Tvorba vlastneho modelu (zaciatocnik)

Moderátor: iconmaster

Užívateľov profilový obrázok
mifko | --
Príspevky: 7
Meno: Miso
Bydlisko: Vráble - Slovakia

Tvorba vlastneho modelu (zaciatocnik)

Príspevokod užívateľa mifko » 06 Okt 2013 21:23

...na zaciatok chcem povedat ak je to tu preberane tak prosim o zmazanie temy. Som zaciatocnik a chcel by som si navrovat vlastne model. Skor mam zaujem o architekturu ako o stroje. Trocha som zacal nieco skusat v SKATCHUP-e. To by som poprosil kamarata aon by ma do toho zasvetil to by nebol problem. Problem je ten ako tak realisticky navrhnut model. Viem potrebujem k tomu podklady, bez tych by to neslo :) Potom mierka zas aby to nevyzeralo ako pre deti z materskej skolky (pokreslana skatulka). Viem ze je to casovo narocne ale aj tak by som to chcel skusit.

Dakujem

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 29
4K+
Príspevky: 5110
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tvorba vlastneho modelu (zaciatocnik)

Príspevokod užívateľa iconmaster » 06 Okt 2013 22:19

Nie si prvy a zrejme ani posledny, ktory tu pise kvoli podobnym radam. Univerzalna odpoved, ako ani presny postup tvorby vlastnych modelov asi neexistuje. Kazdemu sa osvedcila ina metoda navrhu (2D/3D; ceruzka/CAD/graf.editor; krabickovy styl/polsky styl/kombinacia..). Jedno je asi spolocne u kazdeho autora (alebo aspon ich drvivej vacsiny) a to, ze nikto nezacinal hned navrhom vlastnych vystrihovaciek ale lepenim od inych autorov alebo aspon prestudovanim niekolkych vydanych modelov. Ja to pisem kazdemu, ktory sa chce pustit do autorskych modelov, lebo ja osobne som sa prave takto dostal k vlastnej tvorbe, ze najviac sa naucis prave pri lepeni uz existujucich vystrihovaciek - treba si vsimat take veci, ze ako autor vyriesil rozkladanie jednotlivych objektov, ako su riesene spoje obsivok ci cela konstrukcia, vystuzenie, atd. modelu. Casom prides na to, z coho aky sposob ti najviac vyhovuje a to budes aplikovat pri svojej tvorbe. Je dobre sledovat stavby inych, pre ma osobne je to dobra inspiracia okukat to-co na zlepsenie vlastnej roboty.

Su tu viaceri, ktori ti rad pomozu a vyzaju sa v roznych programoch, no dolezite je pytat sa na konkretne veci. K otazkam vseobecneho typu mozes cakat len podobne odpovede (ako pisem aj ja teraz), teda len akesi filozofovanie...

Kazdopadne drzim palce, zaciatky su tazke, ale treba mat silnu volu a trpezlivost, ved o tom je aj cely tento konicek :wink:

Užívateľov profilový obrázok
mifko | --
Príspevky: 7
Meno: Miso
Bydlisko: Vráble - Slovakia

Re: Tvorba vlastneho modelu (zaciatocnik)

Príspevokod užívateľa mifko » 07 Okt 2013 20:50

dakujem. Nasla sa dobra dusa :look down: Nechcel som pisat niceo od do do od. Na zaciato som len chcel nejake vseobecne informacie. Skor mozno asi nejku podporu a tasa nasla :) . No ak mam byt konkretny. Asi na taky nejaky model potrebujem podklady. No mozno ani to by nebol problem. Vsak usta mam a ak nie tak je tu este fotak. A co zoberiem si zo sebou nejaku metrovu tyc prilozim k objektu, odfotim cely objekt a buudem mat nejaky taky rozmer :) . Man napriklad zaujima ako spravit detaily no tak aby to mal hlavu aj patu, co este vymodelovat a co uz nie. Textura? To ako jednoducho capnem texturu na plochu a poviem si "Fajn tato je ralna moze byt" vytlacim a uz si mozem mysliet ze som ako to tak pekne napisat? "konstrukter papierovych modelov" A k tej architekture. Je lesie lepit "poliakom" alebo v pohode postacuje vyuzivat System Chlopne? A na teraz na zaver este jedna otazka. Da sa v tejto "prepocitacovej dobe" nvrhnut model tak, ze vacsi format papiera, pripadne pauzak, ceruzka no skor pentelka, guma, kruzidlo, pravitka + krivitka ? Alebo je lepsie spolupracovat s PC?

Užívateľov profilový obrázok
toudi_sk | 47
.
Príspevky: 11778
Meno: Milan
Bydlisko: u susedky
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tvorba vlastneho modelu (zaciatocnik)

Príspevokod užívateľa toudi_sk » 07 Okt 2013 21:05

tak si to rozložíme na prvočísla

koľko modelov si už zlepil, prípadne v akej kvalite?

mifko napísal:Asi na taky nejaky model potrebujem podklady. No mozno ani to by nebol problem. Vsak usta mam a ak nie tak je tu este fotak. A co zoberiem si zo sebou nejaku metrovu tyc prilozim k objektu, odfotim cely objekt a buudem mat nejaky taky rozmer :) .

podkladov nieje nikdy dosť a rátaj s tým, že aj keby si chcel takto fotiť, môže ti zavadzať plot, iná budova, potok, stromy a
čoajviemčoešte (taký nedobrovoľný kúpeľ v potoku dokáže zobrať chut do kreslenie vlastných modelov spoľahlivo)

mifko napísal:Man napriklad zaujima ako spravit detaily no tak aby to mal hlavu aj patu, co este vymodelovat a co uz nie.

toto je jeden z najväčších problémov, na ktoré môže "konstrukter papierovych modelov" natrafiť, tebe sa to môže zdať jednoduché,
ale nikto druhý to nezlepí, alebo naopak, tebe to postačuje a druhý bude "znevažovať" tvoju robotu a dorobí si detaily sám,
potom je tu ďalšia možnosť a to tá, že spravíš viac variánt modelu ... čo je ale veľa "roboty navyše"

mifko napísal:Textura? To ako jednoducho capnem texturu na plochu a poviem si "Fajn tato je ralna moze byt" vytlacim a uz si mozem mysliet ze som ako to tak pekne napisat? "konstrukter papierovych modelov"

ak aj spravíš model v sketchupe, nerátaj s tým, že z programu dostaneš von okrem modelu aj textúru, tú si musíš nakresliť na rozložené diely sám, čo je umenie samo o sebe

mifko napísal:A k tej architekture. Je lesie lepit "poliakom" alebo v pohode postacuje vyuzivat System Chlopne?

a čo sa lepí lepšie tebe? každý preferuje niečo iné, ja napr. s obľubou režem chlopne do preč a a lepím si ich samostatne, aby ich po zlepení nebolo vidieť

mifko napísal:A na teraz na zaver este jedna otazka. Da sa v tejto "prepocitacovej dobe" nvrhnut model tak, ze vacsi format papiera, pripadne pauzak, ceruzka no skor pentelka, guma, kruzidlo, pravitka + krivitka ? Alebo je lepsie spolupracovat s PC?

rob ako uznáš za vhodné, ale ak chceš byť "konstrukter papierovych modelov", tak musíš to dostať do PC, aby si to dal na stiahnutie
a jednoduchšie je to rovno nakresliť v PC, okrem toho je to oveľa presnejšie, ako to kresliť pravítkom a nepotrebuješ napr. vedieť
kresliť rozvinuté tvary šikmo zrezaných rotačných telies
žasnem, už sa ničomu nedivím, len tíško žasnem (som zrelý na antidepresíva)
na mierku sa nestažuje, mierka sa mení a radšej napchám prachy do modelov pod postel, ako potom niekomu na aukre do krku

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 29
4K+
Príspevky: 5110
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tvorba vlastneho modelu (zaciatocnik)

Príspevokod užívateľa iconmaster » 07 Okt 2013 21:29

Stale tvrdim, ze univerzalne odpovede neexistuju, no skusim napisat aspon moje stanovisko v tych spominanych veciach..

Ad 1., Podklady
Bez kvalitnych podkladov asi nema cenu pustat sa do autorskeho modelu, to je zrejme jasne aj tebe. Okrem fotiek sa daju vyuzit aj ine druhy materialov, tu myslim o roznu literaturu ci podobne veci, ktore suvisia s tvojim objektom skumania. Ja robim modely nakladnych aut a pracovnych strojov a okrem fotiek vyuzivam rozne propagacne materialy vyrobcov, kde sa casto daju najst rozmerove nacrtky, niekedy dokonca sa podari zohnat aj detailnejsi vykres. Dobre posluzia aj katalogy nahradnych dielov ci opravarenske prirucky.
Odhadnut rozmery na zaklade fotky moze byt nepresne, preto je dobre vychadzat z dostupnych udajov, aspon co sa tyka zakladnych rozmerov. Ono ked netrafis presne rozmery nejakeho detailu, az taky problem nie je, no ak netrafis celkove rozmery, to uz dost pokazi proporcie a dojem z modelu.

Ad 2., Detaily - hlbka spracovania
Rozhodujucim faktorom moze byt vopred naplanovana celkova detailnost modelu, mierka, konstrukcia (krabicky alebo podlepene plne objekty), ako samozrejme aj tvoje schopnosti - aky diel si este schopny vyrezat a zlepit, to plati aj pri tvorbe pre siroku verejnost.

Ad 3., Chlopne
Kazdemu vyhovuje cosi ine. Ja som kedysi tiez pouzival chlopne skoro vsade, po case som ale prisiel na to, ze casto zbytocne skomplikuju moju robotu a niekedy sposobuju nepresnosti. Pri vacsich, dlhsich spojoch ale obcas pouzijem pasik papiera ako chlopnu, ale vsetko kreslim bez nich.

Ad 4., Rucne kreslenie vs. pocitac
Pred 13 rokmi som zacinal rucnym kreslenim, kedze som vtedy nemal ani PC. Po case som si ale uvedomil vyhody kreslenia pomocou pocitaca, len taky rychly vyber: vysoka presnost (desatiny milimetra, co rucnym kreslenim nedosiahnes), zjednodusena robota pri kresleni symetrickych alebo opakujucich sa dielov, lahka dodatocna uprava uz nakreslenych casti, vystup vo vektorovom formate a moznost zvacsenia do nekonecna a moznost dalsieho spracovania.

Užívateľov profilový obrázok
toudi_sk | 47
.
Príspevky: 11778
Meno: Milan
Bydlisko: u susedky
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tvorba vlastneho modelu (zaciatocnik)

Príspevokod užívateľa toudi_sk » 07 Okt 2013 22:34

samozrejme je vhodné začať jednoduchšími vecami, napr. minibox 1:100, tam si rovno otestuješ, či vieš "vymáknuť" podstatu
a hlavné krivky/črty modelu, potom je dobré si overovať pri náčrtkoch stiahnutých z internetu rozmery a jednotlivé proporcie
modelu, ideálne potom zmerať originál, lebo presne ako iconmaster písal, ak netrafíš rozmery, pokazíš celkový dojem
z výsledného modelu a treba sa zmieriť s faktom, že fakt dobré podklady získaš až potom, čo krvopotne načmáraš celý model
a môžeš ho prerábať odznova ... a nie raz, čo hlavne pri UPC* metóde dosť zamrzí

* UPC- Uholník, Pravítko, Ceruzka
žasnem, už sa ničomu nedivím, len tíško žasnem (som zrelý na antidepresíva)
na mierku sa nestažuje, mierka sa mení a radšej napchám prachy do modelov pod postel, ako potom niekomu na aukre do krku

Návrat na "3D modelovanie // 3D Modeling"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný