Parní lokomotiva - Invicta /balu11/ 1:16,5

Moderátori: Fito, jozkin

Užívateľov profilový obrázok
balu11 | --
Príspevky: 771
Meno: Milan Martinec
Bydlisko: Doksy

Parní lokomotiva - Invicta /balu11/ 1:16,5

Príspevokod užívateľa balu11 » 05 Dec 2010 23:10

Zdravím kamarádi a přátelé šmikajd a patlání. Musel jsem se na nějaký čásek odmlčet, ale alespoň občas po očku jsem sledoval život zde na foru. Takže gratuluju Elefantovi k jeho BR-ce. Mně se ta stavba moc líbí a smekám. Také další lidé zde předvádějí jakou krásu a umem vládnou lidské ruce, např. Ivant a jeho Leopold. Já jsem napřed musel vypatlat tohle:

Obrázok ObrázokObrázok Obrázok
abych se měl kde věnovat modelařině. :look down:
Naposledy upravil/-a balu11 v 30 Jan 2011 23:46, upravené celkom 3 krát.
"O, homo si scires, quantum doctrina valeret, numquam dormires, nocte dieque studeres." (Walter)
( Člověče, kdybys věděl, jak mnoho vědění zmůže, nocí i dnem by ses učil, vůbec bys nechodil spát. )

Užívateľov profilový obrázok
balu11 | --
Príspevky: 771
Meno: Milan Martinec
Bydlisko: Doksy

Re: parní lokomotiva "Invicta" -1804 (vlastní projekt) 1:25

Príspevokod užívateľa balu11 » 05 Dec 2010 23:27

Tak, a teď už k věci. Anžto jsem v papírovém modelářství ucho, učeň a eléf, rozhodl jsem se, že začnu s něčím menším. A ptrotože jsem kdysi avízoval, že bych se chtěl výhradně věnovat parní trakci, tak jsem se rozhodl, že si postavím ve vlastním projektu parní lokomotivu Richarda Trevithicka, kterou pojmenoval "Invicta", a kterou postavil v roce 1804. Nebudu se zde rozepisovat o historii této lokomotivy, nebo o živitopisu samotného Trevithicka, to lze vše snadno dohledat na internetu. Daleko horší to už bylo z podkladama pro stavbu, bylo to spíše k uzoufání. Pár obrázků v neměřítkovém provedení a nic víc. Nakonec jsem si zakoupil kit od Airfixu, všechno přeměřil, přepočítal na měřítko 1:25, nakreslil v Corelu a vytiskl, cca 2 měsíce práce a vyšlo mi tohle.

Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok

kde první tři obrázky jsou ukázky z návodu stavby a pak výtisk dílů šmikajdy.
Naposledy upravil/-a serpens v 06 Dec 2010 08:30, upravené celkom 1 krát.
Dôvod: Zoradenie obrazkov
"O, homo si scires, quantum doctrina valeret, numquam dormires, nocte dieque studeres." (Walter)
( Člověče, kdybys věděl, jak mnoho vědění zmůže, nocí i dnem by ses učil, vůbec bys nechodil spát. )

Užívateľov profilový obrázok
balu11 | --
Príspevky: 771
Meno: Milan Martinec
Bydlisko: Doksy

Re: parní lokomotiva "Invicta" -1804 (vlastní projekt) 1:25

Príspevokod užívateľa balu11 » 06 Dec 2010 00:10

Zdravím a děkuji Jožkine, já jsem nečekal tak rychlou reakci, takže jsem hned ten následující příspěvek zrovna poslal ještě špatně, teď se určo už polepším. A ještě něco ze započetí stavby. Začal jsem, jak jinak stavbou těla kotle, tzn. vyříznutí a podlepení dílů a jejich kompletaci. Jo, abych nezapomněl, stavba je samozřejmě dowoland, já to pak nějak dám do kupy a umožním celou stavbu stáhnout a vytisknout. Nejde mi to Jožkine, odkazy se mi automaticky řadí pod sebe ve vzdálenosti dvou entrů, pak ty odkazy srovnám pod sebe a když dám kurzor na konec předešlého odkazu na obrázek,a kliknu na "best ...", tak mi maže ten odkaz před kurzorem, zkoušel jsem pracovat s mezerníkem, ale odskakují mi celé řádky jednotlivých odkazů, jsem z toho skoro už zoufalý, někde dělám chybu a nevím kde. Prostě mi nejdou řadit za sebe. Znova jsem si prošel návod od Serpense, on tam má v návodu jen odskok 2 x entrem od textu, a má ty odkazy srovnané rovnou za sebou, já to mám automaticky pod sebou, a nejdou mi řadit za sebe, klavesa Best, která by měla přetáhnout následující řádek, který je dole, za text horního řádku, prostě funguje jako delete a maže.

Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok
Naposledy upravil/-a serpens v 06 Dec 2010 08:33, upravené celkom 1 krát.
Dôvod: Zoradenie obrazkov
"O, homo si scires, quantum doctrina valeret, numquam dormires, nocte dieque studeres." (Walter)
( Člověče, kdybys věděl, jak mnoho vědění zmůže, nocí i dnem by ses učil, vůbec bys nechodil spát. )

Užívateľov profilový obrázok
ELEFANT | 46
Príspevky: 1267
Meno: Radek Lamche
Bydlisko: Dolní Benešov ČR
Kontaktovať užívateľa:

Re: Parní lokomotiva - Invicta /balu11/ 1:25

Príspevokod užívateľa ELEFANT » 06 Dec 2010 18:54

Zdravím Balu11.Předem děkuji za pochvalu BR :vicotry: Když jsi se tak dlouho neozval,tak jsem myslel,že jsi na modelařinu zanevřel,ale ty si klidně postavíš sen každého modeláře :still dreaming: Vlastní modelářský domeček :dribble: Paráda.No a ve stavbě ti držím palce,ať se ti daří a bedlivě budu sledovat. :vicotry:

Užívateľov profilový obrázok
ivant | 41
2K+
Príspevky: 2987
Meno: ivan
Bydlisko: Brezno

Re: Parní lokomotiva - Invicta /balu11/ 1:25

Príspevokod užívateľa ivant » 06 Dec 2010 19:28

ahoj sledujem na toto som zvedavý ako to bude vyzerat ked to bude hotové :wink:

Užívateľov profilový obrázok
balu11 | --
Príspevky: 771
Meno: Milan Martinec
Bydlisko: Doksy

Re: Parní lokomotiva - Invicta /balu11/ 1:25

Príspevokod užívateľa balu11 » 07 Dec 2010 23:02

Ahojky kamarádi. Poděkování Serpensovi a Jožkinovi za pomoc při prezentaci fotek. Už jsem přišel na způsob, jak to ředit vedle sebe, sice to musím dělat po jednotlivých fotkách, ale takhle to alespoň funguje. Víš Elefante nezanevřel jsem :wink: na modelařinu, ale přes sezonu jsem mrtvý muž, lodě si vybírají svou časovou daň. K tomu domečku, je to především truhlářská dílnička a mám tam udělaný koutek k modelaření. tzv. superzašívárna. Tak, a teď zpět modelu. Začínám zjišťovat, že se dopouštím chyb asi všech začátečníků, některé operace bych udělal později, protože teď mi ty detaily překážejí, viz osazení matkami a hlavami sroubů. Tento modýlek má jednu nespornou výhodu, že matky jsou sekané čtverhrany a i šrouby byly s čtverhranými hlavami, závity budou zřejmě tzv.kovářské, v roce 1804 asi metrické závity neexistovaly. Předpokládám, že 90% součástek a dílů lokomotivy byly vyrobený z litiny, samotná váha skutečné lokomotivy byla totiž něco okolo 5 tun, což mne nutí k přemýšlení nad povrchovou úpravou modelu. Povrch by neměl být asi ideálně hladký a navíc jsem nikde nebyl schopný dohledat, zda v té době, tedy v roce 1804 už bylo možno svářet plamenem, předpokládám, že asi ne. Pro mne to znamená, že mnohé díly byly skované dohromady, nebo přinýtované. Pokud byste někdo měl nějaký poznatek ke zpracování kovů té doby, hlavně to, co se týká svařování, skování apod. uvítám jakoukoli radu. Ještě k té povrchvé úpravě, na "bojové technice" jsem zahlédl, jak tam jeden kamarád modelář imitoval pancíř, tedy jeho hrubost a nerovnost tím, že smíchal herkules a sodu bikarbonu, nanesl to na model a pak jemně přebrousil, výsledek byl podle mne fascinující, jen jsem si uvědomil, že pro mou potřebu je přeci jen ten povrch moc hrubý. Takže jsem se rozhodl, že tento způsob použiju také, akorát s tím rozdílem, že místo sody bikarbony, bych použil písek na nádobí, uvidím, co z toho vyleze. Jen bych chtěl uvést jeden poznatek, když jsem to všechno maloval a měřil, tak mi vyšlo, že dobrých 85% dílů je silných 1 mm a více. Takže jsem asi zvolil jednodušší stavbu, ale na vyřezávání a tvarovaní, díky síle jednotlivých dílů, poněkud složitější, tedy alespoň pro začátečníka. :red: . Jen bych doplnil ještě předpokládané rozměry modelu : délka = 281 mm, výška = 191mmm a šířka = 90mm. a teď ještě něco fotek z postupu stavby modelu Invicty

Obrázok
ObrázokObrázokObrázokObrázok
"O, homo si scires, quantum doctrina valeret, numquam dormires, nocte dieque studeres." (Walter)
( Člověče, kdybys věděl, jak mnoho vědění zmůže, nocí i dnem by ses učil, vůbec bys nechodil spát. )

Užívateľov profilový obrázok
ivant | 41
2K+
Príspevky: 2987
Meno: ivan
Bydlisko: Brezno

Re: Parní lokomotiva - Invicta /balu11/ 1:25

Príspevokod užívateľa ivant » 07 Dec 2010 23:12

ahoj kludne použi sodu na tu mierku je to akurát :wink: piesok bude asi už hrubý to bi museli formovat do štrku :P

Užívateľov profilový obrázok
balu11 | --
Príspevky: 771
Meno: Milan Martinec
Bydlisko: Doksy

Re: Parní lokomotiva - Invicta /balu11/ 1:25

Príspevokod užívateľa balu11 » 07 Dec 2010 23:18

V návalu incajtívy jsem zapomněl pozdravit Ivanta, takže to tímto napravuji. Koukal jsem na toho Tvého Leopolda. Kristepane, s tím drážkováním toho laufu jsi mi uplně vyrazil dech, jsi buďto dábel, anebo kouzelník. :wink:
"O, homo si scires, quantum doctrina valeret, numquam dormires, nocte dieque studeres." (Walter)
( Člověče, kdybys věděl, jak mnoho vědění zmůže, nocí i dnem by ses učil, vůbec bys nechodil spát. )

Užívateľov profilový obrázok
balu11 | --
Príspevky: 771
Meno: Milan Martinec
Bydlisko: Doksy

Re: Parní lokomotiva - Invicta /balu11/ 1:25

Príspevokod užívateľa balu11 » 09 Dec 2010 23:39

Ahojky kamarádi. Toudi, nad tím výkresem jsem také přemýšlel, ale odradilo mne to od toho, protože ta textura z ruboové strany je moc pravidelná. Ivante, zkoušel jsem alespoň vizuálně porovna hrubost zrn mezi sodou bikarbonou a pískem na nádobí, ten písek mi vychází jemnější. Pokud bych silně naředil hercules, nemuselo by to býr tak hrozné, pokud to ještě přebrousím, uvidíme, co z toho vyleze. Tak a teď k modelu Invicti. Protože má čelo kotle a zadní čelo kotle spodní hranu do oblouku, rozhodl jsem se, že spatlám nápravnice a osadím je na kotel, aby stál a nemusel jsem jej pořád něčím podpírat. Nápravnice jsou opět docela mohutné, vychází síla 7 mm, takže jsem musel hodně podlepovat, ale u tohoto modelu už asi jináče nebude. Vypadá to nějak takto:


ObrázokObrázokObrázokObrázokObrázok
Nápravy jsou vyrobené z kulatiny od pana Litomyšlského průměr 3.2 mm
"O, homo si scires, quantum doctrina valeret, numquam dormires, nocte dieque studeres." (Walter)
( Člověče, kdybys věděl, jak mnoho vědění zmůže, nocí i dnem by ses učil, vůbec bys nechodil spát. )

Užívateľov profilový obrázok
balu11 | --
Príspevky: 771
Meno: Milan Martinec
Bydlisko: Doksy

Re: Parní lokomotiva - Invicta /balu11/ 1:25

Príspevokod užívateľa balu11 » 09 Dec 2010 23:54

Nu, a když už jsem byl v tom patlání, tak jsem ještě dal dohromady tělo válce pístu, vypadá docela komplikovaně, pro mne bylo jednodušší stočit ty válce z pásků a nalepit je na čelo válce, přičemž tělo válce je zároveň držákem vodících tyčí křížáku, i když zde ten křížák vypadá úplně jinak, tedy pokud to křížákem lze nazvat, ale ten jsem ještě nespatlal, k tomu se teprve chystám. Takže než psané slovo, přeci jen foto napoví více. Tělo válce pístu a zkompletovanou nápravnici jsem osadil na kotel.

ObrázokObrázokObrázokObrázok
Obrázok
ObrázokObrázokObrázok
"O, homo si scires, quantum doctrina valeret, numquam dormires, nocte dieque studeres." (Walter)
( Člověče, kdybys věděl, jak mnoho vědění zmůže, nocí i dnem by ses učil, vůbec bys nechodil spát. )

Návrat na "Železničná technika // Railway"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný