Pepakura Designer

Moderátor: iconmaster

Užívateľov profilový obrázok
toudi_sk | 53
Krotiteľ textúr
Príspevky: 12895
Meno: Milan
Bydlisko: u susedky
Kontaktovať užívateľa:

Pepakura Designer

Príspevokod užívateľa toudi_sk » 29 Jún 2013 14:56

Ujasnenie pojmov, tamasoft má 2 podobné programy, teda má ich samozrejme viac, ale tieto 2 sú najbežnejšie
a môžeme si ich najľahšie pomýliť.

- jeden je Pepakura Viewer, ktorý slúži iba na otvorenie .pdo súboru vystrihovačky, umožňuje tlač a používa sa ako návod a interaktívna návodová kresba v jednom
- nás teraz ale bude zaujímať druhý program, Pepakura Designer, ktorý je určený na rozklad vektorových
3D objektov do plochy, teda konkrétne na výrobu vystrihovačiek. Akceptuje aj formát .dae, ktorý exportuje napr. modelovací program
sketchup, akurát bez textúr. Dajú sa s ním aj upravovať už hotové vystrihovačky vo formáte .pdo, čo je výhodné hlavne vtedy, ak sa
tam plytvá miestom (dosť častý jav). Čo som ale napr. vôbec nevedel, dajú sa v ňom zjemňovať prechody, takže klasické
8 hranné kolesá na autách sú minulosťou a odteraz môžete mať kolieska krásne guľaté.
Zistil som to na youtube, kde je pár celkom užitočných videonávodov.

Pepakura Viewer a Designer sa dajú stiahnuť odtiaľto: http://www.tamasoft.co.jp/pepakura-en/download/download.html

Inak na úpravu buď vlastného modelu, alebo na úpravu už hotovej vystrihovačky si vystačíte v podstate s 3 klávesovými
skratkami, jednou sa diely natáčajú, druhou sa posúvajú a treťou sa rozdeľujú/spájajú jednotlivé polygóny, ale dajú sa ešte aj
presúvať chlopne (ich tvar a veľkosť sa dá aj definovať).

Obecné ovládanie:
- máte dve okná (ľavé 3D model, v pravom sú diely, ak ste ho už rozložili, prípadne ste otvorili už hotový .pdo súbor),
ktorých veľkosť môžete pri posune kurzora a stlačením na stredovú priečku presúvať vľavo/vpravo



v ľavom treba mať stlačené pravé tlačítko, potom sa dá 3D model otáčať, pri stlačení stredného kolečka sa posúva,
otáčaním kolečka sa približuje/odďaľuje

v pravom okne sa posúva papier stlačením stredného, alebo pravého tlačítka a približuje/odďaľuje sa otáčaním kolečka

Môžete si všimnúť aj zreteľné medzery medzi jednotlivými dielmi, sú znázornené prehnane, aby bolo jasne viditeľné,
kde sú hrany ohýbané a kde sú chlopne

Otáčanie dielov Ctrl+R:



- na všetkých dieloch sa ukážu červené krúžky, na jeden kliknete, okolo toho sa bude diel potom otáčať, potom vyberiete druhý,
na ktorý kliknete a držíte stlačené ľavé tlačítko myši, medzi oboma bodmi sa natiahne červená čiara a pri stále pridržiavanom
ľavom tlačítku myši môžete diely natáčať. Ak sa čiaraocitne blízko osy X/Y, skočí rovno na ňu, takže sa dajú diely orientovať
aj pekne zvislo/vodorovne.



Rozdelenie/spájanie dielov Ctrl+N:



- každá spojnica medzi dvoma vrcholmi polygónov sa pri priblížení kurzora označí zelenou (rozdeliť) alebo ak je to na kraji, tak červenou (spojiť a a červene ukáže aj čiara na druhom diely, s ktorým tvoria spoločnú hranu). Pri kliknutí na zelenú čiaru sa diel
rozdelí, pri červenej treba kliknúť 2x a priskočí k nemu príslušný diel (a zase sa dá zelenou čiarou rozpojiť).



Posun dielov po ploche Ctrl+M:



- pri kliknutí sa diel označí červeným rámikom, taktiež sa zvýrazní diel aj na 3D modely v ľavom okne a dá sa posúvať
(ak sa trafíte do plochy dielu pri Ctrl+N a stlačíte ľavé tlačítko, dá sa diel posúvať tiež). Dajú sa označiť ťahom myši
aj viaceré diely a hore sú ikonky na zoradenie, zrovnajú sa ku niektorej strane papiera, prípadne sa pomocou nich dá
aj otáčať o 90°v smere, alebo proti smeru chodu ručičkových hodiniek. Ak sú označené viaceré diely, otáčajú sa všetky,
ale každý na svojom mieste v rámci červene ohraničeného obdĺžnika



Presun chlopní na dieloch Ctrl+F:



- po stlačení sa otvorí okno [Flap Tool], kde je defaultne nastavená funkcia prekladanie chlopní z dielu na diel [Switch],



pri priblížení kurzoru ku dielu sa červenou čiarou spojí hrana s príslušnou hranou na druhom diely, pri klikaní sa presúva chlopňa
sem a tam, čo je vhodné pri presúvaní chlopní na jednu stranu oblúka, pretože program ich s obľubou umiestňuje na striedačku



Druhá funkcia [Change Shape] má niekoľko nastavení, potom stačí kliknúť na nejakú chlopňu a tá automaticky zmení svoj tvar
a veľkosť podľa aktuálne definovaných parametrov

Pár videí:
- rozklad a úprava modelu
- zjemnenie kruhových dielov dosť dobré
- pre pokročilých výber a potiahnutie modelu textúrami (ale zaujímala by ma hlavne príprava textúr)

Ak narazíte na nejaké ďalšie zaujímavé videá, hoďte sem link prosím. Designer sa dá používať aj ako free, ale v tom prípade
sa nedá ukladať, takže treba si ho buď kúpiť, alebo to robiť na jeden záťah.
Naposledy upravil/-a toudi_sk v 29 Jún 2013 22:04, upravené celkom 1 krát.
žasnem, už sa ničomu nedivím, len tíško žasnem (som zrelý na antidepresíva)
na mierku sa nestažuje, mierka sa mení a radšej napchám prachy do modelov pod postel, ako potom niekomu na aukre do krku

Užívateľov profilový obrázok
toudi_sk | 53
Krotiteľ textúr
Príspevky: 12895
Meno: Milan
Bydlisko: u susedky
Kontaktovať užívateľa:

Re: Pepakura Designer

Príspevokod užívateľa toudi_sk » 29 Jún 2013 15:54

Teraz sa trochu povenujem primárnemu cieľu Pepakura Designera a tým je rozklad [Unfold] 3D modelu na vystrihovačku.
Nahráte si súbor v nejakom podporovanom formáte (napr. .dae zo sketchupu), designer si to preráta a ukáže vám nerozložený model.
Ak máte nejaký zložitejší model s množstvom plôch, ohúri vás množstvom úprav a upozorní vás, že vám bude možno dlho trvať
jeho poskladanie. Stáva sa to, ak si nahráte nejaký vymazlený sketchupový model z ich knižnice, nemusí byť ani veľmi zložitý,
ale môže mať napr. premakané kryté matice so zaguľatenými koncami a hneď máte 3 strany dielov, kde ich polovicu ani
nevystrihnete. Mne to písalo práve pri modely trafáku, ktorý mal takéto matice.



To bol aj dôvod, prečo som si potom nakreslil vlastný.



Potom vyberiete položku [Unfold] a ešte tam máte zaškrtávaciu položku [Auto], to sa vás potom nič nepýta a rovno rozloží.
Ak vyberiete manuálnu úpravu, ukáže sa vám okno, kde si zadáta rozmery hotového modelu a v poslednom okienku [Scale]
sa vám ukáže mierka, alebo lepšie povedané koeficient, ktorým sa delia rozmery originálneho 3D modelu.



To je vhodné vtedy, ak máte napr. v pláne si vytlačiť a zlepiť brnenie v životnej veľkosti, aby ste ho mohli nosiť. Na 99%
je isté, že pôvodná veľkosť vám nebude vyhovovať a takto si vystrihovačku upravíte na vlastnú veľkosť a čo je dôležité,
podľa tohoto koeficientu si zmeníte aj všetky ostatné časti vystrihovačky/3D modelu, ak ho máte rozdelený na viac
samostatných častí. Čiže toto číslo si niekam dobre poznačte, aby sa nestalo to čo mne, že som ho zabudol a vytlačil si
trafák mimo mierky modelu, ktorý už mám postavený a jednoducho sa mi dovnútra nezmestí.

Ak máte nastavené všetky parametre, dáte [OK] a o chvíľku máte v pravom okne (doteraz prázdnom) rozložený model.
Teraz je ten správny čas použiť horeuvedené klávesové skratky na prerozdelenie a pootočenie dielov, by sa vám zmestili
na rozumný počet strán.

Po rozložení sa [Unfold] tlačítko zmení na [Unfold Undo] a môžete rozložený 2D zase zložiť naspäť a máte k dispozícii
nové možnosti úprav 3D modelu.



Tá najmarkantnejšia je, že sa vám na hranách zobrazia oranžové čiary, ktoré naznačujú, kde sú diely rozdelené (nie ohnuté)
a keď si vyberiete tieto 2 možnosti v menu, dajú sa meniť a môžete si 3D model rozložiť podľa svojich predstáv inak, ako to
bolo pôvodne a samozrejme to využijete hlavne pri už hotových .pdo modeloch vystrihovačiek.



O ďalších možnostiach [Unfold Undo] si povieme nabudúce.
žasnem, už sa ničomu nedivím, len tíško žasnem (som zrelý na antidepresíva)
na mierku sa nestažuje, mierka sa mení a radšej napchám prachy do modelov pod postel, ako potom niekomu na aukre do krku

Užívateľov profilový obrázok
Dejvo | --
Príspevky: 7
Meno: Dávid
Bydlisko: Nové Zámky / Brno
Kontaktovať užívateľa:

Re: Pepakura Designer

Príspevokod užívateľa Dejvo » 25 Feb 2014 11:48

Zdar,
na pomoc pri práci s formátom PDO som si prichystal nejaké podporné nástroje, ktoré by mohli byť niekomu užitočné:
- export rozložených dielov do formátu SVG, hlavne pre možnosť editácie v Inkscape. Pepakura SVG nepodporuje a ostatné exporty niekedy Inkscape nezvládne naimportovať. Naviac každá linka sa z designéru exportuje ako samostatný objekt, čo je pri editácii veľmi nepohodlné. Je možné exportovať priamo plochy ako štvorce a trojuholníky, okraje dielov, textúry pre rozložené diely. Neexportujú sa chlopne.
- export 3d modelu do OBJ - designér možno použít ako nástroj pre textúrovanie modelu, exportér uloží model do OBJ i s mapovaním súradníc, materiálov a textúr.
- nástroje fungujú aj pod inými systémami ako Windows

Download: http://satd.sk/web/pdotools/

Užívateľov profilový obrázok
toudi_sk | 53
Krotiteľ textúr
Príspevky: 12895
Meno: Milan
Bydlisko: u susedky
Kontaktovať užívateľa:

Re: Pepakura Designer

Príspevokod užívateľa toudi_sk » 13 Aug 2016 10:06

POMOC, mám verziu 4 a ani za svet nikde neviem nájsť funkciu netlačiť ohybové/ lomové čiary, neviete mi poradiť, kde to je prosím? :beat plaster:

a teoreticky by malo byť jedno, či je to designer, alebo viewer

Edit: tak je to pod Settings- Other settings- Line style a treba zvoliť na oba typy čiar None


... našiel som to, lebo hľadám úplne inú funkciu teraz, ááááááááááááááá
žasnem, už sa ničomu nedivím, len tíško žasnem (som zrelý na antidepresíva)
na mierku sa nestažuje, mierka sa mení a radšej napchám prachy do modelov pod postel, ako potom niekomu na aukre do krku

Užívateľov profilový obrázok
KamilZ | 49
Príspevky: 61

Re: Pepakura Designer

Príspevokod užívateľa KamilZ » 14 Aug 2016 10:48

Jakou?

Užívateľov profilový obrázok
toudi_sk | 53
Krotiteľ textúr
Príspevky: 12895
Meno: Milan
Bydlisko: u susedky
Kontaktovať užívateľa:

Re: Pepakura Designer

Príspevokod užívateľa toudi_sk » 14 Aug 2016 12:19

KamilZ napísal:Jakou?

fugu na 3D modely, aby som vedel, ktoré trojuholníky sú spojené do jedného dielu a ktoré sa spájajú chlopňou, ale aj to som už našiel

3D menu- View setup- Size of Opening, je to posúvač, ktorým sa nastavuje šírka medzery



no čo je naozaj problém, je farba modelu, nevieš náhodou, ako vytvoriť textúry a dostať to na model prosím ťa?
žasnem, už sa ničomu nedivím, len tíško žasnem (som zrelý na antidepresíva)
na mierku sa nestažuje, mierka sa mení a radšej napchám prachy do modelov pod postel, ako potom niekomu na aukre do krku

Užívateľov profilový obrázok
KamilZ | 49
Príspevky: 61

Re: Pepakura Designer

Príspevokod užívateľa KamilZ » 14 Aug 2016 13:57

To nedělej v Pepakura, ale v 3D modelovacím nástroji, ve kterém děláš model. Tam objektům v modelu přiřazuješ materiály a ty pak v Pepakura můžeš definovat přes Settings/Texture settings. Když uděláš dvojklik na konkrétní materiál, tak pak uvidíš, kde je použit a můžeš ho i změnit přes Specify texture Image: http://i.imgur.com/kh06oxl.png

Tady je to vidět, udělal jsem primitivní model ve 3D Builderu (vlevo) se dvěma objekty, každý jinou barvou (materiálem) a v Pepakura (vpravo) to pak vidíš jako dva materiály: http://i.imgur.com/2Ey2odG.png

Nejlepší výsledky ale dosáhneš tak, že si vygenerovaný rozložený model ve 2D natáhneš do nějakého CADu a tam otexturuješ. Ale to znamená, že to je při změně stále dokola, takže nejlépe až na konec. Ona Pepakura nemá moc dobré algoritmy na práci s obrázky (interpolaci, vyhlazování apod.).

Užívateľov profilový obrázok
toudi_sk | 53
Krotiteľ textúr
Príspevky: 12895
Meno: Milan
Bydlisko: u susedky
Kontaktovať užívateľa:

Re: Pepakura Designer

Príspevokod užívateľa toudi_sk » 14 Aug 2016 14:22

niekde som čítal, že vraj Metasequoia je to pravé pre pepakuru, je to tiež free program ako sketchup, tak som to kedysi nainštaloval, teraz som tam importoval asteroid, čo chcem zlepiť a "akosi" som sa dopracoval k tvaru obrázku, ktorým sa potom v pepakure obalí objekt a je to...

akurát ma nasrkakalo, že objekt v tvare zemiaku sa obalí 2 spojenými kruhmi, ktoré majú samozrejme kraje mimo štvorca a vstupujú do neho úplne inde, v Metasequoi som to nastriekal kontrastnými farbami, aby som videl, ako tá maska bude vyzerať a v Painte je to lahôdka robiť, ale postupujem

:victory:



existuje aj možnosť zasviniť farbou plochy chlopne, aby sa nemuselo tak veľa retušovať, 2D menu- Add Outlaw Padding
žasnem, už sa ničomu nedivím, len tíško žasnem (som zrelý na antidepresíva)
na mierku sa nestažuje, mierka sa mení a radšej napchám prachy do modelov pod postel, ako potom niekomu na aukre do krku

Užívateľov profilový obrázok
toudi_sk | 53
Krotiteľ textúr
Príspevky: 12895
Meno: Milan
Bydlisko: u susedky
Kontaktovať užívateľa:

Re: Pepakura Designer

Príspevokod užívateľa toudi_sk » 21 Aug 2016 21:34

našiel som ďalšiu perfektnú funkciu (lebo hľadám niečo iné zase...) a to je možnosť zvoliť čísla spojov zvonka dielov, default je to zvnútra,
čo pri bielom modely nevadí, ale pri farebnom áno, takto sú čísla spojov mimo dielu a na chlopni, odteraz nemusím písať čísla spojov ceruzkou

Setting
Other Settings...
Other

[ ] Place Edge ID outside of face



a pod tým je ešte možnosť zvoliť veľkosť písma

ďalšia šikovná funkcia je zamazanie chlopne farbou namiesto pásu farby okolo celého dielu (niekomu sa to hodí, ak vie presne rezať)

Setting
Other Settings...
Advanced

[ ] Paint flaps with neighboring face color instead of overflow paint



(čísla dielov si nevšímajte, to je moja ručná robota, aby sa diely lepili v tomto poradí)
žasnem, už sa ničomu nedivím, len tíško žasnem (som zrelý na antidepresíva)
na mierku sa nestažuje, mierka sa mení a radšej napchám prachy do modelov pod postel, ako potom niekomu na aukre do krku

Užívateľov profilový obrázok
toudi_sk | 53
Krotiteľ textúr
Príspevky: 12895
Meno: Milan
Bydlisko: u susedky
Kontaktovať užívateľa:

Re: Pepakura Designer

Príspevokod užívateľa toudi_sk » 15 Dec 2017 22:26

Občas (skoro pravidelne) mám pri exporte zo Sketchupu do Pepakury problém s čiarami, proste sú niekde, kde nemajú byť, občas rozdelia diel na viac častí a nedá sa to spojiť, čo je otrava, hlavne mi to vadí pri exporte do .dxf formátu.

Zoznam free programov na tvorbu a editáciu .dxf súborov

https://www.shapeoko.com/wiki/index.php/CAD#2D

Skúsil som nanoCAD, ktorý sa dá stiahnuť aj tu.

http://www.techsoft.sk/sk/download/nanocad

Podarilo sa mi v ňom odmazať čiary, čo tam boli zle, aj som nakreslil nové, budúci týždeň to skúsim dať vyrezať vodou, dúfam, že to bude fungovať.
žasnem, už sa ničomu nedivím, len tíško žasnem (som zrelý na antidepresíva)
na mierku sa nestažuje, mierka sa mení a radšej napchám prachy do modelov pod postel, ako potom niekomu na aukre do krku

Návrat na "3D modelovanie // 3D Modeling"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 3 neregistrovaní