3.2 | Príprava povrchu a farieb
3.2 | Priprava povrchu a farieb
3.2a | Riedenie a miesanie farieb
Pred tym, ako je mozne farbu naniest na povrch modelu, je dolezite danu farbu spravne pripravit. Farby sa vacsinou skladaju z dvoch zakladnych prvkov (pojiva a pigmentu), ktore sa po urcitom case usadia a oddelia od seba. Na to aby farba dobre kryla je nutne tieto dve zlozky poriadne premiesat. Premiesanie vsak riesi len zakldany problem, pred pouzitim je dolezite farbu nariedit (podla sposobu nanasania), pripadne je nutne si namiesat specificky odtien z kombinacie dvoch alebo viacerych farieb.
- Pred pouzitim je dobre farbu dokladne pretrepat (2 minuty a viac).
- Na davkovanie farieb a riedidla je velmi uzitocna klasicka injekcna striekacka.
- Farbu mozno miesat priamo v injekcnej striekacke, staci ak sa nasaje potrebne monozstva farby a riedidla a trochu vzduchu.
- Pri miesani musi byt kazda farba na rovnakej baze, t.j. nemozeno miesat odtien z akrylovej a syntetickej farby a podobne.
- Pri miesani je velmi dolezity spravny zdroj svetla, najidealnejsie je prirodzene (biele) svetlo.
- Pri miesani je vhodne zapisovat jednotlive zlozky a ich pomery, ak sa podari dany odtien namiesat, je lahke tento postup zopakovat.
Pred tym, ako je mozne farbu naniest na povrch modelu, je dolezite danu farbu spravne pripravit. Farby sa vacsinou skladaju z dvoch zakladnych prvkov (pojiva a pigmentu), ktore sa po urcitom case usadia a oddelia od seba. Na to aby farba dobre kryla je nutne tieto dve zlozky poriadne premiesat. Premiesanie vsak riesi len zakldany problem, pred pouzitim je dolezite farbu nariedit (podla sposobu nanasania), pripadne je nutne si namiesat specificky odtien z kombinacie dvoch alebo viacerych farieb.
- 1|Riedenie farieb - vo vacsine pripadov je potrebne farbu pred pouzitim nariedit, aby sa lahsie nanasala a aby sa lepsie zlievala po naneseni. Toso sa da dosiahnut riedidlom, ktore meni hustotu a viskozitu farby. Modelarske pistole maju velmi malu trysku, preto je potrebne farbu viac nariedit. Spravne riedenie farieb je vecou praxe, pre zaciatok je dobre drzat sa zasady, ze farbu treba riedit cca. na hustotu mlieka. Prilis husta farba bude upchavat pistol alebo bude sposobovat na povrchu tzv. efekt "pomarancovej kory". Naopak, prilis riedka farba velmi lahko stecie a nebude dostatocne kryt. Riedit je vhodne len take mnozstvo farby, ktore okamzite spracujeme.
- 2|Miesanie odtienov - prichadza na radu, ked sa presny odtien, ktory je pozadovany pre model, nevyraba alebo nie je dostupny. V takomto pripade je mozne skusit odtien namiesat z viacerych inych odtienov. Presne trafenie spravneho odtiena bez pouzitia receptur je dost tazke, ale s dostatocnou praxou je mozne namiesat pomerne presne odtiene.
- Pred pouzitim je dobre farbu dokladne pretrepat (2 minuty a viac).
- Na davkovanie farieb a riedidla je velmi uzitocna klasicka injekcna striekacka.
- Farbu mozno miesat priamo v injekcnej striekacke, staci ak sa nasaje potrebne monozstva farby a riedidla a trochu vzduchu.
- Pri miesani musi byt kazda farba na rovnakej baze, t.j. nemozeno miesat odtien z akrylovej a syntetickej farby a podobne.
- Pri miesani je velmi dolezity spravny zdroj svetla, najidealnejsie je prirodzene (biele) svetlo.
- Pri miesani je vhodne zapisovat jednotlive zlozky a ich pomery, ak sa podari dany odtien namiesat, je lahke tento postup zopakovat.
3.2b | Impregnacia lakovanim
Impregnacia nitrocelulozovym lakom sa vyuziva najme pri prefarbovanych modeloch. Tato technika sa da vyuzit na viacero sposobov a taktiez je mozne vyuzit rozne sposoby nanasania nitrocelulozoveho laku. Takto osetreny povrch sa da lepsie brusit, ma zahladene chlpky a cely povrch ma zjednotenu nasiakavost, co eliminuje vznik neziaducich map (flakov) po nastreku vrchnej farby. Pre vsetky techniky plati, ze lak je nutne silno zriedit, aby mal konzistenciu priblizne ako voda. Samotny lak je pomerne husty a bez dostatocneho nariedenia by nebolo mozne dosiahnut ziadaneho vysledku.
- Pomer pre riedenie nitrocelulozovho laku je priblizne 1:3 az 1:5 pre riedidlo.
- Lak je mozne prifarbit malym mnostvom farby, aby impregnovane plochy boli lahsie rozpoznatelne.
Impregnacia nitrocelulozovym lakom sa vyuziva najme pri prefarbovanych modeloch. Tato technika sa da vyuzit na viacero sposobov a taktiez je mozne vyuzit rozne sposoby nanasania nitrocelulozoveho laku. Takto osetreny povrch sa da lepsie brusit, ma zahladene chlpky a cely povrch ma zjednotenu nasiakavost, co eliminuje vznik neziaducich map (flakov) po nastreku vrchnej farby. Pre vsetky techniky plati, ze lak je nutne silno zriedit, aby mal konzistenciu priblizne ako voda. Samotny lak je pomerne husty a bez dostatocneho nariedenia by nebolo mozne dosiahnut ziadaneho vysledku.
- 1|Impregnovanie pred brusenim - je zvacsa prva aplikacia laku. Zvycajne sa realizuje stredne velkym stetcom a to najme na hranach a miestach, ktore je vhodne prebrusit. Takto osetreny diel sa da lahsie prebrusovat. Ucelom v tomto pripade nie je zjednotenie nasiakavosti ani zahladenie chlpkov. Po prebruseni je mozne hrany opat prebehnut stetcom a naniest vrstvu nitrolaku. Jedna sa o pomerne rychlu a nenarocnu techniku. Nevyhodou je pomerne silny zapach.
- 2|Impregnacia na zhladenie chlkov - podobne ako pri impregnacii pred brusenim je vhodne nanasat lak stetcom. V tomto pripade je mozne lak nariedit o cosi viac ako pri impregnovani za ucelom bursenia, taktiez je mozne pouzit sirsi stetec, aby sa pokrylo co najviac plochy. Silne zriedenie laku pomaha vniknut do papiera, pri com zaroven zahladzuje chlpky. Je vhodne nanasat lak rovnomerne a vyvarovat sa vzniku stekancov a kvapiek. Cim kvalitnejsie sa model ostri, tym menej prace bude potrebnej na pripadne opravy (zbrusenie stekancov).
- 3|Impregnacia na zjednotenie povrchu - narozdiel od predchadzajucich sposobov je mozne na aplikaciu nitroloaku pouzit striekanie (staci fixirka). Tato techni napomaha zjednotit savost povrchu pred tym, ako nan bude nanesena vrchna farba. Ak je totiz povrch modelu osetreny na roznych castiah rozdielne, moze pri nanasani finalnej farby dochadzat k tvorbe neziaducich map (flakov) sposobenych roznou nasiakavostou povrchu. Na odstranenie toho problemu je vhodna prave tato technika.
- Pomer pre riedenie nitrocelulozovho laku je priblizne 1:3 az 1:5 pre riedidlo.
- Lak je mozne prifarbit malym mnostvom farby, aby impregnovane plochy boli lahsie rozpoznatelne.
3.2c | Surfacer
Surfacer je anglicke pomenovanie specialneho druhu farby, ktora zohrava niekolko dolezitych uloh pri priprave povrchu na striekanie. V prom rade sluzi ako zaklad pre dalsiu povrchovu upravu. Vyplnuje drobne nerovnosti, ryhy a pory povrchov a takto sluzi aj ako brusitelna povrchovka (tzv. plnic). Zjednocuje povrchy a vytvara homogenny, rovnofarebny povrch pre dalsie farbenie, zaroven je mierne savy a tym zarucuje dobru prilnavost farieb na roznych podkladoch, ci uz papierovych, plastovych, drevenych alebo kovovych. Surfacer je teda modelarske pomenovanie zakladnej farby a plnica. Modelarske surfacery je mozne zakupit v roznej "hrubosti", vo flastickovych prevedeniach alebo v sprejoch. Povrch osetreny surfacerom sa po uschnuti mozu prefarbovat a v pripade potreby sa mozu prebrusit.
- Spreje s akrylovou zakladnou farbou a tiez plnice v spreji, pouzivane v autolakyrnictve su moznou alternativou k surfaceru, nie su tak jemne, ale prinasaju lepsi pomer cena/mnozstvo. (Zdroj: iconmaster)
- Pre pripad kontroly, ci je surfacer dostatocne preschnuty existuje jednoducha metoda. Staci jemne zatlacit nechtom do povrchu- ak v nom zostane otlacok, musi sa este nechat preschnut.
- Surfacer je mozne nanasat vo viacerych vrstvach medzi kotrymi sa povrc brusi.
- Na brusenie su vhodne jemnejsie brusne papiere (P400- P800), ktore nezanechavaju hlboke ryhy.
- V pripade brusenia nepapierovych dielov je mozne aj brusenie pod vodou.
- Naimpregnovany diel nie je taky nasiakavy a teda nepotrebuje vela vrstiev surfaceru, zaroven chlpky papiera zostanu zafixovane.
Surfacer je anglicke pomenovanie specialneho druhu farby, ktora zohrava niekolko dolezitych uloh pri priprave povrchu na striekanie. V prom rade sluzi ako zaklad pre dalsiu povrchovu upravu. Vyplnuje drobne nerovnosti, ryhy a pory povrchov a takto sluzi aj ako brusitelna povrchovka (tzv. plnic). Zjednocuje povrchy a vytvara homogenny, rovnofarebny povrch pre dalsie farbenie, zaroven je mierne savy a tym zarucuje dobru prilnavost farieb na roznych podkladoch, ci uz papierovych, plastovych, drevenych alebo kovovych. Surfacer je teda modelarske pomenovanie zakladnej farby a plnica. Modelarske surfacery je mozne zakupit v roznej "hrubosti", vo flastickovych prevedeniach alebo v sprejoch. Povrch osetreny surfacerom sa po uschnuti mozu prefarbovat a v pripade potreby sa mozu prebrusit.
- 1|Natieranie surfaceru - v sucasnosti je mozne zakupit surfacer nie len ako sprej, ale aj v plechovkach. Taketo balenie je vyhodne, ak potrebujeme stiredat medzi jedotlivymi sposobmi nanasania surfaceru. Ak je potrebne ostrit len malu cast modelu / dielu, nie je nutne pouzitvat striekanie, najme ak bude dana cast nasledne brusena. Na taketo osetrenie povrchu staci nanasanie surfaceru stetcom.
- 2|Striekanie surfaceru - je vhodne v pripade, ze surfacer bude sluzit ako podklad pre nasledujuce finalne striekanie farieb (zaklad + vrch). V tomto pripade je vhodne pouzit bud surfacer, ktory je uz vyrobcom dodavany v spreji, pripadne vyuzit airbrush a aplikovat surfacer striekanim. Pre tento sposob je vhodne mat uz porvrch osetreni napr. impregnaciou nitrlolakom. Pouzitim surfaceru sa da povrh este viac zuslachtit a pripavit ho napr. pre striekanie lesklych odtienov, ktore su velmi nachylne na dokonale hladky a jednoliaty povrch.
- Spreje s akrylovou zakladnou farbou a tiez plnice v spreji, pouzivane v autolakyrnictve su moznou alternativou k surfaceru, nie su tak jemne, ale prinasaju lepsi pomer cena/mnozstvo. (Zdroj: iconmaster)
- Pre pripad kontroly, ci je surfacer dostatocne preschnuty existuje jednoducha metoda. Staci jemne zatlacit nechtom do povrchu- ak v nom zostane otlacok, musi sa este nechat preschnut.
- Surfacer je mozne nanasat vo viacerych vrstvach medzi kotrymi sa povrc brusi.
- Na brusenie su vhodne jemnejsie brusne papiere (P400- P800), ktore nezanechavaju hlboke ryhy.
- V pripade brusenia nepapierovych dielov je mozne aj brusenie pod vodou.
- Naimpregnovany diel nie je taky nasiakavy a teda nepotrebuje vela vrstiev surfaceru, zaroven chlpky papiera zostanu zafixovane.
3.2d | Maskovanie
Pod pojmom maskovanie je myslene cielene zakrytie urcitych casti dielu alebo modelu, ktore sa nemaju farbit. Maskovaci material dobre prilieha ku povrchu a zoroven odolava farbe, cim zamedzi, aby sa farba dostala na zakryte plochy. Tymto sposobom mozno zakryt casti, ktore maju byt v inej farbe alebo je neziaduce, aby sa lak dostal na vsetky plochy (napr. na cire diely, skla). Maskovanim je tiez mozne vytvarat rozne pruhy, obrazce, ci kamuflazne plochy pomocou roznych odtienov. Ako material na maskovanie sa pouziva maskovacia paska roznej sirky, maskovacia folia, kancelarska lepiaca guma ci rozne modelarske maskovacie tekutiny.
- Maskovacie pasky existuju v roznych prevedeniach podla sirky (radovo od 1-2 mm az po 50-60 mm), materialu (papier, PVC, krepovy papier a pod.), urcenia (vodeodolne, odolne teplu, neprebrusitelne).
- Povrchy, ktore maju byt osetrene maskovanim, musia byt kvalitne spracovane, inak hrozi strhavanie predoslych vrstiev farby pri odstranovani maskovacieho materialu!
- Na papierove maskovacie pasky je mozne tlacit a podla vytlaceneho motivu vyrezat maskovacie sablony.
- Ak je potreba tlacit na maskovaciu pasku, je ucelne ju nalepit na kusok papiera zo zadnej strany nalepiek ci samolepiacich tapiet.
- Ak je maskovacia paska prilis lepiva, da sa jej lepivost zmiernit opakovanym nalepenim a dolepenim, napr. o modelarsku podlozku.
- Pri maskovani sa postupuje od svetlejsich po tmavsie farby kvoli dobremu krytiu.
- Je dobre otestovat si vlastnosti pasky na skusobnom diely.
- Ak je nutne vymaskovat velke plochyu je vhodne pasku lepit len na kontury a sucacne pasku lepit na pomocny papier, ktory ochrany zvysok plochy.
Pod pojmom maskovanie je myslene cielene zakrytie urcitych casti dielu alebo modelu, ktore sa nemaju farbit. Maskovaci material dobre prilieha ku povrchu a zoroven odolava farbe, cim zamedzi, aby sa farba dostala na zakryte plochy. Tymto sposobom mozno zakryt casti, ktore maju byt v inej farbe alebo je neziaduce, aby sa lak dostal na vsetky plochy (napr. na cire diely, skla). Maskovanim je tiez mozne vytvarat rozne pruhy, obrazce, ci kamuflazne plochy pomocou roznych odtienov. Ako material na maskovanie sa pouziva maskovacia paska roznej sirky, maskovacia folia, kancelarska lepiaca guma ci rozne modelarske maskovacie tekutiny.
- 1|Maskovanie pomocou maskovacej pasky - je to najrozsirenejsi sposob maskovania. Modelarske maskovacie pasky su tiez zname ako "Kabuky- pasky". Kvalitne maskovacie pasky su viackrat nalepitelne a nezanechavaju na povrchu stopu od lepidla. Su tenke a tym padom dobre kopiruju povrch modelu, taktiez su setrne voci nanesenym vrstvam farby a nestrhavaju ju. Alternativou modelarskych maskovacich pasok su maliarske maskovacie pasky. Maju lepsiu cenu, ale je nutne kupovat kvalitne pasky (3M, Tesa), inak mozu sposobovat problemy (odpadavanie, strhavanie farby). Specialnym druhom maskovacich pasok su tzv. dizajnerske pasky, ktore sa pouzivaju pri striekani roznych pruhov a motivov na vozidla. Su vyrobene vacsinou z PVC alebo z ineho pruzneho materialu (nie papierove) a tak umoznuju maskovat rozne obluky a krivky. Velmi dobre drzia a nehrozi podtecenie farby. Pri praci s touto paskou sa oblepia iba kontury (okraje), zvysok plochy sa maskuje beznou paskou.
- 2|Maskovanie pomocou maskovacej folie - samolepiace maskovacie folie su dostupne v modelarstvach (vyraba ich Revell, Tamiya) a su vhodne na maskovanie vacsich ploch, ktore by paska nezakryla v jednom kuse alebo na vytvorenie vzorov na vacsich plochach. Z folie pribliznej velkosti A4 sa daju vyrezavat lubovolne motivy pre maskovanie. Praca s tymito foliami je podobna ako praca maskovacimi paskami. Maskovacia folia je o costi tuhsia ako maskovacia paska a je vhodna najme na maskovanie rovnych alebo mierne zaoblenych ploch.
- 3|Maskovanie pomocou lepiacej gumy - tento material dostat prakticky v ktoromkolvek papiernictve. Je to hmota podobna zuvacke, urcena na lepenie plagatov a obrazkov na rozne povrchy. Je lepiva, avsak lahko odstranitelna. Lepiaca guma je vhodna predovsetkym na maskovanie kamuflazi, nakolko sa velmi dobre tvaruje a lahko sa z nej vytvaraju nepravidelne motivy. Pred pouzitim je dobre otestovat, ci nezanechava napr. mastny povlak.
- 4|Maskovanie pomocou maskovacej tekutiny - v modelarcine su tieto pripravky zname aj ako "Maskol". Tieto pripravky maju konzistenciu farieb a po uschnuti vytvoria suvislu a lahko odstranitelnu maskovaciu vrstvu. Nanasaju sa stetcom v jednej vrstve, pricom kontury je vhodne zamaskovat paskou alebo inym sposobom. Vdaka ich tekutej forme najdu uplatnenie najme na maskovanie horsie pristupnych dielov ako napr. ukazovatele na pristrojovej doske napr. v kokpite lietadla.
- Maskovacie pasky existuju v roznych prevedeniach podla sirky (radovo od 1-2 mm az po 50-60 mm), materialu (papier, PVC, krepovy papier a pod.), urcenia (vodeodolne, odolne teplu, neprebrusitelne).
- Povrchy, ktore maju byt osetrene maskovanim, musia byt kvalitne spracovane, inak hrozi strhavanie predoslych vrstiev farby pri odstranovani maskovacieho materialu!
- Na papierove maskovacie pasky je mozne tlacit a podla vytlaceneho motivu vyrezat maskovacie sablony.
- Ak je potreba tlacit na maskovaciu pasku, je ucelne ju nalepit na kusok papiera zo zadnej strany nalepiek ci samolepiacich tapiet.
- Ak je maskovacia paska prilis lepiva, da sa jej lepivost zmiernit opakovanym nalepenim a dolepenim, napr. o modelarsku podlozku.
- Pri maskovani sa postupuje od svetlejsich po tmavsie farby kvoli dobremu krytiu.
- Je dobre otestovat si vlastnosti pasky na skusobnom diely.
- Ak je nutne vymaskovat velke plochyu je vhodne pasku lepit len na kontury a sucacne pasku lepit na pomocny papier, ktory ochrany zvysok plochy.