Na úvod pro ty, kdo sledují kategorii "Železnice" - na svá ostatní dítka jsem se nevykašlal, jenom mě prázdniny zavály do míst, kde jsem měl jen počítač, takže jsem konečně dotáhnul do konce jeden ze svých úletů - model ručního vozíku, který je k vidění v areálu zahradní železnice v Drásově - http://www.feldbahn.ic.cz/ .
Jednak se mi tahle kárka líbí a hodí se k čemukoliv od roku 1900 až dodnes (jako antikvita) a druhak jsem si chtěl vyzkoušet, jestli dokážu dát dohromady vlastní model.
Ruční kárka /Vašek/ 1:25
Moderátor: WanRayen
Ruční kárka /Vašek/ 1:25
Naposledy upravil/-a Vašek v 29 Sep 2011 18:11, upravené celkom 3 krát.
Re: Ruční kárka / 1:25 / vlastní model
Několik večerů padlo na překreslení do Corelu (nevěřil bych, jak dokáže perspektiva deformovat rozměry ...).
Vozík je vlastně jednoduchá prkenná krabice osazená na podvozek vyrobený ze dřeva a továrních kovových prvků.
Pro vlastní vozík jsem použil 0,8mm prkénko balzy. Díly jsem vyřezal podle tištěných předloh, zasadil jsem je do připravených šablon a rozřezal na "prkna". Prknům jsem strhnul hrany jemným smirkem a v šabloně slepil zpět dohromady.
Takto jsem zpracoval dno, čela a boky. Na podélníky jsem osadil šrouby a úchyty os (pro šťouraly - matice jsou skutečně čtvercové a na vyčnívající konce šroubů jsem už neměl morálku).
Na dno jsem shora přilepil kornajsnou (10) vyseknuté "hlavy vratových šroubů" a zespodu osadil podélníky.
Pak jsem přilepil čela a boky. Na hrany jsem nalepil plechové pásy - hlavičky hřebíků jsem vytlačil kornajsnou (4). Nakonec jsem přilepil osu.
Vozík je vlastně jednoduchá prkenná krabice osazená na podvozek vyrobený ze dřeva a továrních kovových prvků.
Pro vlastní vozík jsem použil 0,8mm prkénko balzy. Díly jsem vyřezal podle tištěných předloh, zasadil jsem je do připravených šablon a rozřezal na "prkna". Prknům jsem strhnul hrany jemným smirkem a v šabloně slepil zpět dohromady.
Takto jsem zpracoval dno, čela a boky. Na podélníky jsem osadil šrouby a úchyty os (pro šťouraly - matice jsou skutečně čtvercové a na vyčnívající konce šroubů jsem už neměl morálku).
Na dno jsem shora přilepil kornajsnou (10) vyseknuté "hlavy vratových šroubů" a zespodu osadil podélníky.
Pak jsem přilepil čela a boky. Na hrany jsem nalepil plechové pásy - hlavičky hřebíků jsem vytlačil kornajsnou (4). Nakonec jsem přilepil osu.
Naposledy upravil/-a Vašek v 18 Aug 2011 23:06, upravené celkom 1 krát.
Re: Ruční kárka / 1:25 / vlastní model
Tím skončila ta část stavby, u které jsem věděl, jak na to. Loukoťové kolo prvnímu pokusu odolalo - loukotě jsou zbroušeny do oválu, což se mi nepodařilo v 1:25 zopakovat.
Proto jsem ovál opticky nahradil vrstvami papíru.
Proto jsem ovál opticky nahradil vrstvami papíru.
Naposledy upravil/-a Vašek v 18 Aug 2011 11:15, upravené celkom 1 krát.
Re: Ruční kárka / 1:25 / vlastní model
ahoj.pekny model robis,hotova kara by sa mohla dat k schinenwolfu k tym bednam z konzervami. akoze v noci isli uzenaci na nakupy konzerv,niekto ich vyrusil,usli a karu tam nechali. navrh na dalsi model , francuzska kara ktoru tahal kon,ked uz mas spravene kolesa,tie staci zvacsit a spravit novu korbu.
Re: Ruční kárka / 1:25 / vlastní model
Až to dotáhnu do konce, budou výkresy k dispozici. Ony vozíky vypadaly všechny dost podobně ...
Re: Ruční kárka / 1:25 / vlastní model
Stavba obvodu kola: nachystal jsem si šablonu středu kola. Kolem ní jsem nalepil vnitřní prstenec (samozřejmě ne k šabloně ...) a přes něj přetáhnul vložku. Po obvodu vložky jsem přilepil vnější prstenec, celek uzavřel z obou stran dvěma prstencovými čely.
Protože se jedná o obvod loukoťového kola, nalepil jsem ještě zvenku "ocelovou" obruč a zevnitř další pásek (imituje prohnutí originálního kola).
Vzniklý prstenec je překvapivě pevný.
Protože se jedná o obvod loukoťového kola, nalepil jsem ještě zvenku "ocelovou" obruč a zevnitř další pásek (imituje prohnutí originálního kola).
Vzniklý prstenec je překvapivě pevný.
Re: Ruční kárka / 1:25 / vlastní model
Konečně jsem sehnal drát na osu potřebného průměru - velká kancelářská sponka. Namotal jsem kus papíru na drát a napustil sekunďákem. Mě se lépe pracuje, když je pásek papíru delší a během stavby ho zkrátím. Ze vzniklého válečku jsem nařezal potřebné kousky.
Náboje jsou osazeny pomocí šroubů a matic, ale zjistil jsem, že matice o průměru 0,6mm jsou pod mou rozlišovací schopností, takže jsem je nahradil vyseknutými kolečkami
Náboje jsem osadil na kola - slepoval jsem vše na ose, abych zajistil její správnou polohu. Až poté jsem náboje uzavřel čely. Přilepil jsem osu kárky.
Náboje jsou osazeny pomocí šroubů a matic, ale zjistil jsem, že matice o průměru 0,6mm jsou pod mou rozlišovací schopností, takže jsem je nahradil vyseknutými kolečkami
Náboje jsem osadil na kola - slepoval jsem vše na ose, abych zajistil její správnou polohu. Až poté jsem náboje uzavřel čely. Přilepil jsem osu kárky.
- mumodeanel | 28
- Príspevky: 659
- Meno: Tomáš Hrebík
- Bydlisko: Kousek od Ostravy
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný