Tvorba vlastného modelu - všeobecne

Moderátor: iconmaster

Užívateľov profilový obrázok
mifko | --
Príspevky: 7
Meno: Miso
Bydlisko: Vráble - Slovakia

Tvorba vlastného modelu - všeobecne

Príspevokod užívateľa mifko » 06 Okt 2013 21:23

...na zaciatok chcem povedat ak je to tu preberane tak prosim o zmazanie temy. Som zaciatocnik a chcel by som si navrovat vlastne model. Skor mam zaujem o architekturu ako o stroje. Trocha som zacal nieco skusat v SKATCHUP-e. To by som poprosil kamarata aon by ma do toho zasvetil to by nebol problem. Problem je ten ako tak realisticky navrhnut model. Viem potrebujem k tomu podklady, bez tych by to neslo :) Potom mierka zas aby to nevyzeralo ako pre deti z materskej skolky (pokreslana skatulka). Viem ze je to casovo narocne ale aj tak by som to chcel skusit.

Dakujem

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 35
Last man standing
Príspevky: 7431
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tvorba vlastneho modelu (zaciatocnik)

Príspevokod užívateľa iconmaster » 06 Okt 2013 22:19

Nie si prvy a zrejme ani posledny, ktory tu pise kvoli podobnym radam. Univerzalna odpoved, ako ani presny postup tvorby vlastnych modelov asi neexistuje. Kazdemu sa osvedcila ina metoda navrhu (2D/3D; ceruzka/CAD/graf.editor; krabickovy styl/polsky styl/kombinacia..). Jedno je asi spolocne u kazdeho autora (alebo aspon ich drvivej vacsiny) a to, ze nikto nezacinal hned navrhom vlastnych vystrihovaciek ale lepenim od inych autorov alebo aspon prestudovanim niekolkych vydanych modelov. Ja to pisem kazdemu, ktory sa chce pustit do autorskych modelov, lebo ja osobne som sa prave takto dostal k vlastnej tvorbe, ze najviac sa naucis prave pri lepeni uz existujucich vystrihovaciek - treba si vsimat take veci, ze ako autor vyriesil rozkladanie jednotlivych objektov, ako su riesene spoje obsivok ci cela konstrukcia, vystuzenie, atd. modelu. Casom prides na to, z coho aky sposob ti najviac vyhovuje a to budes aplikovat pri svojej tvorbe. Je dobre sledovat stavby inych, pre ma osobne je to dobra inspiracia okukat to-co na zlepsenie vlastnej roboty.

Su tu viaceri, ktori ti rad pomozu a vyzaju sa v roznych programoch, no dolezite je pytat sa na konkretne veci. K otazkam vseobecneho typu mozes cakat len podobne odpovede (ako pisem aj ja teraz), teda len akesi filozofovanie...

Kazdopadne drzim palce, zaciatky su tazke, ale treba mat silnu volu a trpezlivost, ved o tom je aj cely tento konicek :wink:

Užívateľov profilový obrázok
mifko | --
Príspevky: 7
Meno: Miso
Bydlisko: Vráble - Slovakia

Re: Tvorba vlastneho modelu (zaciatocnik)

Príspevokod užívateľa mifko » 07 Okt 2013 20:50

dakujem. Nasla sa dobra dusa :look down: Nechcel som pisat niceo od do do od. Na zaciato som len chcel nejake vseobecne informacie. Skor mozno asi nejku podporu a tasa nasla :) . No ak mam byt konkretny. Asi na taky nejaky model potrebujem podklady. No mozno ani to by nebol problem. Vsak usta mam a ak nie tak je tu este fotak. A co zoberiem si zo sebou nejaku metrovu tyc prilozim k objektu, odfotim cely objekt a buudem mat nejaky taky rozmer :) . Man napriklad zaujima ako spravit detaily no tak aby to mal hlavu aj patu, co este vymodelovat a co uz nie. Textura? To ako jednoducho capnem texturu na plochu a poviem si "Fajn tato je ralna moze byt" vytlacim a uz si mozem mysliet ze som ako to tak pekne napisat? "konstrukter papierovych modelov" A k tej architekture. Je lesie lepit "poliakom" alebo v pohode postacuje vyuzivat System Chlopne? A na teraz na zaver este jedna otazka. Da sa v tejto "prepocitacovej dobe" nvrhnut model tak, ze vacsi format papiera, pripadne pauzak, ceruzka no skor pentelka, guma, kruzidlo, pravitka + krivitka ? Alebo je lepsie spolupracovat s PC?

Užívateľov profilový obrázok
toudi_sk | 53
Krotiteľ textúr
Príspevky: 12895
Meno: Milan
Bydlisko: u susedky
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tvorba vlastneho modelu (zaciatocnik)

Príspevokod užívateľa toudi_sk » 07 Okt 2013 21:05

tak si to rozložíme na prvočísla

koľko modelov si už zlepil, prípadne v akej kvalite?

mifko napísal:Asi na taky nejaky model potrebujem podklady. No mozno ani to by nebol problem. Vsak usta mam a ak nie tak je tu este fotak. A co zoberiem si zo sebou nejaku metrovu tyc prilozim k objektu, odfotim cely objekt a buudem mat nejaky taky rozmer :) .

podkladov nieje nikdy dosť a rátaj s tým, že aj keby si chcel takto fotiť, môže ti zavadzať plot, iná budova, potok, stromy a
čoajviemčoešte (taký nedobrovoľný kúpeľ v potoku dokáže zobrať chut do kreslenie vlastných modelov spoľahlivo)

mifko napísal:Man napriklad zaujima ako spravit detaily no tak aby to mal hlavu aj patu, co este vymodelovat a co uz nie.

toto je jeden z najväčších problémov, na ktoré môže "konstrukter papierovych modelov" natrafiť, tebe sa to môže zdať jednoduché,
ale nikto druhý to nezlepí, alebo naopak, tebe to postačuje a druhý bude "znevažovať" tvoju robotu a dorobí si detaily sám,
potom je tu ďalšia možnosť a to tá, že spravíš viac variánt modelu ... čo je ale veľa "roboty navyše"

mifko napísal:Textura? To ako jednoducho capnem texturu na plochu a poviem si "Fajn tato je ralna moze byt" vytlacim a uz si mozem mysliet ze som ako to tak pekne napisat? "konstrukter papierovych modelov"

ak aj spravíš model v sketchupe, nerátaj s tým, že z programu dostaneš von okrem modelu aj textúru, tú si musíš nakresliť na rozložené diely sám, čo je umenie samo o sebe

mifko napísal:A k tej architekture. Je lesie lepit "poliakom" alebo v pohode postacuje vyuzivat System Chlopne?

a čo sa lepí lepšie tebe? každý preferuje niečo iné, ja napr. s obľubou režem chlopne do preč a a lepím si ich samostatne, aby ich po zlepení nebolo vidieť

mifko napísal:A na teraz na zaver este jedna otazka. Da sa v tejto "prepocitacovej dobe" nvrhnut model tak, ze vacsi format papiera, pripadne pauzak, ceruzka no skor pentelka, guma, kruzidlo, pravitka + krivitka ? Alebo je lepsie spolupracovat s PC?

rob ako uznáš za vhodné, ale ak chceš byť "konstrukter papierovych modelov", tak musíš to dostať do PC, aby si to dal na stiahnutie
a jednoduchšie je to rovno nakresliť v PC, okrem toho je to oveľa presnejšie, ako to kresliť pravítkom a nepotrebuješ napr. vedieť
kresliť rozvinuté tvary šikmo zrezaných rotačných telies
žasnem, už sa ničomu nedivím, len tíško žasnem (som zrelý na antidepresíva)
na mierku sa nestažuje, mierka sa mení a radšej napchám prachy do modelov pod postel, ako potom niekomu na aukre do krku

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 35
Last man standing
Príspevky: 7431
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tvorba vlastneho modelu (zaciatocnik)

Príspevokod užívateľa iconmaster » 07 Okt 2013 21:29

Stale tvrdim, ze univerzalne odpovede neexistuju, no skusim napisat aspon moje stanovisko v tych spominanych veciach..

Ad 1., Podklady
Bez kvalitnych podkladov asi nema cenu pustat sa do autorskeho modelu, to je zrejme jasne aj tebe. Okrem fotiek sa daju vyuzit aj ine druhy materialov, tu myslim o roznu literaturu ci podobne veci, ktore suvisia s tvojim objektom skumania. Ja robim modely nakladnych aut a pracovnych strojov a okrem fotiek vyuzivam rozne propagacne materialy vyrobcov, kde sa casto daju najst rozmerove nacrtky, niekedy dokonca sa podari zohnat aj detailnejsi vykres. Dobre posluzia aj katalogy nahradnych dielov ci opravarenske prirucky.
Odhadnut rozmery na zaklade fotky moze byt nepresne, preto je dobre vychadzat z dostupnych udajov, aspon co sa tyka zakladnych rozmerov. Ono ked netrafis presne rozmery nejakeho detailu, az taky problem nie je, no ak netrafis celkove rozmery, to uz dost pokazi proporcie a dojem z modelu.

Ad 2., Detaily - hlbka spracovania
Rozhodujucim faktorom moze byt vopred naplanovana celkova detailnost modelu, mierka, konstrukcia (krabicky alebo podlepene plne objekty), ako samozrejme aj tvoje schopnosti - aky diel si este schopny vyrezat a zlepit, to plati aj pri tvorbe pre siroku verejnost.

Ad 3., Chlopne
Kazdemu vyhovuje cosi ine. Ja som kedysi tiez pouzival chlopne skoro vsade, po case som ale prisiel na to, ze casto zbytocne skomplikuju moju robotu a niekedy sposobuju nepresnosti. Pri vacsich, dlhsich spojoch ale obcas pouzijem pasik papiera ako chlopnu, ale vsetko kreslim bez nich.

Ad 4., Rucne kreslenie vs. pocitac
Pred 13 rokmi som zacinal rucnym kreslenim, kedze som vtedy nemal ani PC. Po case som si ale uvedomil vyhody kreslenia pomocou pocitaca, len taky rychly vyber: vysoka presnost (desatiny milimetra, co rucnym kreslenim nedosiahnes), zjednodusena robota pri kresleni symetrickych alebo opakujucich sa dielov, lahka dodatocna uprava uz nakreslenych casti, vystup vo vektorovom formate a moznost zvacsenia do nekonecna a moznost dalsieho spracovania.

Užívateľov profilový obrázok
toudi_sk | 53
Krotiteľ textúr
Príspevky: 12895
Meno: Milan
Bydlisko: u susedky
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tvorba vlastneho modelu (zaciatocnik)

Príspevokod užívateľa toudi_sk » 07 Okt 2013 22:34

samozrejme je vhodné začať jednoduchšími vecami, napr. minibox 1:100, tam si rovno otestuješ, či vieš "vymáknuť" podstatu
a hlavné krivky/črty modelu, potom je dobré si overovať pri náčrtkoch stiahnutých z internetu rozmery a jednotlivé proporcie
modelu, ideálne potom zmerať originál, lebo presne ako iconmaster písal, ak netrafíš rozmery, pokazíš celkový dojem
z výsledného modelu a treba sa zmieriť s faktom, že fakt dobré podklady získaš až potom, čo krvopotne načmáraš celý model
a môžeš ho prerábať odznova ... a nie raz, čo hlavne pri UPC* metóde dosť zamrzí

* UPC- Uholník, Pravítko, Ceruzka
žasnem, už sa ničomu nedivím, len tíško žasnem (som zrelý na antidepresíva)
na mierku sa nestažuje, mierka sa mení a radšej napchám prachy do modelov pod postel, ako potom niekomu na aukre do krku

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 35
Last man standing
Príspevky: 7431
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tvorba vlastného modelu - všeobecne

Príspevokod užívateľa iconmaster » 01 Máj 2023 00:08

Téma mesiaca máj 2023 - TVORBA MODELOV - VŠEOBECNE
Tento mesiac sa povenujeme tvorbe vlastných modelov a preberieme možné spôsoby a postupy pri tejto činnosti.

Očakávame prípsevky, rady a tipy napr.:
  • Už ste sa niekedy pokúsili o vytvorenie vlastného modelu? Ak áno, akým spôsobom a ako to dopadlo? Ak nie, čo vás odrádza?
  • Za akých podmienok sa púšťate do tvorby vlastného modelu?
  • Aké podklady používate pri tvorbe modelov?
  • Akým spôsobom kreslíte vlastné modely?
  • Ak pracujete na PC, aké programy používate na tvorbu a úpravu dielov modelu?
  • Odkiaľ čerpáte inšpiráciu na spracovanie dielov a rôzne riešenia modelu?
  • Aký model zvoliť na začiatok?
  • Máte nejaké dobré rady pre začínajúceho autora papieráku?
  • ...

Užívateľov profilový obrázok
QUASI | 43
Príspevky: 512

Re: Tvorba vlastného modelu - všeobecne

Príspevokod užívateľa QUASI » 01 Máj 2023 20:35

No keď je tu téma ku ktorej sa viem aj z vlastných skúseností vyjadriť, tak to tak skúsim nejak zhrnúť. Nebudem presne po odporúčaných bodoch, len to dôležité.

Treba si o predlohe zistiť čo najviac, to je jasné. A aj v štádiu výroby treba stále zisťovať. Ak to má byť kvalitné tak sú dôležité detaily.

Pri samotnom návrhu by som povedal, že najdôležitejšie je počítať s hrúbkou papiera, tam sa pozná dobrý model od zlého. (Aj keď je to neporovnateľne prácnejšie. Kto robil návrh v počítači, isto vie, že je dosť rozdiel namodelovať vec a doladiť aby to bolo zlepiteľné s prihliadnutím na hrúbku papiera).

Odporúčať robiť modely v počítači je asi prirodzené, neviem si predstaviť že by to niekto ešte skúšal (pre verejnosť a už asi ani pre seba) pravítkom.

No a na začiatok samozrejme model ktorý ma pár dielov, ideálne je aj symetrický a v rovinných plochách. Mne z toho vychádza nejaká architektúra (kaplnka, vežička etc.), tam sa tiež dobre dá nacvičiť texturovanie.
Stačí skúsiť urobiť model ktorý ma 20 dielov, viac fakt netreba, a zistíš či to je pre teba. Viac dielov, to je už len manuálna vec, ktorú odporúčam v prípade pretrvávajúceho nadšenia zautomatizovať.

Software podľa výberu každého soudruha (no mohol by byť legálne kúpený), každý má rád nejaký iný spôsob tvorby.

Asi k tomu zatiaľ viac nemám, ale rád sa ďalej ešte pridám.

Q

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 35
Last man standing
Príspevky: 7431
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tvorba vlastného modelu - všeobecne

Príspevokod užívateľa iconmaster » 08 Máj 2023 22:12

Quasi - paráda, vďaka za načatie témy mesiaca :victory:
Tak skúsim pokračovať a snáď sa vyjadria aj ďalší.

Motivácia
Môže to znieť ako klišé, ale mne najväčšia motivácia pri tvorbe vlastných modelov je sloboda - od výberu predlohy, cez jeho konštrukčné riešenia až po detaily. Vždy som rád experimentoval vlastnými projektmi, nielen z papiera ale aj z iných materiálov (polystyrén, drevo, zápalky,..), moje prvé autorské papieráky boli tuším miniboxy kreslené farebnými ceruzkami, neskôr aj fixkami. Samozrejme nie všetky boli dotiahnuté do konca, ale dokončenie vlastného projektu má niečo navrch v porovnaní s komerčne dostupnými stavebnicami či vystrihovačkami.
A v poslednej dobe ako dodatočná motiváca je rozhodnutie, že ďalšie modely chystám už v publikovateľnej forme, aby to mohli zlepiť ai iní modelári.

Bez čoho sa dnes nepusím do stavby
Asi viacerí máte rôzne zoznamy alebo plány na ďalšie projekty do budúcna. Niektoré z nich ale časom už človeka tak neťahajú, ako iné. V tomto vidím riziko, že ten počiatočný elán rýchlo vyprchá počas tvorby modelu a hrozí, že sa to nikdy nedokončí.. Preto si myslím, že je vhodné ich nechať nejakú dobu "odležať" a keď ma to stále rovnako zaujíma aj s odstupom času, tak prvá podmienka je splnená.
Ďalšia podmienka sú podklady. Bez kvalitných podkladov (viď. ďalší bod) sa do kreslenia nepúšťam. Samozrejme je to dobrý dôvod nechať ten projekt pritom "dozrievať" a časom je šanca, že sa dostaneme aj k dobrým podkladom.

Podklady
Sú alfou a omegou pri tvorbe vlastného modelu. Úplným základom pre mňa je nejaký výkres, alebo aspoň lepší rozmerový náčrt, podľa ktorého sa dajú zistiť základné proporcie. Existujú dobré nástroje na konverziu alebo export týchto podkladov do CAD formátov, kde sa s tým dá potom ďalej pracovať. Ale náčrt možno použiť aj vo forme rastrového obrázku, ktorý nastavíme do požadovej mierky a vložíme do pozadia, kde ho môžeme obkreslovať ako potrebujeme. Pri mojich predlohách (nákladné autá, stroje) sa často dajú nájsť aj podrobnejšie výkresy či náčrty komponentov v rôznych katalógoch alebo manuáloch.
Ďalej sú potrebné fotky. Veľa fotiek! Hlavne ak človek má ambíciu spracovať do detailov, nestačí jedna fotka, ale ideálne mať viacero pohľadov na danú vec. Ak je predloha dostupná, fotky si môžeme urobiť aj my, ale dajú sa nájsť aj na internete celkom užitočné a rozsiahle "walkaroundy".
Ja podklady zbieram priebežne, často aj na predlohy, ktoré ma aktuálne nezaujímajú. No neskôr sa to môže zmeniť, alebo môžu obsahovať detaily, ktoré sa zídu na inom projekte, prípadne môžu pomôcť niekomu inému. Na podklady mám vyhradený jeden externý HDD, kde ich triedim a zbieram.

Spôsob kreslenia
V mojich začiatkoch to bola ceruzka + pravítko, inej možnosti ani veľmi nebolo. Výhodou je, že každý absolvent ZŠ by mal vedieť narábať s týmito nástrojmi :P
Dlho som aj odolal zmeniť tento spôsob; pamätám si, ako na prvej súťaži ma prehováral Yanno, aby som skúsil na počítači. To som bol asi tretiak na strednej, kde sme asi rok predtým začali kresliť v AutoCAD-e. Prišlo mi to ako veľmi zdĺhavé a nepraktické voči pravítku a ceruzke. Ale sem-tam nejaké detaily som naškicoval v CAD-e z rôznych dôvodov (napr. ľahkého rozmnoženia či získania zložitého tvaru z výkresu nákladiaka). A netrvalo dlho, aby som zmenil svoj názor a pochopil tie obrovské výhody, ktoré kreslenie na PC ponúka:
- veľmi presné rysovanie - ceruzkou tú presnosť nedosiahne ani najzdatnejší kreslič a keď ide o hrúbku materiálu, tam sa to prejaví
- rozmnoženie jedným klikom - žiadne opakované rysovanie
- zrkadlenie - stačí nakresliť jednu stranu alebo jednu polovicu/štvrtinu objeku a odzrkadlením získame zvyšok dielu
- jednoduché dodatočné úpravy, doplnenia

Kedysi som robieval do zošita aj ručné škice každého dielu, čo som išiel spracovať. Momentálne to robím už veľmi zriedka, aj to len pri kreslení 3D modelu.

A momentálne používam tieto dva prístupy, podľa potreby a rozsiahlosti predlohy:
1. Kreslenie modelu v 2D CAD-e
Základom je nejaký 2/3-pohľadový generálny výkres v mierke, z ktorého odvádzam potom všetky časti. Tie sa dajú rozdeliť na vrstvy alebo bloky a pod. Situáciu v 3D musí človek predstaviť v hlave a podľa toho kresliť. Ja si takto kreslím nákladiaky, pravda pre rozloženie zložitejších dielov občas použijem nejaký 3D software.

2. Namodelovanie v 3D a rozloženie dielov v 2D
Toto je asi bežná stratégia väčšiny autorov. Človek namodeluje najrpv virtuálny model, ktorý sa následne rozloží na 2D plochy, z ktorého sa potom lepí reálny model. Výhodou je že to stále máte pod kontrolou v priestore a tiež pomocou 3D pohľadov sa dajú urobiť pekné návodové kresby. Ja osobne aj pri tomto variante rozkladám diely pre tlač v 2D CADe.

Jednu vec je dôležité zdôrazniť: nech už máte akékoľvek kvalitné podklady typu 2D výkres alebo aj 3D model, veľmi pravdepodobne to neznamená, že stačí rozložiť na diely a už je to možné aj lepiť. 3D model pre tvorbu papieráka vyzerá trochu inak, ako základe pre nejaký render alebo PC hru. Mal by mať detaily či diely rešené tak, ako budú spracované z papiera, vrátane húrbok materiálu a pod.

Programy na kreslenie
3D programy by som vedel rozdeliť do dvoch kategórií:
- Konštruktérske 3D CAD - pri tvorbe modelu sa vytvára aj tzv. "strom", kde sú v poradí zapísané kroky, ako ten objekt vznikal. Je potom možné dodatočne tie kroky parametricky upravovať, prípadne aj zrušiť. Takisto pri tvorbe zostáv sa diely dajú skladať do logických štruktúr a tak pracovať s nimi. Sú to všetky nástroje, ktoré sa používajú v strojárine (Inventor, CATIA, SolidWorks, Creo/ProEngineer, ..) - ja osobne uprednostňujem prácu v nich.
- Animačné/grafické 3D nástroje - 3D objekty sú typicky zostavy plôch, ktoré sa dajú síce editovať, ale neviete tak ľahko upravovať parametre predošlých krokov. Do tejto kategórie patrí aj dobre známe Rhino. Občas ho aj použijem, ale myslím, že nikdy neprídem na chuť toho programu práve z dôvodu, že dodatočné úpravy už nakreslených objektov sú pre mňa nepohodlné.

2D programy by som tiež zaradil do dvoch hlavných kategórií - 2D CAD-y a grafické editory. Ja používam AutoCAD alebo nejakú jeho free verziu.

Aký model na začiatok?
Na začiatok by som rovnako, ako Quasi odporúčal niečo jednoduchšie, rozsahovo menšie. Alebo kľudne len nejaké doplnky či úpravy dielov existujúceho modelu. Takéto diely sú ideálne aj na vyskúšanie nejakého programu, ako sa v tom robí, atď.

Odkliaľ čerpať inšpiráciu
Ak by sa niekto spýtal, ako sa naučiť kresliť modely, tak zrejme najlepšia rada by bola, aby najprv lepil modely. Treba si všímať, ako sú riešené existujúce vystrihovačky, ako autori rozlkladajú objekty do 2D, akým spôsobom sú riešené spoje, rebrá, atď. Určite nie všetky riešenia sa vám počas lepenia musia páčiť, ale aj to je dobrá skúsenosť - zistiť, ako to nechcete robiť. A samozrejme aj sledovaním stavieb kolegov si môžeme všímať tieto detaily a zaujímavé riešenia.

Užívateľov profilový obrázok
mimapnd | --
Fordsonman
Príspevky: 2114
Meno: M.
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tvorba vlastného modelu - všeobecne

Príspevokod užívateľa mimapnd » 09 Máj 2023 23:03

Helou,
tak tu sa hadam zapojim aj ja. A to hlavne preto aby si papieroci nemysleli, ze sa v tejto dobe daju modely kreslit iba na pocitaci... nie som ani stary, ani ani mlady ale proste doba robenia vsetko na pocitaci ma obisla... jednoducho som do toho "chuj" :haha:
Zacneme poporade:
Očakávame prípsevky, rady a tipy napr.:

Za akých podmienok sa púšťate do tvorby vlastného modelu?
tu je to jednoduche. Model, ktory sa mi veľmi ale veľmi paci, nie je k dostaniu, a urcite ho nikto nenakresli a nevyda, lebo je to specialitka... tak si take cudo musim nakreslit sam a zlepit.

Aké podklady používate pri tvorbe modelov?
v mojom pripade zacinam ujom Googlom, rozne fotky, ak sa najdu akekolvek nákresy, nacrtky s rozmermi, patentové skeny (tvz. blueprints), rozne knizky o danom modely, servisne knizky (v tych sa daju najst obcas obrazky suciastok s presnym nazvom pre dalsie hladanie alebo obrazkami, co ako funguje). A ak aj to nie je dost, je to o kontaktovani muzei a jednolivcov, ktory ten ci onen "model" maju a su ochotny nafotit, pomerat (Thank you Montana :victory: ). Hľadanie poriadnych podkladov pre model je solidny a velmi ziaduci zaklad pre tvorbu modelu. 50%. Bez nich sa nepohnes. Obcas to zaberie viac casu ako samostatne kreslenie a lepenie, ale to zalezi, ako velmi si chcem ten model zlepit...

Akým spôsobom kreslíte vlastné modely?
ja som do komputeroch glupy... vsetko si kreslim na milimetrovy papier. Pouzivam pravitka, uhlomer, kruzidlo, ceruzku, (gumu :bad smile: ), kalkulacku, predstavivost, obcas fantaziu... hlavne si treba kreslene diely predstavit "ako budu vyzerat v papierovej forme" a "ako velmi si chceme skomplikovat ich lepenie".

Ak pracujete na PC, aké programy používate na tvorbu a úpravu dielov modelu?
ja osobne som si zvykol na program Braintech.sk :haha: , ak mam nieco velmi malinke alebo na vela kusov nakreslit. Ale su tu aj ini chalani, co mi podali pomocnu ruku (P******o, T***i). Ak si clovek nevie rady sam, tak sa opyta. Nato sme tu. Jedna velka modelarska rodina.
A este pouzivam jeden program na bombirung a kuzele, kruznice, ako rychlu pomocku (ten tu je niekde na fore nalinkovany, ale hladat sa mi nechce :bad smile: :bad smile: ).

Odkiaľ čerpáte inšpiráciu na spracovanie dielov a rôzne riešenia modelu?
pfff. vacsinou si kreslim diely ako sa mi paci, hlavne aby sa mi dobre lepilo... ale je pravda, ze sposob lepenia sa urcite nalepi pri listovani dostupnych modelov. A v tejto dobe je najviac dostupnych tych polskych, kde sa velmi chlopne nepouzivaju, lepi sa na tupo... ale inak, ako kazdemu po chuti. Ked si lepis sam, vytvoris si svoj styl.

Aký model zvoliť na začiatok?
moj prvy samo model, nebol vlastne samo model ale uprava originalu... cize som zacal stavat original a potom som si povedal, ze preco kolesa, ked mozem mat polopas... a rodeo sa zacalo... ale ak by som mal lepit model uplne, ze zo zaciatku, tak nieco kockate, s hranami bez oblin.

Máte nejaké dobré rady pre začínajúceho autora papieráku?
hlavne sa nebat. lepim to pre seba. cize zalezi na mne aku komplikovanost si zvolim. a z vlastnej skusenosti mozem povedat, ze ak sa mi nieco paci, tak sa postupne detaily nabaluju same. Technika kreslenia sa zlepsi.
Ak si uz kreslim na milimetrak a zaplnim stranu, tak si ju potom oskenujem a lepim z nej, lebo ak nieco nesedi, original ogumujem a upravim pre dalsiu potrebu...
Dufam, ze to niekomu pomoze. Ak su otazky na rucne kreslenie, rad odpoviem.
M.
...
aj mam rozkrelene ale na tajnaka, lebo Miro ma nepusti lepit vlastne
Teraz: Fordson F
Pred: Aero 500 Cililink, Rusnovy zdvihak, Snežný pluh,
Po(medzi): Miro mi uz nieco posle.
E-shop: http://www.papierovy-modelar.sk http://www.papershipwright.co.uk/

Návrat na "3D modelovanie // 3D Modeling"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 3 neregistrovaní