Lavockin La-5FN /Modelik/ 1:33

Moderátori: Jolaus, Trak-Tor

Užívateľov profilový obrázok
laki | 40
Príspevky: 691
Meno: laki
Bydlisko: BA - okolie

Lavockin La-5FN /Modelik/ 1:33

Príspevokod užívateľa laki » 08 Jan 2012 22:24

Nedalo mi a medzi sviatkami som zastrihol do tohto krasavca



Jednomiestny, jednomotorový, samonosný dolnoplošník. Bol jedným z najlepších stíhacích sovietskych lietadiel v druhej svetovej vojne. V druhej polovici roku 1941 bol stroj LaGG-3 vybavený dvojhviezdicovým motorom AŠ-82, kvôli nedostatku vodou chladených motorov Klimov M-105P. Lietadlo dostalo označenie La-5, a s jeho výrobou sa začalo v roku 1942 s motorom AŠ-82F s výkonom 992 kW. Lietadlo bolo v bojoch úspešné pretože dosahovalo väčšiu rýchlosť ako nemecký Messerschmitt Bf 109F, čo vyhovovalo sovietskym požiadavkám o stíhacom lietadle. Pri verzii La-5F sa znížila časť trupu za pilotnou kabínou, taktiež sa zmenil prekryt kabíny a kokpitu. Tieto zmeny umožnili lepší výhľad dozadu a okolo kabíny. Znížila sa hmotnosť a zvýšil dolet. V roku 1943 bola predstavená verzia La-5FN, ktorá bola najrozšírenejšia. V tejto verzií sa nachádzal hviezdicový motor Švecov AŠ-82FN s novým kompresorom a priamym vstrekovaním paliva do valcov, s celkovým výkonom 1361 kW (1850 k). Motor poháňal trojlistú kovovú vrtuľu s nastaviteľným uhlom listov s priemerom 3 m. Objem 464 litrov paliva zabezpečovali vnútorné nádrže. Trup tvorila preglejková pološkrupina, na ktorú bol pripevnený preglejkový poťah. Prednú časť trupu tvorila oceľová kostra, ktorú zakrývali duralové plechy. Kostra krídel a pevných chvostových plôch bola drevená potiahnutá preglejkou. Pohyblivé chvostové plochy a krídel boli kovové potiahnuté plátnom. Predné a zadné sklo bolo pancierové s hrúbkou 55 mm predné, zadná časť 75 mm, a zlepšená tepelná izolácia kabíny. Hlavné podvozkové nohy boli odľahčené. Zaťahovali sa smerom k trupu. Zadná podvozková noha zostávala pevná. Stíhacie a bombardovacie lietadlo Lavočkin La-5FN disponovalo dvoma pevnými kanónmi Švak ráže 20 alebo 23 mm. Taktiež mohol niesť prídavné palivové nádrže, alebo bomby do 100 kg. Pod krídlami mohlo byť nainštalovaných osem rakiet RS-82. Tie sa však využívali výnimočne. Lietadlo dopomohlo k opätovnému znovu dobytiu vzdušnej prevahy nad nepriateľom.


Technické údaje Lavočkin La-5FN
Rozpätie: 9,60 m
Dĺžka: 8,67 m
Výška: 2,54 m
Max. rýchlosť vo výške 6500 m: 648 km/h
Motor: Švecov AŠ-82FN s výkonom 1361 kW (1850 k)
Max. vzletová hmotnosť: 3402 kg
Hmotnosť prázdneho stroja: 2605 kg
Dostup: 11 000 m
Dolet: 765 km
Vyrobených všetkých La-5 a pod verzii: 10 500 ks

zdroj: vojna.net
dalsie informacie: airwar.valka.cz , wikipedia

Vystrihovacka:



a postupne kompletovanie interieru


palubovka je zasklena ale velky efekt to mat nebude kvoli prilis silnemu podlepu a vo finale z nej aj tak nebude skoro nic vidiet


na sedacke a riadiacej pake som sa pekne zapotil. tuto som rad ze toho v zavere vela vidiet nebude :)


a este nejaka drobotina do kokpitu

Užívateľov profilový obrázok
HlavaXXII | 43
Majster - Kráľ lietadiel
Príspevky: 1394
Meno: Marek

Re: Lavockin La-5FN / Modelik / 1:33

Príspevokod užívateľa HlavaXXII » 08 Jan 2012 23:32

No, vidím, že máš toho málo rozrobeného :P . Vybral si si pomerne náročný model, ale zatiaľ sa s tým pasuješ dobre. Akurát odporúčam trochu zlepšiť prácu so skalpelom. Niektoré diely vyzerajú dobre, na niektorých vidno nie celkom presne vyrezané diely. Riadiaca páka vyzerá otrasne. Sorry.
Ale to sa poddá :wink: Držím palce. Hlavne pri kompletovaní obšívky. Tam hlavne si treba dať pozor na presnosť pri vyrezávaní dielov.

HlavaXXII
Q: nemozem spravit len tak zeby dobre bulo...musi byt najlepsi

Užívateľov profilový obrázok
sidewinder | 36
Príspevky: 79
Meno: Marián Dragošek
Bydlisko: Toporec / Košice
Kontaktovať užívateľa:

Re: Lavockin La-5FN / Modelik / 1:33

Príspevokod užívateľa sidewinder » 09 Jan 2012 01:50

Drzim palce a tesim sa na vysledok. Ja som tuto lavocku nedostaval. Vlhkost v novom byte mi uplne pokryvila trup a kostru kridla :(.

Užívateľov profilový obrázok
laki | 40
Príspevky: 691
Meno: laki
Bydlisko: BA - okolie

Re: Lavockin La-5FN / Modelik / 1:33

Príspevokod užívateľa laki » 09 Jan 2012 23:06

HlavaXXII, ziadne sorry. Toto "kopnutie do zadku" ma prinutilo zamysliet sa a dnes som paku zreparoval. Na milimetrovy drot som namotal 0.5mm, prefarbil nasivo a po uschnuti som rukovat natrel rozriedenou hnedou temperkou. Prilepene na povodnu tyc paky. Tu spoznavam svoje limity pre miniaturne veci, som zvedavy ako budem robit zameriavac :)



Male obluky som vysekaval skalpelom, ale stale zostavali zubky. Snazil som sa to vyrovnat naslintanym sparatkom, ale vysledok nic moc. Sekundakom som to nechcel napustat aby nepresiakol do tlace. Ale ked som uz natrel paku, tak som mohol zmalovat aj zvysok. Je tam co zlepsovat. A obsivky sa bojim ako cert kriza...

Rozrobenych veci mam viac ale este viac mam napadov v hlave. A obcas sa neudrzim a zarezem do noveho modelu skor ako dokoncim predosly. Je to na skodu veci, ale takto si vyplnam prestavky pri cakani na dalsi material (lak, farby, airbrush, atd...)

sidewinder: je nejaka sanca na napravu znicenej kostry? Nedame paralelku? :)

Užívateľov profilový obrázok
Patero | 41
Príspevky: 1432
Meno: Jozef Kráľ
Bydlisko: Lakšárska Nová Ves

Re: Lavockin La-5FN / Modelik / 1:33

Príspevokod užívateľa Patero » 09 Jan 2012 23:28

HlavaXXII napísal:..... Hlavne pri kompletovaní obšívky. Tam hlavne si treba dať pozor na presnosť pri vyrezávaní dielov....

HlavaXXII


Akú presnosť máš prosím ťa na mysli? Čo sa týka presnosti modeliku, tak som dosť skeptický. Jeden som mal FW-200 od modeliku a to okolo presnosti nešlo ani náhodou.

Túto stavbu budem samozrejme sledovať. Lavočkin päťka je jednou z mojich okrídlených srdcoviek......

Užívateľov profilový obrázok
HlavaXXII | 43
Majster - Kráľ lietadiel
Príspevky: 1394
Meno: Marek

Re: Lavockin La-5FN /Modelik/ 1:33

Príspevokod užívateľa HlavaXXII » 11 Jan 2012 21:38

No vidíš laki, tá páka je teraz o poznanie lepšia :victory: Dalo by sa použiť ešte trochu tenší drôtik z lanka (ohybného elektrického vodiča), no, ale veď to pri ďalšom lietadielku, lebo predpokladám, že neostaneš len pri tomto.
Ono ani samotnému autorovi sa celkom nepodarila, pretože je dosť krátka.
Čo sa týka malých dielov, technológia je správna vysekávať - vypichovať malými rezmi. Keď sa to zaretušuje, tak nejaké tie nerovnosti sa chovajú. Sekunďák nechaj zatiaľ na pokoji, určite netreba nič napúšťať. To len keby si chcel celé brúsiť a prefarbovať. :wink:
Teším sa na ďalší postup a samozrejme držím palce k tej obšívke.

To Patero -> Jožo, ono to nemožno takto zovšeobecniť, že Modelik = nahovno model. Ja som svoj prvý model staval od Modeliku a postavil som ho. Závisí to od autora vystrihovačky. Je pravda, že Modelik vydáva modely najširšiemu spektru autorov a u niektorých modelov na to dopláca. Čo sa týka Fw 200, tak tam je chyba tá, že sa vlastne jedná len o starý ručne kreslený model prekreslený na PC. Tam by som hľadal príčinu nepresností.

Howgh. :wink:
Q: nemozem spravit len tak zeby dobre bulo...musi byt najlepsi

Užívateľov profilový obrázok
laki | 40
Príspevky: 691
Meno: laki
Bydlisko: BA - okolie

Re: Lavockin La-5FN /Modelik/ 1:33

Príspevokod užívateľa laki » 12 Jan 2012 10:31

tuto lavocku krasne spracoval KPaweł na polskom fore, takze s presnostou to tu snad nebude az take zle.
ak som dobre pochopil, tak oble casti este natieral nejakym kyanoakrylovym lepidlo (lakom,sekundakom?), prebrusil a zafarbil. vrtulovy kuzel, kryt motora a prechody na kridle vyzeraju ako na plastaku

Užívateľov profilový obrázok
QUASI | 38
Príspevky: 438

Re: Lavockin La-5FN /Modelik/ 1:33

Príspevokod užívateľa QUASI » 12 Jan 2012 19:25

V pohode ti to ide.
Tiez lepim niekde vedla tento model (teda la-7...ale rozdiel je mozno v 5tich dieloch) a zatial som na ziadnu zavaznu chybu nenatrafil.
Ale je to zlozity model, lebo predloha modelu je nejaka drevena a teda na modeli nie su skoro ziadne nity ani strety panelov ako u inych kovovych lietadiel, takze obsivku treba lepit riadne presne aby to nejak vyzeralo.
ObrázokObrázokObrázok

Užívateľov profilový obrázok
pet1972 | 47
2K+
Príspevky: 2044
Meno: Peter Kováč
Bydlisko: Levice
Kontaktovať užívateľa:

Re: Lavockin La-5FN /Modelik/ 1:33

Príspevokod užívateľa pet1972 » 12 Jan 2012 19:48

...... Drevená kostra krídel a pevných chvostových plôch bola potiahnutá preglejkou, kovová kostra pohyblivých chvostových plôch i klapiek plátnom. Vnútorná konštrukcia krídel mala dva nosníky. Vnútorné palivové nádrže mali objem 464 litrov paliva. Trup tvorila preglejková pološkrupina, zadnú časť tvorilo 13 prepážok a 4 pozdĺžne nosníky, na ktoré bol pripevnený preglejkový poťah. Predná časť trupu mala oceľovú kostru, ktorá sa spájala s dvomi drevenými nosníkmi v oblasti centroplánu. Krycie plechy motora boli duralové......


Off topic: Moje naj... lietadlo. Legenda, ale zabudnutá...patriaca do našej histórie....jedinečnej a unikátnej...na svete málo vídané bojové nasadenie, no kto to už videl aby lietadlá viedli partizánsku vojnu? A úspešnú, svetový unikát!!! Ak by niekto nevedel, odporúčam prečítať si knižku od Františka Fajtla: Prvý doma


Sledujem pozorne, chystám sa na Lavočku...ale aj graficky...prefarbovať na jeden zo strojov 1.československého stíhacieho pluku v období zo SNP. Ale to je hudba ďalekej budúcnosti.
Na stole: KAROSA, Trabant 601 Universal Dokončené: Galeria

Užívateľov profilový obrázok
laki | 40
Príspevky: 691
Meno: laki
Bydlisko: BA - okolie

Re: Lavockin La-5FN /Modelik/ 1:33

Príspevokod užívateľa laki » 29 Jan 2012 19:09

Mierny pokrok hlasim aj pri lavocke. Kokpit vlepeny do trupu a prilepena predna cast. Prvy prechod pred kokpitom mi nasucho sedel presne snad na stotinku milimetra. Fixol som to teda troma kvapkami sekundaku a zalial herkulesom. A vtedy to prislo. Papier vytiahol vlhkost z herkulesu a paradne nabobtnal.... vznikol tam rozdiel skoro milimeter na vysku.... nastastie, ked to do rana vyschlo sa to vratili takmer do povodneho stavu. Kuzel motoroveho krytu som pokusne lepil sekundakom. Vzdy navzajom zafixovat dva diely par kvapockami lepidla a potom doladovat. Vysledok nie je az taky hrozny ale najblizsie urcite pouzijem papierove chlopne.



Návrat na "Odložené stavby modelov // Postponed Model Builds"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný