Airbus A350-900 Finnair / Revell / 1:144

Moderátori: Oliver, sony

Pravidlá fóra
Vyhradené pre plastikové modely. Zatiaľ bez triedenia do jednotlivých kategórii.
Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 29
2K+
Príspevky: 2178
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Re: Airbus A350-900 Finnair / Revell / 1:144

Príspevokod užívateľa Oliver » 13 Máj 2018 09:59

Zistil som z knihy J. Vilingr - Pruvodce světem plastikového modeláře:
Surfacer 500 je také dobrý na lokální tmelení a drobné opravy. Nepoužívejte ho ale na tmelení větších spár, protože se rád propadá, zvláště po přestříkání silnejší vrstvou naředěného Surfaceru 1000 či 1200. Již zaschlý Surfacer 500 se totiž vlivem použitého ředidla u další stříkané vrstvy naruší.

Čiže skúsil by som nanečisto niekde mimo ten Surf .. + použil by som tyčky do uší a riedilo na zmývanie.
:big smile:
Oliver

Na stole: STURMTIGER
Naposledy dokončené: Kawasaki Ninja ZX-RR (PLAST)

GALLERY

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 35
Last man standing
Príspevky: 7431
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Airbus A350-900 Finnair / Revell / 1:144

Príspevokod užívateľa iconmaster » 13 Máj 2018 11:02

Dik Oliver za info :victory: Az zozeniem ten surfacer vo flasticke, vyskusam. Este mam doma 2K plnic na auta (s tuzidlom), mozno aj ten by sa hodil na podobne ucely a tam nehrozi neskorsie narusenie vplyvom riedidla.

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 29
2K+
Príspevky: 2178
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Re: Airbus A350-900 Finnair / Revell / 1:144

Príspevokod užívateľa Oliver » 13 Máj 2018 11:05

Vyskúšaš a uvidíš. :big smile:
Oliver

Na stole: STURMTIGER
Naposledy dokončené: Kawasaki Ninja ZX-RR (PLAST)

GALLERY

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 35
Last man standing
Príspevky: 7431
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Airbus A350-900 Finnair / Revell / 1:144

Príspevokod užívateľa iconmaster » 29 Aug 2018 19:22

Pozeram, ze som uz dost davno nepridaval ziadny progress k lietadlu, na ktorom som sice pomalsie, ale predsa postupne pracoval..

Nejake novinky na zaciatok:
- Tie strbiny (o com sme tu diskutovali vyssie) som nakoniec vytmelil tak, ze som do Tamiyackeho tmelu nakvapkal riedke lepidlo Extra thin cement a takto zriedeny tmel som zapustil do skary. Na 2-3 opakovania sa to aj naplnilo a pritom som nezagebril okolie. Odporucam vyskusat tento "recept" :)
- Zohnal som si take rydlo Trumpeter, co spomial Oliver. Sice neskoro, lebo tento model som uz mal vtedy preryty, no urcite vyskusam na dalsom.

A teda podme sa pozriet, ako som postupoval..

Nakolko som motory chcel striekat naraz s trupom a kridlami, este pred zostavenim som ich musel zvnutra nafarbit. Po zlepeni dielov turbiny a pevnych casi ventilatorov som ich nastriekal surfacerom a potom dostali striebornu farbu (autolak). Nasledne som skompletizoval vonkajsie kryty motorov a vytmelil spoje. Vnutorne plochy nasavania vzduchu sa dost blbo tmelili a brusili, no na 2-krat sa to nejako podarilo. Po vymaskovani striebornych ploch som motory strekol zvonka surfacerom a pred vonkajsim farbenim bielou som nastriekal vnutorne plochy pred ventilatorom sedou s primiesanou striebornou farbou. Aby som tieto plochy zakryl pocas farbenia bielych ploch, natlacil som do motrov kusky zrolovaneho molitanu a zvnoka este natrel maskolom:



Priebezne som pripravoval povrchy aj na trupe a kridlach - pouzil som surfacer v spreji Tamiya fine surfacer L, ktory by mohol mat lepsiu prilnavost na plast, ako bezne zakladovky (zatial nemam dovod sa stazovat na Tamiyu, nikde som nemal problemy so strhavanim farby od maskovacej pasky). Trochu som sa bal, ako bude vyzerat ten trup a kridla po preryvani, no prijemne som sa prekvapil - linky su viditelne a celkom rovnomerne. Samozrejme po surfaceri sa nasli nejake miesta na korekciu, tak som ich vytmelil a prebrusil a zopakoval vrstvu surfaceru:


Kym som bol prec z domu, surfacer mohol schnut niekolko tyzdnov. :) Minuly tyzden som sa konecne dal na pokracovanie, a to na nastrek bielej farby. Znova som pouzil bazicky autolak, biely odtien RAL 9003 - to iste som striekal aj na A320 Lufthansa. Za ten rok sa farba dost zhustla (plastove nadobky nie su bohvieco na dlhsie skladovanie takychto prchavych farieb), tak som ju rozriedil aj trochu viac, nez sa bezne pouzivaju. To sa odvdacilo tym, ze vznikol pekny satenovy povrch po nastreku. Jedine som sa potrapil z dovodu, ze samotne lietadlo je dost velke a nevedel som sa rozhodnut, ktorou pistolou striekat. Tak som odskusal vsetky, co mam :haha: Najlepsie sa robilo pistolkou so spodnym plnenim so skleneou nadobkou a tryskou asi 0,45 (nieco ako Fengda BD280):


A takto som prisiel do fazy, ktorej sa zvycajne trochu obavam, no zaroven asi ma to bavi najviac na tom celom. Uz od zaciatku som mal v plane napisy a logo na smerovku striekat pomocou sablon. Tie som vytvoril v programe Silhouette Studio, ktory je dodavany k rezacim plotrom tej istej znacky. Masky som rezal do folie Oramask 810 a prenasal na model papierovou prenoskou (priehladna plastova prenoska vobec nefunguje na tuto foliu). Po nalepeni sablon som vymaskoval ich okolie a v podstate cely zvysok trupu lietadla som zabalil do folpack folie. Na miestach, kde nejaky detail povrchu trochu odtlacal maskovaciu foliu, som to jemne narezal a kvapol trochu maskolu, aby do ryh nezatiekla farba:



Modre napisy a logo som striekal farbou Revell 350 (SM), ktora - ako som sa dozvedel - je najblizsie k odtienu, co pouziva Finnair (RAL 5026). Po ciastocnom zaschnuti som zacal model "vybalovat" a odmaskovat. Vysledok ma celkom potesil - pekne ostre kontury, farba sa mi podfukla iba na 2-3 drobnych miestach, a ani tam nie kvoli maskam ale nedostatocnemu zabaleniu. Ale myslim si, ze to pojde vsetko lahko vyretusovat pred lakovanim:



Takze toto je momentalny stav. Sorry za kadejake fotky, no dost zle sa to foti kvoli rozmerom (nezmesi sa mi na "standardne" A3 farebne papiere).
K vyrobe masiek na plotri planujem pridat clanok do sekcie tipy a triky.

A este pridam link, ako sa farbi lietadlo 1:1 - celkom podobny postup som zvolil aj ja :D
https://www.youtube.com/watch?v=6-42qapHrto

Teraz ale mam najvacsiu dilemu z toho, aky druh laku pouzit - kedze to by mal byt dalsi krok..

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 29
2K+
Príspevky: 2178
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Re: Airbus A350-900 Finnair / Revell / 1:144

Príspevokod užívateľa Oliver » 29 Aug 2018 20:49

Veľmi pekný report! Výsledok po šablónach je super. :) Dúfam, že sa ti tie dva "podfuky" podarí odstrániť, hoci ich neviem na fotkách nájsť. Striekať tak tmavú farbu na biely podklad je náročné najmä z hľadiska maskovania. Aspoň u mňa je to tak ...

Ako si spokojný so surfom v spreji? Ja som na T-55A použil tiež tento, akurát biely .. ale podľa mňa sa to nedá porovnať so surfom z pištole. Nemyslím vlastnosťami surfov, ale skôr porovnanie sprej vs. pištoľ. Vyriešiť sa to dá vyprázdnením spreju do pohára a následným striekaním z pištole, ale to som vtedy neskúšal ..

Lak? Záleží aj od toho čo plánuješ po ňom robiť. Nemám skúsenosť s autolakmi, ale nemôžeš použiť nejaký klasický lak na auto? Ich vzájomnú reakciu ale skús mimo model radšej.
Oliver

Na stole: STURMTIGER
Naposledy dokončené: Kawasaki Ninja ZX-RR (PLAST)

GALLERY

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
pisho66 | 39
Príspevky: 1421
Meno: Martin
Bydlisko: Banská Bystrica

Re: Airbus A350-900 Finnair / Revell / 1:144

Príspevokod užívateľa pisho66 » 30 Aug 2018 17:30

Peťo nádherné a navyše s takým detailným postupom je radosť to nielen pozerať, ale aj čítať :victory: . Aspoň budem vedieť potom ako s takou maskou pracovať :big smile: .

Edit: Ešte by ma zaujímalo, ako je to s tým nápisom, či po nastriekaný tam neostane taká hrubšia hrana? Mne sa to pri voľačom stalo, že pri okraji pásky bol taký hrubší kraj, ktorý bol cítiť pod prstami. (Ale to môže byť asi aj tým, že som tam dal viac farby).
Nie je dôležitý cieľ, ale cesta.

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 35
Last man standing
Príspevky: 7431
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Airbus A350-900 Finnair / Revell / 1:144

Príspevokod užívateľa iconmaster » 13 Okt 2018 22:57

Ahojte,
po vysie mesiaci som sa konecne posunul s povrchovkou lietadla.. Ale najprv odpoviem na predosle reakcie, za ktore samozrejme dakujem:
Oliver napísal:Dúfam, že sa ti tie dva "podfuky" podarí odstrániť, hoci ich neviem na fotkách nájsť.

Podarilo sa. Nejake drobne modre flaky boli pod smerovkou a na nej, bolo to len take jemne zaprasenie, a islo to odstranit pomocou smirgla (asi 800-kou velmi opatrne som to cele dal do prec). Iba na jednom mieste som musel retusovat bielou, a aj tam len kvoli tomu, ze som to skusal ocistit riedidlom, co nasledne ocistilo az po surfacer :P Aspon uz viem, ze tu bazu autolaku povoli nielen aceton, ale aj denaturak, co ma dost prekvapilo.

Oliver napísal:Ako si spokojný so surfom v spreji? Ja som na T-55A použil tiež tento, akurát biely .. ale podľa mňa sa to nedá porovnať so surfom z pištole. Nemyslím vlastnosťami surfov, ale skôr porovnanie sprej vs. pištoľ. Vyriešiť sa to dá vyprázdnením spreju do pohára a následným striekaním z pištole, ale to som vtedy neskúšal ..

Je to celkom super, hlavne na velke plochy, ako bol trup ci kridla. A ako som pisal vyssie, prilnavost je tiez super a na tom svetlosedom odtieni pekne kryla biela farba. Na drobne dieliky je to samozrejme zbytocne plytvanie, no na druhej stranke je sprej prakticky - na rozdiel od pistole ho nemusis pripravovat a potom cistit..
Surfacer do pistole este nemam otestovany, ale uz som si zadovazil Mr. Surfacer 1000-ku, ktoru planujem otestovat na zvysnych dieloch (podvozky a casti motorov). Ak bude vykazovat rovnake vysledky ako tato Tamiya, asi nebude dovod casto pouzivat tie spreje.

pisho66 napísal:Ešte by ma zaujímalo, ako je to s tým nápisom, či po nastriekaný tam neostane taká hrubšia hrana? Mne sa to pri voľačom stalo, že pri okraji pásky bol taký hrubší kraj, ktorý bol cítiť pod prstami. (Ale to môže byť asi aj tým, že som tam dal viac farby).

Je to bezny jav pocas maskovania (kapilarna vzlinavost farby), a ta hrana dost zalezi od hrubky maskovacej pasky alebo folie. Tento Oracmask 810 je prave dobry aj preto, ze je relativne tenka folia (tusim 80 mikronov) a teda ten "skok" nie je taky vyrazny.
Takze ano, ostala tam taka trochu hrubsia hrana, ale zrejme pojde to v pohode vylestit po vrstvach laku. :wink:


No a k tomu pokroku - konecne som sa ohodlal nastriekat prvu vrstvu laku. Ta bola pre mna dost velka dilema, kedze Sidolux ma az tak nepresvedcil, s modelarskymi lakmi nemam skusenosti a od autolaku som nevedel, co mozem ocakavat. Ako pisal aj Oliver, najprv som to otestoval pomimo, aby som neznicil doterajsiu robotu. Vzal som si teda dva zvysne diely (dekle na sachty zadnych podvozkov, pre stavbu modelu so zatiahnutymi kolesami), vyryl do nich nejake linky a nastriekal som ich surfacerom a bielou bazou. Nasledne som ich nalakoval 2K autolakom, ktory som dost vyrazne rozriedil. Napriek tomu, ze to bol uz dost stary lak a nepouzil som jeho original tuzidlo, vysledok bol pozitivny - lesk, nezaliate linky a rychle schnutie. :victory:

Tak som si tento tyzden kupil dva deci cerstveho autolaku (1 dcl odlievaju za 2,5€ vratane tuzidla) a vyuzil som dnesne pekne pocasie. Striekackou som do nadobky nadavkoval 10 ml laku a do toho 5 ml tuzidla (2K laky maju bezne pomer tuzenia 2:1) a potom to cele zriedil akrylovym riedidlom (ten sa pouziva ako univerzalne riedidlo do 2K farieb). Zacal som najprv drobnymi dielmi, potom pokracoval motormi a vyskovkami a nakoniec kridla a trup. Schlo to paradne, prakticky za par minut po nastriekani uz nebolo lepkave a vobec som sa nemusel bat, ze by to zacalo stekat. Ked som uz lakoval trup, bolo citit, ze ten lak stale rychlejsie tuhne (kedze uz bol dlhsie natuzeny). To je mozno dobra skusenost do buducna, ze lakovanie radsej rozdelit na dve etapy s mensimi davkami zapracovaneho laku.
Snazil som sa neprehnat tie vrstvy, aby ostali panelove linky nezaliate pred zvyraznenim. Neni to teda ten zrkadlovy lesk, ale je to urcite lepsie ako by dal Sidolux a mozno aj niektore modelarske laky:



No a kym ten lak tvrdne, mozem uvazovat nad dalsou dilemou na temu wash. Este na ZA model som si kupil synteticky wash od MIG Jimenez, odtien PLW medium grey. Ten mi odporucal predajca, ze na biele lietadla je to akurat. Otestoval som to na tych mojich vzorkach, kde som skusal aj lak a uprimne povedane ma to nijako nedojalo. Neviem, ci ja to robim zle, alebo ten wash je taky, no zda sa mi, ako keby tam bolo minimum pigmentov. Samozrejme som flasticku pretrepal, az kym do nej nebolo vidiet cez dno. Ale v tych linkach toho neostalo vela stopy po aplikacii wash-u. Navyse zda sa, ako keby to stale nebolo uplne suche, ale trochu take mastne, ze sa do toho lepi este aj prach.
Prikladam nejake fotky - ten wash som skusal aplikovat do liniek a po ciastocnom uschnuti na povrchu som to utrel + som skusil aj z druhej strany na tu mirezkovanu strukturu (tam som to neutieral):


Mate niekto skusenost so syntetickymi washmi? Rozmyslam, ze v Nitre si zaobstaram tmavsi odtien, lebo toto bude slabe na zvyraznenie niektorych liniek.

Užívateľov profilový obrázok
Matej | 36
Príspevky: 1129
Meno: parkourista
Bydlisko: Mojtín, okres PU

Re: Airbus A350-900 Finnair / Revell / 1:144

Príspevokod užívateľa Matej » 13 Okt 2018 23:14

k tomu washu..nemám skúsenosti s lakovaním, ale ja by som wash na lak nedával..skôr pod lak..ale to je len môj názor..ak máš možnosť na niečom bielom nenalakovanom skús dať ten wash ako prvý a lak až potom..

inak lietadielko super sledujem celú stavbu..
Aktuálne: Maz 537g / A-10 Warthog

Hotovo: BAT-M

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 29
2K+
Príspevky: 2178
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Re: Airbus A350-900 Finnair / Revell / 1:144

Príspevokod užívateľa Oliver » 13 Okt 2018 23:15

Je to super! Pravdepodobne ťa budem kontaktovať pri mojom najbližšom aute (tiež plánujem už autolaky).
Ale mám otázky:

1. Ak sa ti zdá nedostatočne lesklý povrch (ne-zrkadlový lesk) nemôžeš ten lak aplikovať aj opakovane? Keď som robil Chargera som karosériu lakoval 4x (Tamiya X-22). Ako sa ukázalo, aj to bolo málo. Neskôr som sa spojil s jedným kolegom od plastu (Martin K.), ktorý mi poradil autolaky (preto tá veta na začiatku). Poradil mi to aj z toho dôvodu, že nie je treba toľkokrát lakovať a najmä, farba aj lak sú odolnejšie na oder ako Tamiya.

2. Neskúšal som žiadne komerčné prípravky na wash, iba olejové farby. S tým by som ale na biely podklad išiel veľmi opatrne, hoci viem si to predstaviť aj s nimi. Výhoda je už len v tom, že si môžeš namiešať odtieň aký chceš. Ten tvoj od Miga je možno že až príliš Medium a chcelo by to niečo tmavšie. Ešte môžeš skúsiť Tamiya Panel Line Accent Color. Ten som myslím šedý videl ..

Edit: Našiel som v záložkách ešte toto zaujímavé video. Ak máš chuť, môžeš to otestovať.
Zároveň je tam pekne vidieť, resp. počuť, že lesklý lak POD washom ochraňuje dovtedy vykonanú prácu, takže ak wash, tak na lakom chránený povrch. Aspoň teda toto platí pri modelárskej chémii .. Ale to len na margo Matejovho komentu. :big smile:
Oliver

Na stole: STURMTIGER
Naposledy dokončené: Kawasaki Ninja ZX-RR (PLAST)

GALLERY

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 35
Last man standing
Príspevky: 7431
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Airbus A350-900 Finnair / Revell / 1:144

Príspevokod užívateľa iconmaster » 13 Okt 2018 23:49

Vdaka chlapi! :wink:

Matej napísal:k tomu washu..nemám skúsenosti s lakovaním, ale ja by som wash na lak nedával..skôr pod lak..ale to je len môj názor..ak máš možnosť na niečom bielom nenalakovanom skús dať ten wash ako prvý a lak až potom..

Praveze viaceri odporucaju najprv tenku vrstvu laku a potom davat wash. Neviem, ako by sa zotieral z toho bieleho polomatneho povrchu (som sa bal, ze by to vpilo do seba a ostalo flakate), navyse ako som spominal, riedidlo moze ocistit viac, nez by bolo treba :) Zaroven aj kvoli vodolepkam som lakoval a po nich este pride jedna vrstva.

Oliver napísal:1. Ak sa ti zdá nedostatočne lesklý povrch (ne-zrkadlový lesk) nemôžeš ten lak aplikovať aj opakovane? Keď som robil Chargera som karosériu lakoval 4x (Tamiya X-22). Ako sa ukázalo, aj to bolo málo. Neskôr som sa spojil s jedným kolegom od plastu (Martin K.), ktorý mi poradil autolaky (preto tá veta na začiatku). Poradil mi to aj z toho dôvodu, že nie je treba toľkokrát lakovať a najmä, farba aj lak sú odolnejšie na oder ako Tamiya.

2. Neskúšal som žiadne komerčné prípravky na wash, iba olejové farby. S tým by som ale na biely podklad išiel veľmi opatrne, hoci viem si to predstaviť aj s nimi. Výhoda je už len v tom, že si môžeš namiešať odtieň aký chceš. Ten tvoj od Miga je možno že až príliš Medium a chcelo by to niečo tmavšie. Ešte môžeš skúsiť Tamiya Panel Line Accent Color. Ten som myslím šedý videl ..

1. Jasne, vrstiev mozes davat viac podla potreby. Resp. ked to neriedis (na auta sa strieka lak bez riedenia), tak uz jedna vrstva je dostatocne hruba aj na brusenie ci lestenie, navyse tieto dvojzlozkove laky su celkom tvrde a nehrozi take lahke prebrusenie ako v pripade akrylovych ci syntetickych lakov..
2. Este davnejsie som spekuloval aj nad washom na olejovej baze, no k tomu potrebujes dalsie riedidlo, cim sa to cisti a uz teraz mam tych flasticiek s chemikaliami privela :haha: Inac ako dlho schnu tie olejove farby?
A ako alternativa syntetickych ci olejovych washov by boli tie vodou rieditelne. Jene mi spominal, ze pouziva take a ze sa s tym robi celkom dobre. On tusim pouziva Vallejo a videl som este aj od Sira hobby.

Návrat na "Plastové modely // Plastic models"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 4 neregistrovaní