Nevieš kam dať 2% dane?. A čo tak prispieť na chod našej najväčšej súťaže v Nitre?
Nevieš ako? Napíš správu Radkovi ( RKK) , on ti povie ako na to. Ďakujeme.

Tatra 815 - CAS11 /RW/ 1:32

Moderátor: iconmaster

Užívateľov profilový obrázok
Tomas23 | 35
Príspevky: 14
Bydlisko: Dolní Třebonín, CZ

Tatra 815 - CAS11 /RW/ 1:32

Príspevokod užívateľa Tomas23 » 07 Okt 2016 19:59

Tatra 815 - CAS11, nebo-li světoznámý "hovnocuc".

Něco málo o vozdile:
TATRA 815 CAS 11

Je určená na přepravu různých znečištěných kapalin, průmyslových odpadových vod, tekutých výkalů, umělých hnojiv a pod.. CAS 11 je možné využívat i na přepravu pitné vody. Je vybaven cisternovou nástavbou uloženou na podvozku T-815 P14 26 208 6x6.2. Nově se využívá podvozku T815 260R25 28 255 6x6.2/10T TerrN1°. Nádrž je tlaková nádoba kruhovitého průřezu svařená z ocelového plechu.
Na obou stranách je zakončena hluboko klenutými dny. V polovině nádrže je umístněná výstuha kvůli zvýšení stability proti vnějšímu přetlaku, ke které je připevněn vlnolam, opatřený průlezovým otvorem. Na obou stranách jsou instalované průzory - stavoznaky, které umožňují průbežnou kontrolu stavu plnění, vyprázdňování a stav zatížení vozidla. Do vozidiel T 815 CAS 11 se montují motory T 3-929. Nosnou část podvozku tvoří skříně hlavních montážních celků navzájem spojené nosnými rourami. Přední náprava je kyvadlová s nezávisle odpruženými polonápravami, vybavená diferenciálem s uzávěrkou. Zdvojená zadní náprava s přídavnou převodovkou je spojena nosnou rourou a tvoří zadní nosnou a hnací část vozidla. Převodovka má 10 rychl. stupňů pro jízdu vpřed a 2 stupně pro jízdu vzad. Brzdy jsou dvouokruhové, přetlakové.
zdroj: internet

K plánované stavbě:

Jak jsem již psal, půjde o můj první větší papírový projekt. Hodně jsem se inspiroval zde na foru, tak se omlouvám, kdyby měl někdo pocit že "vykrádám" jeho nápady, ale snad to nikomu vadit nebude ;)
Nemám takové zkušenosti a budu tedy postupovat přesně podle návodu, vidě jsem tu v několika galeriích, že přeskakujete, ale to si nemohu dovolit, abych na něco nezapomněl.

Začal jsem tedy tradičně nárazníkem. Chvilku jsem váhal, jak vyříznotu otvory na světla. Při návštěvě dílny mé ženy jsem narazil na průrazníky a přesně to sedlo. Budu brát tento model trošku cvičně. Následovala retuš bílého místa kolem světel, nalepení folie a parabolky. Parabola je vylepená alobalem a pomocí hlavičky malého špendlíku je znázorněn obsah světla.

Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok

Nárazník se lepil opravdu dobře a vše padlo přesně podle návodu. Největší problém jsem měl s vyříznutím oblých rohů u čela nárazníku. Chýbí zde drátek na dolní straně, ale ten nainstaluji až na závěr, aby nedošlo k ulomení. Snažil jsem se hrany retušovat a ikdyž na fotografii to místy vypadá nevábně, tak v reálu jsem s tím spokojen. Ještě plánuji vylepšit blinkry.

Obrázok

Po slepení předního nárazníku, jsem dolepil rám a pustil se do podvozku. Rám se lepil krásně a největší problém je trefit hnědou na retuš.
Obrázok

Další krok je práce na podvozku. Zde plánuji přípravu všech dílů a až následnou kompletaci celého podvozku včetně torzní tyče, převodovky atd.. Kartonová kolečka na obrázku sloužili k výrobě válce diferenciálu, jejich poloměr je vypočítán tak, aby je plášť válce přesně obejmul. Musím říci, že jsem s tím spokojen, protože opravdu vznikl pravidelný válec, bez nějakých ostrých zlomů či pomačkání. Zatím jsem vyrobil vzpěry, držák tlumičů a diferenciály. Na model plánuji použít několik doplňků jako jsou matky a kartonové manžety. Dále jsem pořídil dezény a stěrače. Největší problém mi dělalo vyříznout do diferenciálu díru na prostrčení střední části, ale po slepení celého "válce" jsem využil kuchyňský brousek na nože a jeho konický tvar a pomalým točením přesně vybral díru na střední díl. Diferneciál je zatím pouze nasucho sestaven. Chybějící matky jsem si všiml až na fotce.

Obrázok Obrázok
Obrázok Obrázok
Aktuálně na stole: Tatra 815 - CAS11 /RW/ 1:32

Užívateľov profilový obrázok
majo | 33
Príspevky: 449
Meno: Marián
Bydlisko: Danišovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 815 - CAS11 /RW/ 1:32

Príspevokod užívateľa majo » 13 Okt 2016 08:34

Zatiaľ ideš parádne, nárazník sa Ti vydaril a rám oukej. Páči sa mi tvoje prezentovanie a popis práce, čo si ako spravil :big smile:


"Ži preto, aby si niečo dokázal.
Dokáž niečo, aby vedeli, že si žil."




Užívateľov profilový obrázok
Tomas23 | 35
Príspevky: 14
Bydlisko: Dolní Třebonín, CZ

Re: Tatra 815 - CAS11 /RW/ 1:32

Príspevokod užívateľa Tomas23 » 14 Okt 2016 23:47

Pokračuji dále v sestavování podvozku, respektive diferenciálů a náprav. Osu kol jsem nakonec udělal z měděného drátu. Nejdříve jsem ho pilníkem narovnal a následně ještě upravil postupným broušením do požadovaného průměru, šlo to velmi snadno a myslím si, že pevnost je dostačující. Na osičky jsou zatím nasucho nasunuty manžety a celé diferenciály jsou sestaveny.

Obrázok Obrázok


Protože jak jsem již uvádel, je to můj první komplexnější papírový model do dob miniboxů, postupuji raději podle plánu. Další tedy bylo třeba udělat klouby na přední osu. Určitě jsem věděl, že je nebudu dělat pouze z vystřihovánky, zdálo se mi to chatrné. Zvolil jsem podobnou metodu jako tu již byla prezentována a udělal celé klouby z kartonu. Následně jsem nalepil díly z vystřihovánky a jemným pilníčkem karton vytvaroval.

Obrázok


Na fotografii je použita špejle pouze jako držák a také sloužila k vytvarování otvoru pro osu kol. Klouby ještě přebarvým, zatím se zdají poměrně dost lesklé.

Obrázok

Každý to asi zná, ale práce mnoho a času málo, ale rád bych trošku zrychlil. Nyní na mě čekají přední a zadní disky a následně kompletace celých náprav.
Aktuálně na stole: Tatra 815 - CAS11 /RW/ 1:32

Užívateľov profilový obrázok
Tomas23 | 35
Príspevky: 14
Bydlisko: Dolní Třebonín, CZ

Re: Tatra 815 - CAS11 /RW/ 1:32

Príspevokod užívateľa Tomas23 » 20 Okt 2016 18:05

Ahoj,

kompletuji nápravy a má dvě otázky na geometrii...

1) Mají být všechny 3 nápravy od konce disku na druhý konec stejně dlouhé? Abych věděl co si pohlídat.
2) Plánuji udělat "podseknutí"kol,a el raději se chci poradit jak velký (přibližně) má být úhel náklonu, abych to zase nepřehnal a nemusel to rovnat až bude model více sestaven...

Předem děkuji za odpovědi a za rady na co si při kompletaci podvozku a jeho geometrii dát pozor
Aktuálně na stole: Tatra 815 - CAS11 /RW/ 1:32

Užívateľov profilový obrázok
martin1807 | 29
2K+
Príspevky: 2543
Meno: Martin Bilý
Bydlisko: Medzilaborce/ Praha

Re: Tatra 815 - CAS11 /RW/ 1:32

Príspevokod užívateľa martin1807 » 20 Okt 2016 18:53

Zdar,

Podvozok máš zatial paradny.:) len tak dalej...
čo sa tvojich otazok týka tak podseknutie naprav sa u tatier pohybuje nejak medzi 6-10°. Tam to bude záležať už asi podla zatazenia.

Čo sa šírky naprav týka tak zadne dve urcite rovnaky rozmer. a predna by mala byť sirsia kedze je pouzita vzadu dvojmontaž a v predu iba jedno koleso. Ale to sa ti na modely ukáže samo. :victory:
Na stole: Tatra 815 Dakar 86, Tatra 148 AM-368
Naposledy dokončené: Praga S5T-2 3S + Praga S5T-3 3S, Tatra 815 Agro + Tatra 148 Agro, Praga V3S AD 080

Martin1807

Užívateľov profilový obrázok
Tomas23 | 35
Príspevky: 14
Bydlisko: Dolní Třebonín, CZ

Re: Tatra 815 - CAS11 /RW/ 1:32

Príspevokod užívateľa Tomas23 » 21 Okt 2016 16:59

Děkuji za rady ohledné úhlu.

Zase jsem trošku pokročil, přední náprava je slepená a zadní disky jsou pouze nasunuty. Stále peřemýšlím, jestli omotávat drátek u zadní nápravy papírem - viz. návod, nebo nechat takto a pouze nabarvit. Je fakt že podle návodu by měl mít cca 3 mm, a takhle je to cca 2 mm, ale zase mi to po natření přijde hezčí, než omotané papírem, myslíte si, že by byl rozdíl 1 mm hodně patrný a rušivý?
Díky měděnému drátku jako osičce šlo snadno naznačit "podseknutí" kol. Výsledný úhel doladím asi až po sestavení a nasazení kol, aby to nebylo přehnané.

Obrázok Obrázok

U přední nápravy je již vše nasazeno a ještě přijde doretušovat části, které se sestavováním ošoupali. Musím říci, že s přední nápravou jsem spokojen tak ze 40 %. Vůbec, ale vůbec se mi nepovedli přední klouby. Stále si zahrávám s myšlenou je celé předělat, ale už to asi rozebírat nebudu.

Obrázok
Aktuálně na stole: Tatra 815 - CAS11 /RW/ 1:32

Užívateľov profilový obrázok
toudi_sk | 53
Krotiteľ textúr
Príspevky: 12910
Meno: Milan
Bydlisko: u susedky
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 815 - CAS11 /RW/ 1:32

Príspevokod užívateľa toudi_sk » 21 Okt 2016 19:12

Tomas23 napísal:... podle návodu by měl mít cca 3 mm, a takhle je to cca 2 mm, ale zase mi to po natření přijde hezčí, než omotané papírem, myslíte si, že by byl rozdíl 1 mm hodně patrný a rušivý?

tak my o tom budeme vedieť :haha:

stále to môžeš omotať papierom a natrieť farbou :wink:
žasnem, už sa ničomu nedivím, len tíško žasnem (som zrelý na antidepresíva)
na mierku sa nestažuje, mierka sa mení a radšej napchám prachy do modelov pod postel, ako potom niekomu na aukre do krku

Užívateľov profilový obrázok
Tomas23 | 35
Príspevky: 14
Bydlisko: Dolní Třebonín, CZ

Re: Tatra 815 - CAS11 /RW/ 1:32

Príspevokod užívateľa Tomas23 » 30 Okt 2016 20:49

Trošku jsem pokročil. Celý týden jsem měl dovolenou, plánoval kolik toho na modelu stihnu. Nakonec jsem rád, že jsem dneska dodělat převodovku a nápravy.

Nápravy a disky

Nakonec jsem drátek opravdu omotal papírem, jenom místo proužku z vystřihovánky jsem použil klasický kancelářský papír. Přijde mi, že se lépe omotává než tvrdší papír z vystřihovánky. Následně po dosažení průměru 3 mm jsem papír natřel černou barvou. Při výrobě disků jsem neměl dotažené kružidlo a podlepené díly jsem omylem vyřezal jako spirálu. Musel jsem tedy disky opravit a boční strany vyřezat z kartonu 1mm a jednu stranu natřít černou barvou, ale s výsledkem jsem spokojen.

Obrázok Obrázok

Převodovka
U převodovky jsem použil jiný postup než je uveden ve vystřihovánce. Nerad využívám chlopně, protože třeba v zakulacených rozích můžou vznika škvíry. Proto jsem včechny čela částí převodovky podlepil kartonem a chlopně odřezal. Čela menší části kartonem 0,5 mm a čela hlavní části převodoky kartonem 1 mm. Následně nalepím pláště, kdy lepidlo může být ve všech místech. Nemyslím si, že by se nějak radikálně zvedla hmotnost modelu. Tvar je dobrý a s výsledkem jsem spokojen. Pro malý váleček, konkrténě díl 6i, jsme použil metodu zmotaného papíru. Z kancelářského papíru jsem si uřízl proužek o stejné šířce jako je díl 6i a umotal váleček tak, aby šel přesne omotat dílem 6i.

Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok

Skladiště dílů
K dokončení podvozku chybí ještě torzní tyče a tlumiče. Dále u převodovky dodělat detaily jako jsou matice, znak atd... Aktuální stav podvozku:

Obrázok

K vystřihovánce
Model se staví perfektně, vše přesně sedí. Stavět takový model je radost a již nyní bych udělat několik věcí ze začátku jinak, ale i tak tento model beru, abych si vyzkoušel různé techniky a našel, co mi nejvíce vyhovuje. Ve vystřihovánce jsem si všiml chybičky - nic vážného, ale musím přiznat, že mi chvilku hlavu zamatola. Raději se o ně podělím, ale znovu opakuju, není to žádná kritika či výtka k modelu, spíše upozornění pro ostatní.

1) V návodní kresbě je dílek 6b omylem označen 6e
2) Na dílku 6h je omylem uvedena plocha pro přilepení jako 6f, ale má tu být 6c

Obrázok Obrázok
Aktuálně na stole: Tatra 815 - CAS11 /RW/ 1:32

Užívateľov profilový obrázok
Tomas23 | 35
Príspevky: 14
Bydlisko: Dolní Třebonín, CZ

Re: Tatra 815 - CAS11 /RW/ 1:32

Príspevokod užívateľa Tomas23 » 03 Nov 2016 22:35

Dneska jenom jedna taková rychlovka. Začal jsem stavbu nosné roury. Při její stavbě jsem opět zvolil postup bez využití chlopní.

Vzal jsem špejli stejné délky jako je požadovaná část nosné roury, naměřil proužky z kandelářského papíru a namotal na špjli váleček s takovým průměrem, abych mohl váleček pouze olemovat dílem z vystřihovánky. Možná je to srabárna v ulehčení práce, ale musím říci, že "válečky" jsou pevné, nikde není papír polámaný a mají i pěkný kruhový průřez.

Zjištění do budoucna nastalo u matek, kde jsem měl několik z nich na diferenciálu umístěných moc ke středu a při aplikaci nosné roury matky překaží. Ulámané matky tak dolepím až po sestavení podvozku.

Obrázok Obrázok

Příště už snad kompletace podvozku.
Aktuálně na stole: Tatra 815 - CAS11 /RW/ 1:32

Užívateľov profilový obrázok
toudi_sk | 53
Krotiteľ textúr
Príspevky: 12910
Meno: Milan
Bydlisko: u susedky
Kontaktovať užívateľa:

Re: Tatra 815 - CAS11 /RW/ 1:32

Príspevokod užívateľa toudi_sk » 04 Nov 2016 22:18

to sa ti chcelo namotávať také množstvo papiera na centrálnu rúru? TO je podľa mňa zvýšenie hmotnosti* a nie nejaký kus kartónika na prevodovku

:wink:

ja tak robievam kolesá, nájdem** si tŕň vhodného priemeru, namotám tam 3-4 otáčky papiera a napresno plášť dezénu, aby boli čelá v rovine, obvod je krásny hladký, oblý a pevný

páči sa mi tvoje nadšenie a držím palce, nech ti to vydrží až do zdárneho konca

* si nevšímaj, otcov kamarát je pretekár, má upraveného Trabanta na závody do kopca a keď mu neodíde na závode motor, tak vybúcha aj Mercedes a ten tiež robil všetko pre odľahčenie

** gola orech, vrták, trubka, tyčka, alebo osústružené na požadovaný priemer, ak nič iné nezoženiem
žasnem, už sa ničomu nedivím, len tíško žasnem (som zrelý na antidepresíva)
na mierku sa nestažuje, mierka sa mení a radšej napchám prachy do modelov pod postel, ako potom niekomu na aukre do krku

Návrat na "Automobily verejných služieb // Public Services' Vehicles"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 3 neregistrovaní