Tw29 /Modelik/ 1:25

Moderátori: Fito, Oliver

Užívateľov profilový obrázok
xavi | --
Príspevky: 59

Re: Tw29 /Modelik/ 1:25

Príspevokod užívateľa xavi » 26 Apr 2019 07:16

Saponat v lepidle funguje ako zmacadlo, tzn ze znizi povrchove napatie kvapaliny a tekutina prilne lepsie k povrchu lepsie a zatecie aj do dier do ktorych by normalne nezatiekla.
Trufam si povedat ze vdaka saponatu ten strk vsal viac lepidla ako by za normalnych okolnosti mal a preto to pracovalo.
Alternativa je sekundove lepidlo + aktivator, kde by to malo zaschnut okamzite bez zbytocneho nasiakania.

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 24
Príspevky: 1290
Bydlisko: Trenčín/Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tw29 /Modelik/ 1:25

Príspevokod užívateľa Oliver » 08 Máj 2019 18:37

Ďakujem moc.
:big smile:

Jene napísal:S tou balzou použitou na podvaly je dobrý nápad, len sa mi zdajú krátke, ale ak sú súčasťou modelu tak to asi má byť. U nás sa používajú aj na úzkokoľajke normálne podvaly len s upraveným rozchodom, aspoň čo som videl na čiernohronskej železničke. Kvôli tej nasiakavosti WC štrku ja používam preosiaty akváriový štrk.

Áno, na prvý pohľad môžu pôsobiť krátko. No Marmat mi ešte kedysi dávnejšie poslal jeden oskenovaný obrázok z knihy, kde sa hovorí o železničnom zvršku na Kysuckej trati. Ja som vychádzal z mojej úvahy, že by to mohlo byť tak nejak aj v Poľsku. Písalo sa tam, že dĺžka podvalu na úsekoch komposesorátu bola od 1,4m - 1,6 metra. A ja pri aktuálnej dĺžke podvalov sa tesne, ale predsa, vojdem do tohto rozmedzia.
Ale ak mám pravdu povedať, tak najprv som ich spravil dlhšie a neskôr som z nich nejaké 4 milimetre odrezával. Robil som to kvôli tomu, že mi nesedeli dĺžkou do šablóny z toho druhého modelu. Po ich skrátení som ich lepil na podložku a farbil. Až keď som neskôr lepil koľajnice som sa zbadal pri nastavovaní rozchodu, že sú kratšie. Odrezať mi už nešli, pretože som sa naozaj dosť snažil ich prilepiť napevno. Ale keďže boli v tom používanom rozmedzí, až tak ma to nemrzelo.
Nabudúce sa už poobzerám aj ja po štrku v akvaristike.

xavi napísal:Saponat v lepidle funguje ako zmacadlo, tzn ze znizi povrchove napatie kvapaliny a tekutina prilne lepsie k povrchu lepsie a zatecie aj do dier do ktorych by normalne nezatiekla.
Trufam si povedat ze vdaka saponatu ten strk vsal viac lepidla ako by za normalnych okolnosti mal a preto to pracovalo.
Alternativa je sekundove lepidlo + aktivator, kde by to malo zaschnut okamzite bez zbytocneho nasiakania.

Je to presne tak ako píšeš. Či to ale bolo tým saponátom ti neviem potvrdiť.
Na sekundové lepidlo som ani náhodou nepomyslel. Nemám síce skúsenosť s aktivátorom, ale samotné sekundové lepidlo sa po uschnutí veľmi leskne a predpokladám, že by sa lesklo aj po použití aktivátora. Ale ako vravím, nemám s tým zatiaľ žiadnu skúsenosť.
Oliver

Na stole:
Naposledy dokončené: Tw29


"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 24
Príspevky: 1290
Bydlisko: Trenčín/Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tw29 /Modelik/ 1:25

Príspevokod užívateľa Oliver » 08 Máj 2019 21:00

Od posledného príspevku som veľmi intenzívne pracoval na dokončení podložky. Na túto časť prác som sa veľmi tešil, vždy totiž poskytne človeku veľké možnosti sebarealizácie.
Pravdepodobne, ak sa nič výnimočné nestane, by toto mohol byť posledný príspevok o stavbe. Vopred upozorňujem, že asi bude jeden z tých dlhších. Poslúži mne v budúcnosti, ale pevne verím, že aj niekomu inému.

Report
PODLOŽKA - časť 2/2

Ako prvé som si po dokončení koľajiska vyrobil "štítok" s označením modelu. Keďže som mal predstavu kde bude umiestnený a ako to bude celé vyzerať, rozhodol som sa pre najjednoduchší spôsob výroby. Bude umiestnený v pravom dolnom rohu na štvorcovom podstavčeku o veľkosti zhruba 3,5x4cm. Keďže názov modelu sú len jednoduché dve písmenká a čísla, potrebný štvorec som si vo worde nakreslil a do neho vhodným fontom a veľkosťou písma napísal názov mašiny a niekoľkokrát vytlačil. Podlepil som to celé 1mm kartónom a po vyschnutí vyrezal. Následne som ich všetky naimpregnoval sekundovým lepidlom, po zaschnutí prebrúsil a štetcom som naniesol Mr. Surfacer. Keď uschol aj ten, tak som ich opäť prebrúsil a nastriekal najprv čiernou farbou, zalakoval a potom bielou farbou. Keď farba uschla, slabunko som po povrchu prešiel brúsnou špongiou zrnitosti 1000, aby som docielil také nepravidelné "opotrebovanie". Keďže farba pod týmto názvom bude tmavá (je to vlastne nalakované moridlo na drevo), takto ošúchaná farba by mala byť viditeľnejšia ako nejaké tmavšie odtiene.


Finálne fotky tohto štítku ešte nemám, ešte stále nie je hotový, resp. prilepený. Budem ho lepiť ako úplne poslednú časť. Po ňom na model položím už len akvárium.
Na tretej fotke je možné vidieť ako som to celé "vymyslel". Úplne najjednoduchšie tak, aby som vedel kedykoľvek vymeniť baterku. Primitívne, ale pre mňa efektívne.

Ďalej nasledovala doposiaľ asi najzložitejšia časť - výber vhodnej značky. Priestor okolo trate sa mi zdal príliš prázdny, chcel som tam dať niečo malé, čo by rozbilo to budúce zelené podložie. Nakoniec mi Marmat poslal túto úžasnú stránku, kde sú rôzne železničné označenia z histórie až po dnešnú dobu v rôznych modelárskych mierkach. Vybrať ten najvhodnejší nebolo jednoduché. Väčšinou som narážal na problém zistiť obdobie používania danej značky alebo zas chýbali reálne fotky, prípadne rozmery pre kontrolu. Nakoniec som sa rozhodol pre výrobu značky K5 s 20 kilometrovým rýchlostným limitom umiestnenú v malej výške nad zemou. Či jej použitie bolo reálne netuším, ale značka sa mi páči.
Keď som mal značku v mierke 1:25 vytlačenú, podlepil som ju kúskom stránky z modelu čo mi ostala. Vyrezal a nalepil boky. Sekundovým lepidlom naimpregnoval a poriadne vybrúsil (najmä hrany do oblúkov). Z druhej značky som si vyrobil pomocou maskovacej pásky šablónu. Značku som upevnil na tyč z plastového evergreenu. Vzor uchytenia, rozmery skutočných značiek aj hrúbku tyče, to všetko mi poslal Marmat v odkazoch na rôzne poľské stránky za čo mu veľmi pekne ešte raz ďakujem. Hliníkovou syntetickou farbou Revell #99 som zadnú stranu aj tyč natrel a po vyschnutí zalakoval AKRYLOVÝM lakom ako ochranu pred neskorším použitím washu z olejových farieb, resp. terpentínu. Keď lak uschol, zamaskoval som hliník a strekol som značku čiernou XF-1 a opäť zalakoval. Následne som si pomocou masky vykryl všetky čierne časti a strekol som bielu farbu XF-2 a výsledok opäť zalakoval. Posledný krok bola aplikácia washu z olejových farieb na celú značku. Zo srandy som sa pokúsil aj o akési naznačenie hrdze suchým pastelom (to je ten flak v číslici 0). Všetko, wash aj tá "hrdza" bolo stierané zvrchu nadol, ako keby značku omýval dážď. No a umiestnenie som mal premyslené už od začiatku. Stačilo do sadry vyvŕtať dierku a špáradlom vtlačiť a vyhĺbiť dieru do styroduru. Takto môžem do podložky vlepiť kdekoľvek čokoľvek.


Všetko smerovalo k lepeniu trávy. Keďže sa jedná o celkom veľkú plochu potreboval som aplikátor, aby tráva stála. Niekoľko dní som strávil štúdiom návodu, videií a niekoľkých tipov od ostatných ľudí tu z fóra v tomto vlákne. Podarilo sa. Čoskoro doplním aj môj postup výroby do tej témy. V tomto vlákne by som len rád prezentoval výsledok práce s aplikátorom.


Aplikátor som si chcel najprv nanečisto vyskúšať, nechcel som nič pokaziť. Na kúsky styroduru som si postupne odskúšal rôzne varianty "sadenia trávy".
Najjednoduchší variant spočíval v nalepení 6 (alebo 8)mm svetlej trávy. Ako je vidieť z fotiek nižšie, tráva síce stojí, ale je veľmi riedka a výrazne presvitá bledé podložie. So zelenou to už vyzeralo lepšie, ale stále bolo dobre vidieť podložie.


Keďže mojim cieľom je spraviť podložku s kúskom trate prechádzajúcej cez neupravované prostredie, chcel som znázorniť hustejšie rastúcu trávu. Preto som spravil druhý pokus. Na nasadenú zelenú trávu (vyššie) som rozprašovačom nastriekal zmes lepidla, saponátu a vody a začal som aplikátorom sadiť 12 mm trávu. Výsledok bol o dosť lepší, ale stále som nebol spokojný.


Preto som spravil ešte jeden pokus a úplne od začiatku. Na novom kuse styroduru som povrchovú štruktúru brúsnym papierom vyrovnal do hladkej roviny. Štetcom som naniesol herkules a rozotrel. Aplikátorom som "nasadil" 2,5mm vysokú trávu. Tá keď uschla, resp. keď som si spravil poriadok na stole zo sadenia tejto nižšej trávy, rozprašovačom som naniesol lepidlovú zmes a zasadil som následne vyššiu 6-8mm a po uprataní bordelu z nej, pristúpil som k sadeniu najvyššej, 12 mm trávy. Niektoré steblá trávy som potom prstami "poválal" a nechal zaschnúť. Výsledok ma milo prekvapil.


Výsledok bol pre mňa dostačujúci, tak som sa vrhol na podložku. Po obvode som ju zamaskoval maliarskou krycou páskou, naplnil som aplikátor, štetcom som rozotrel herkules a začal som sadiť. Najprv som spravil pravú, plochou menšiu stranu podložky, ľavú som si rozdelil na dve polovice, ktoré som robil samostatne. Do rána som nechal všetko preschnúť a spravil pár fotiek. Áno, tá hlinená časť v briežku je zámer. Nasadená tráva je tráva značky Noch, vysoká 2,5mm a je dosť farebná. Preto som sa rozhodol ju nastriekať tmavším odtieňmi zelenej a pripraviť si tak podklad pre nasledujúce kroky. Zvolil som odtieň Tamiya XF-81 RAF Dark Green a striekal som po krajoch, okolo kameňov a potom vo vnútri plôch randomne, podľa chuti a citu.




Nasledovala vyššia tráva, 6-8 milimetrová. Neviem presne či má 6 alebo 8 mm, štítok z nej už nemám a veľmi zle sa to meria. Použil som viac menej tmavú zelenú trávu, ale miestami som do nej zamiešal aj svetlejšie trsy. Aplikácia je rovnaká - rozprašovačom nanesená lepidlová zmes (koľajnice a miesta kde trávu netreba som papierom zakrýval) a opäť postup rozdelený na 3 časti. Najprv pravá, potom na dva razy ľavá. Tu už som najmä v okolí tej hlinenej časti dával pozor kam smeruje lepidlo, resp. som túto zmes aplikoval pipetou a nie rozprašovačom. Vlastne na celej ľavej strane som pod brehom neaplikoval zmes na celú plochu, ale len podľa citu a chuti. Následne, keď tráva dobre preschla som sa malinko pohral s jej tónom, a preto som rôznymi zelenými odtieňmi, predovšetkým s už spomínaným XF-81 a XF-58 upravoval farbu trávy. Ale len jemne. Podľa mňa sa tu pekne ukázalo to farebné ladenie nižšej trávy pod tým.


A keďže som z toho nechcel mať jednoliatu rovno pokosenú záhradu, ale divú trávu, pristúpil som k poslednému kroku, sadeniu 12 mm trávy. Tu už som s lepidlom narábal veľmi opatrne a aj množstvo a miesta lepenia tejto vysokej trávy som riadne kontroloval. Keď tráva preschla, otrepal som čo sa neprichytilo a zamaskoval som opäť lišty, aby som mohol trávu dostať do finálnej farebnej podoby a trochu sa zbavil tých žltých koncov vysokých stebiel. Použil som odtiene farieb vyobrazené na fotke nižšie. Do koľajiska som ručne vyrábal niekoľko trsov tráv, ktoré som lepil obyčajným herkulesom. Použil som viaceré druhy tráv čo som mal doma, najmä tie 6-8mm a obe farebné varianty.


Ostávalo mi niečo spraviť s tou nezarastenou časťou, pretože som ju trochu nastriekal na zeleno. Preto som po obvode striekal zriedenú farbu XF-78 Wooden Deck Tan a smerom do stredu plochy som striekal o odtieň tmavšiu farbu, presne tak ako sú zoradené na fotke nižšie. Na záver som použil najsvetlejšiu farbu, XF-57 Buff na drybrush všetkých vystúpených detailov. Blesk to dosť vyťahuje, v skutočnosti to vyzerá podľa mňa celkom dobre (porovnajte 2. a 3. fotku nižšie).


No a na záver som začal prikladať a priliepať rôzne druhy zelene. Papradie, burinu, kvety a nejaké kríky. Všetko podľa chuti. Možno by sa hodilo toho tam mať viac a mať to celé pestrejšie, ale použil som skoro všetko čo som mal k dispozícií a čo sa použiť dalo.


Nakoniec som sa rozhodol trochu vyššej trávy doplniť aj do koľajiska samotného. Nie všetky kolesá mi totiž dosadajú presne na koľajnice (asi som pri ich spracovávaní nedával dobrý pozor) a toto je zároveň taká moja malá snaha zakryť tento nedostatok. Okrem toho potrebujem zakryť káble vedúce do podložky, preto tá väčšia koncentrácia trávy v mieste, kde káble vedú do zeme. Keďže tráva je opäť veľmi svetlá, tak som ju už nalepenú striekal zelenou XF-58 a XF-5, len som si papierom zakrýval koľajnice. Rozdiel je možné vidieť na prvej fotke nižšie.


Úplne na záver som celé koľajisko so všetkým čo je vnútri a v blízkom okolí nastriekal veľmi zriedenou zmesou hnedej, oranžovej a čiernej farby, tak ako v poslednom príspevku s progresom. Tým som chcel docieliť akéhosi zjednotenia celého koľajiska a jeho blízkeho prostredia.



No a tu som dnes. Ak sa opäť niekto dočítal až sem, tak budem rád. A ak má niekto nejaké pripomienky, čo by sa dalo doplniť, tak budem ešte radšej .. :big smile:
Tej zelene by tam možno mohlo byť viac, ale mne osobne sa to takto páči a nechcel som to zas prehnať. Nepracoval som podľa žiadneho konkrétneho vzoru.
Teraz mi v podstate treba už len oprášiť mašinku a keď tak niečo jemne doladiť, nasadiť na koľaje, umiestniť drôty a spojazdniť svetlá, dokončiť štítok a nasadiť akvárium. Finále je teda už pred nami. Takmer po roku, konečne .. :haha:

Ak sa mi podarí do soboty dostať sa k akváriu, tak bude pravdepodobne možné mašinku vidieť pri svojej premiére na výstave v Trnave.
Oliver

Na stole:
Naposledy dokončené: Tw29


"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
atlon | 41
Pán laserov
Príspevky: 1576
Meno: attila
Bydlisko: Nitra, Levice
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tw29 /Modelik/ 1:25

Príspevokod užívateľa atlon » 08 Máj 2019 23:31

:jawbone: :jawbone: :jawbone:

nemám slov, wau :jawbone: :jawbone: :jawbone:
Armin is the best

Užívateľov profilový obrázok
Jene | 52
Príspevky: 734
Meno: Jano
Bydlisko: Zvolen
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tw29 /Modelik/ 1:25

Príspevokod užívateľa Jene » 09 Máj 2019 21:05

Máš to super... budem rád, ak to uvidím naživo v TT... :victory:
Dokončené: Jeneho mašinky
Aktuálne: ZSSK 770 095-8 1:45 (Scratch Modelik S200 1:25)

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 30
4K+
Príspevky: 5561
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tw29 /Modelik/ 1:25

Príspevokod užívateľa iconmaster » 09 Máj 2019 21:36

Tažko sa mi to chváli bez použitia vulgarizmov :haha:

Ale teraz fakt, je to parádne, už netrpezlivo kukám cestovný poriadok, kedy príde vlak :victory:

A keď mám pridať nejaké návrhy, naozaj len drobnosti:
- tú rastlinku a papraď v tráve by si možno mohol trochu napatinovať, aby nemali jeden farebný tón (trebárs stonku tmavšou farbou, niektoré spodné listy žltou akože suché a tak)
- a na kamene zelenou alebo žltou farbou dorobiť lišajníky či mach - keď tam teda už nejakú tú dobu stoja
Samozrejme aj bez týchto úprav je to super!

Užívateľov profilový obrázok
Mele | 26
Príspevky: 21
Meno: Michal Pidík
Bydlisko: Novoť

Re: Tw29 /Modelik/ 1:25

Príspevokod užívateľa Mele » 09 Máj 2019 23:10

Vyzerá to jednoducho, a pritom tak parádne :big smile:

Užívateľov profilový obrázok
Fito | 44
Admin
Príspevky: 4150
Meno: Fito
Bydlisko: Na východ od Blavy
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tw29 /Modelik/ 1:25

Príspevokod užívateľa Fito » 10 Máj 2019 07:19

iconmaster napísal:Tažko sa mi to chváli bez použitia vulgarizmov ....



Tiež si myslím, že to už Oliver moc naťahuje, je to nuda :P

A niečo som chcel k podložke ale už neviem čo radšej idem lietať z lietadlom lebo tu si už ani neškrknem.

Užívateľov profilový obrázok
Marcin Jakubiec | 44
Príspevky: 146
Meno: Viking_BB
Bydlisko: Bielsko-Biała; Polska
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tw29 /Modelik/ 1:25

Príspevokod užívateľa Marcin Jakubiec » 12 Máj 2019 22:56

Widziałem w Trnavie! PIĘKNY MODEL!!!
Pozdrav z Poľska :)
Hrdý majiteľ kartonowakolej.pl
Hrdý účastník Bielska Strefa Modelarska

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 24
Príspevky: 1290
Bydlisko: Trenčín/Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tw29 /Modelik/ 1:25

Príspevokod užívateľa Oliver » 17 Máj 2019 23:17

Report
Aby som neostal nič dlžný, tak pred tým ako to tu celé uzavriem ešte sem pridám pár fotiek z kabeláže.

Keďže káble bolo a je stále vidieť (ak viete kde sa pozerať), musel som do koľajiska pridať ďalšie trsy trávy a skúsil som aj jeden kvet (ako vyšší prvok). Nakoniec to aj tak celé zakryje mašina, takže mi to až tak nevadilo. Cez slámku som si pretiahol dlhší kábel.


Z mašinky mi trčali dva kábliky, tie ale boli príliš krátke a tak som ich musel predĺžiť. Ich konce som spojil, naletoval na kábel v podložke a potom spoločne na druhej strane vytiahol a rozletoval. Mašinu som prilepil k podložke (nabudúce už musím vyšpekulovať priestor pre baterku a káble priamo v mašine, aby som ich nemusel ťahať podložkou a model na ňu lepiť). Všetky spoje som priebežne skúšal, aby som na záver neprišiel k nemilému prekvapeniu. To sa našťastie nekonalo, tak som si jednotlivé káble skrátil na požadované dĺžky a začal postupne letovať. Miestami to pripomínalo operáciu (obmedzený priestor a veľmi presná manuálna práca). Úplne na záver som vrchnú časť prilepil k zvyšku podložky, zaťažil a keď preschla, špendlíkom zatlačeným až do styroduru som pripevnil pohyblivý poklop.


A tým v podstate bol model kompletný. Áno, vypínač by možno mohol byť iný, ale bol v podstate jediný použiteľný, čo som mal doma. Navyše sa mi to takto páči.
Minulú sobotu bolo model možné vidieť na výstave v TT. Ja som bol celý týždeň v BA, navyše počasie mi zatiaľ nepraje na fotenie vonku. Ale verím, že cez víkend sa umúdri a hádam sa mi podarí spraviť pár finálnych fotiek vonku.
:)
Oliver

Na stole:
Naposledy dokončené: Tw29


"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Návrat na "Železničná technika // Railway"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný