Lietadlo na beziacom pase :)
Re: Logicke hadanky
Dakujem
T.E.R.E.N.K.O.Z.A. : Těžkotonážní Efektivní Rychlý Elektronický Náhodně Kráčející Obrovský Zabíjecí Automat
Re: Lietadlo na beziacom pase :)
Ing. Spendlik napísal:Odpoveď - Nie, nedokážeš. Lebo ak by si chcel posunúť korčulu dopredu, znamenalo by to, že zvyšuješ rýchlosť kolies a teda sa musí upraviť aj rýchlosť pásu. Takže musíš na posunutie vynaložiť o niečo väčšiu silu kvôli odporu v ložiskách. Ak by si vynaložil o niečo väčšiu silu, tak by sa pás opäť zrýchlil a bol by si stále na mieste. A takto by to šlo až do chvíle, kým by si nebol na "konci so silami" resp. na konci s výkonom motorov (alebo pokiaľ by sa nerozmlátili kolesá). A stále stojíš na mieste voči vzduchu takže žiadny vztlak.
Ešte sa nad tým zamysli, nakresli si vektory a prečítaj zadanie. Pás sa ma točiť tak ako kolesá, nie tak ako sa pohybuje lietadlo. Ono záleží, čo si predstavíš pod pojmom "tak rýchlo ako kolesá". Odporúčam nakresliť si celú sústavu a nezabúdať, že ťah motora nie je zviazaný s pásom.
"Art without engineering is dreaming. Engineering without art is calculating." Steven K. Roberts
- Ing. Spendlik | 42
- Príspevky: 372
- Meno: Tomáš
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Logicke hadanky
Okej tak skúsim inak. Mám pás a na ňom mám lietadlo. Motor nezapínam. Pred lietadlom je múr, z ktorého vedie popruh až k lietadlu a drží tak lietadlo, aby nám ho pás neodniesol dozadu. Spustím pás a kolesá sa začnú otáčať. Je splnená podmienka, že sa kolesá točia rovnako ako pás? A otázka číslo dva - bude sila, ktorou drží pruh lietadlo stále rovnaká? Ak sa mýlim, tak ma opravte, ale myslím si, že sa bude s rýchlosťou pásu a teda aj kolies sila zvyšovať.
To, o čom sa tu bavíme je presný opak. Čím budeme zvyšovať silu motora, tým sa bude zvyšovať rýchlosť kolies a rýchlosť pásu a teda aj sila, ktorá pôsobí proti nám. Ja jediný zádrhel vidím v tom zariadení, ktoré okamžite reaguje na rýchlosť kolies. Pokiaľ by sa úprava rýchlosti pásu oneskorila čo i len o milióntinu sekundy, tak pri teoretickom nekonečnom výkonu motora by vzlietnutie bolo možné. V opačnom prípade je akékoľvek posunutie vpred kompenzované zvýšením rýchlosti pásu, lebo sa nám zvýšila rýchlosť kolies.
To, o čom sa tu bavíme je presný opak. Čím budeme zvyšovať silu motora, tým sa bude zvyšovať rýchlosť kolies a rýchlosť pásu a teda aj sila, ktorá pôsobí proti nám. Ja jediný zádrhel vidím v tom zariadení, ktoré okamžite reaguje na rýchlosť kolies. Pokiaľ by sa úprava rýchlosti pásu oneskorila čo i len o milióntinu sekundy, tak pri teoretickom nekonečnom výkonu motora by vzlietnutie bolo možné. V opačnom prípade je akékoľvek posunutie vpred kompenzované zvýšením rýchlosti pásu, lebo sa nám zvýšila rýchlosť kolies.
- petopato | 52
- 11 násobný gulášmajster!
- Príspevky: 4356
- Meno: Peter Židuliak
- Bydlisko: Šahy
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Logicke hadanky
Toto by platilo len v prípade, že by lietadlo chcelo dosiahnuť vzletovú rýchlosť hnanými kolesami, ale keďže ono naberá rýchlosť motormi na krídlach, tak je úplne jedno, čo sa deje pod ním, to znamená, že na páse je len ten rozdiel, že sa mu budú rýchlejšie točiť kolesá, ale ono aj tak si bude robiť svoje, čiže po prejdení určitej vzdialenosti a nabraní rýchlosti vzlietne. Tá prejdená vzdialenosť ale nie vzdialenosť prejdená na páse, ale vzdialenosť prejedná " v priestore". Keby vedľa toho pomyselného pásu bol obrubník a nebolo by ho vidno, tak to lietadlo v pohľade z boku by sa správalo ako keby pod ním ani ten pás nebol, napriek tomu, že by sa pohyboval v protismere.
Re: Logicke hadanky
Pas pohybuje lietadlo v priestore dozadu. A je jedno ci je lietadlo na kolesach alebo plavakoch...
Ak by sa pas pohyboval rychlostou vacsou o 1m/s ako je maximalny vykon lietadla, tak nevzlietne nikdy. Ci ??
T.E.R.E.N.K.O.Z.A. : Těžkotonážní Efektivní Rychlý Elektronický Náhodně Kráčející Obrovský Zabíjecí Automat
- petopato | 52
- 11 násobný gulášmajster!
- Príspevky: 4356
- Meno: Peter Židuliak
- Bydlisko: Šahy
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Logicke hadanky
terenkoza napísal::-(
Pas pohybuje lietadlo v priestore dozadu. A je jedno ci je lietadlo na kolesach alebo plavakoch...
NIE, pás sa pohybuje do zadu len voči kolesám, ale lietadlo sa pohybuje napriek tomu dopredu, lebo ho posuvajú motory...
Re: Logicke hadanky
Aha... Zacina mi zapinat takze pas ide dozadu, kolesa sa tocia a lietadlo ide dopredu
T.E.R.E.N.K.O.Z.A. : Těžkotonážní Efektivní Rychlý Elektronický Náhodně Kráčející Obrovský Zabíjecí Automat
Re: Logicke hadanky
terenkoza napísal:Aha... Zacina mi zapinat takze pas ide dozadu, kolesa sa tocia a lietadlo ide dopredu
Aha, tak podobne ako ty som to celé nepochopil a bral som to tak, že rýchlosť lietadla (vpred) sa vždy vynuluje s rýchlosťou pásu (vzad), teda že lietadlo voči okolnej zemy stojí. Ako ak to mám chápať že lietadlo sa na tom páse môže pohybovať tak to je iná. Stále som rozmýšľal kde sakra beriete ten vztlak ktorý má vznikať na krýdlach. Tak to sa pripájam k Serpentovi, že tá tvoja interpretácia zadania je veľmi svojská. To že tomu rozumieš ty, neznamená, že si to vysvetlil jasne aj ostatným.
V tom prípade beriem späť svoju odpoveď že nevzlietne.
A môžeme ísť na Serpentové guľôčky vo vode a na váhach
Re: Logicke hadanky
Zdar,
Je to tak. Ale v podstate to Fito asi urobil zamerne. S povodnou interpretaciou je to rozporuplne (kde pisu, ze kolecka maju rovnaku rychlost ako pas, len opacny smer). Ale Fito dal (predpokladam, ze zamerne), ze rychlost lietadla voci zemi je kompenzovana pasom. Takze rychlost lietadla je povedzme oproti zemi 300 km/h, tak pas toci 600 km/h opacnym smerom. Takze lietadlo ma +- normalnu vzletovu rychlost (300 km/h), len koleckam sa zda ine (600 km/h)... A v tomto pripade je to jasne a len jedna odpoved je spravna. Chyti ztlak a frci hore.
Zmiatlo ma to tiez najprv (chapal som, ze pas kompenzuje rychlost letadla ziskanu tahom akychkolvek motorov a jeho rychlost oproti zemi je nula, ale to prave Fito zmenil:)), ale ako hovorim, povodny ucel tohto chytaku je skor psychologicky experiment o ludoch. Najhorsie, je ze to zaobalili do rovnic a ftakovin, pritom je to jasne ako facka.
Ohladne hydroplanov, lyzin a aerodynamickych tunelov, trenia kolies a pod., popravde s tym moc nesuvisia (s tymto experimentom, nie s aerodynamikou lietadiel).
Najzabavnejsie bolo konstatovanie, ze lietadlo pohana prud vzduchu (vrtula, turbina a pod.) a nie kolesa....
Ale nechal som sa Fitovi nachytat aj ja:)) Mozno to bolo aj fernetmi po ture, ale co sa budem vyhovarat:)))
Aloha M
Je to tak. Ale v podstate to Fito asi urobil zamerne. S povodnou interpretaciou je to rozporuplne (kde pisu, ze kolecka maju rovnaku rychlost ako pas, len opacny smer). Ale Fito dal (predpokladam, ze zamerne), ze rychlost lietadla voci zemi je kompenzovana pasom. Takze rychlost lietadla je povedzme oproti zemi 300 km/h, tak pas toci 600 km/h opacnym smerom. Takze lietadlo ma +- normalnu vzletovu rychlost (300 km/h), len koleckam sa zda ine (600 km/h)... A v tomto pripade je to jasne a len jedna odpoved je spravna. Chyti ztlak a frci hore.
Zmiatlo ma to tiez najprv (chapal som, ze pas kompenzuje rychlost letadla ziskanu tahom akychkolvek motorov a jeho rychlost oproti zemi je nula, ale to prave Fito zmenil:)), ale ako hovorim, povodny ucel tohto chytaku je skor psychologicky experiment o ludoch. Najhorsie, je ze to zaobalili do rovnic a ftakovin, pritom je to jasne ako facka.
Ohladne hydroplanov, lyzin a aerodynamickych tunelov, trenia kolies a pod., popravde s tym moc nesuvisia (s tymto experimentom, nie s aerodynamikou lietadiel).
Najzabavnejsie bolo konstatovanie, ze lietadlo pohana prud vzduchu (vrtula, turbina a pod.) a nie kolesa....
Ale nechal som sa Fitovi nachytat aj ja:)) Mozno to bolo aj fernetmi po ture, ale co sa budem vyhovarat:)))
Aloha M
Zilinsky primat(or) v starej forme. Aj Anicka z Cadecky:)
https://www.youtube.com/watch?v=MaR3eZJEQIs
A dalsi Janko:
https://www.youtube.com/watch?v=BBbQbMWQF1o
https://www.youtube.com/watch?v=MaR3eZJEQIs
A dalsi Janko:
https://www.youtube.com/watch?v=BBbQbMWQF1o
Re: Logicke hadanky
Ing. Spendlik napísal:Okej tak skúsim inak. Mám pás a na ňom mám lietadlo. Motor nezapínam. Pred lietadlom je múr, z ktorého vedie popruh až k lietadlu a drží tak lietadlo, aby nám ho pás neodniesol dozadu. Spustím pás a kolesá sa začnú otáčať. Je splnená podmienka, že sa kolesá točia rovnako ako pás? A otázka číslo dva - bude sila, ktorou drží pruh lietadlo stále rovnaká? Ak sa mýlim, tak ma opravte, ale myslím si, že sa bude s rýchlosťou pásu a teda aj kolies sila zvyšovať.
To, o čom sa tu bavíme je presný opak. Čím budeme zvyšovať silu motora, tým sa bude zvyšovať rýchlosť kolies a rýchlosť pásu a teda aj sila, ktorá pôsobí proti nám. Ja jediný zádrhel vidím v tom zariadení, ktoré okamžite reaguje na rýchlosť kolies. Pokiaľ by sa úprava rýchlosti pásu oneskorila čo i len o milióntinu sekundy, tak pri teoretickom nekonečnom výkonu motora by vzlietnutie bolo možné. V opačnom prípade je akékoľvek posunutie vpred kompenzované zvýšením rýchlosti pásu, lebo sa nám zvýšila rýchlosť kolies.
Mno nemas to dobre. Je tam viacero chyb. Najme to, ze kolesa roztacas pasom a taktiez valivy odpor nerastie do nekonecna. Jedine na com sa zhodneme, ze to zadanie nie je dostatocne.
Výpočet valivého odporu - Ft = (ξ . Fn)/R kde
ξ – je rameno valivého odporu v (m)
Fn – je kolmá tlaková sila medzi telesami (napr. tiaž telesa) v (N)
R – je polomer prierezu telesa v (m)
Ked sa pozries na ten vzorec, tak sam vidis, ze vstko je to konstantne. Rameno sa ti nemeni, tiaz sa ti nemeni (az do bodu kedy zacne kridlo generovat vztlak, vtedy sa ti vlastne este znizi), polomer kolesa je rovnaky. Takze ked dosas energiu na prekonanie Ft, tak vsetko nad tym je uz volnobezne koleso.
A ku prikladu lietadla na lane (treba si uvedomit, ze je to trochu ine ako original) - dajme lietadlo na lano dlhe ako cela vzletova draha a aby to bolo zaujimavejsie tak dajme medzi mur a lano este silomer. Lietadlo stoji na konci drahy, lano je mierne povolene silomer ukazuje 0 (v skutocnosti ukazuje tiazovu silu ktora posobi na lano, kedze nie je polozene na zemi, ale to je zanedbatelne). A teraz zapneme pas (aj ked to tak nie je v zadani!!!) rozbehneme ho pomaly na 100km/h. Lietadlo ma vypnute motory a je odbrzdene. Najskor cuva, az kym sa nenapruzi lano (kolesa sa netocia), potom ked sa lano napruzi, zacnu sa kolesa roztacat a silomer postupne ukazuje narastajucu silu valiveho doporu. Od nejakej rychlosti sa ti silomer zastavi lebo si prekonal Ft (valivy odpor). Pas dalej zrychluje az dosiahne 100km/h, silomer stale ukazuje len Ft a kolesa sa tocia tiez 100km/h ale opacnym smerom, lietadlo stoji na mieste, lano je napruzene. Takto to zvysime este na 300km/h. Silomer ti stale ukazuje Ft mozno o par chlpov vacsie, ale stale to nie je nic extra velke. Tak myslim, ze ked sa pozries na vzorec hore, tak potialto budes suhlasit. Pravda?
No a teraz tu je problem, a to, ze chces dve veci, ktore sa nedaju. Musis sa teraz rozhodnut, ze ci ten pas teda roztaca tie kolesa a drzi ich na tych 300km/h alebo reaguje na otacanie kolies lietadla. Toto je to miesto, kde maju ludia ten problem pochopit to. A podla toho ako sa rozhodnes ti dopisem zvysok. V kazdom pripade, ale lietadlo vzlietne, pojde len o to, ci kolesa budu stat, alebo sa budu tocit dopredu alebo dozadu, ale lietadlo vzlietne.
"Art without engineering is dreaming. Engineering without art is calculating." Steven K. Roberts
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní