Airbus A321-231 Wizz Air / Zvezda / 1:144

Moderátori: sony, terenkoza

Pravidlá fóra
Vyhradené pre plastikové modely. Zatiaľ bez triedenia do jednotlivých kategórii.
Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 34
Last man standing
Príspevky: 6896
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Airbus A321-231 Wizz Air / Zvezda / 1:144

Príspevokod užívateľa iconmaster » 23 Máj 2021 01:15

Na preklenutie "hluchých období" a nechuti pri stavbe DAFu som sa ešte koncom minulého roka pustil aj do nejakých plasťákov. Aj keď v posledných mesiacoch som na nich nerobil, teraz som niektoré opäť vytiahol a idem vám presdtaviť prvého z nich.

Tento projekt som už dlhšie plánoval a koncom októbra som to trochu naštartoval.

Nízkonákladová spoločnosť Wizz Air bola založená v roku 2003 so sídlom v Budapešti a v pozadí stoji americká investičná skupina Indigo Partners, ktorá má v portfóliu viacero diskontných leteckých spoločností (Frontier, JetSmart, Volaris,..). Podľa štatistík majú momentálne vo flotile 121 lietadliel, z čoho 44 sú A321-ky a ich priemerný vek je 2,8 rokov. Za normálnych okolností Wizz Air lietala aj z troch našich letísk.
Samotné lietadlo asi nemusím podrobne predstavovať, keďže sa jedná o jedno z najviac rozšírených typov. A321 je predĺžená varianta z rodiny A320 s dĺžkou 44,51 m, max. vzletovou hmotnosťou (MTOW) 93,5 t a doletom okolo 3,200 nmi (5,930 km). Verziu -231 poháňajú motory IAE V2533-A5 a v konfigurácii Wizz Air má 230 miest na sedenie.
Ako podklad pre môj model si vyberám lietadlo so značkou HA-LTA, s ktorým som už letel z Rejkjaviku do Budapešti.


Model od Zvezdy (kat. č. 7017) vyšiel prvý krát v roku 2015. Mimochodom na tento rok by mali vydať znova A321 ceo, ale možno to bude iba akási reedícia. Keďže sa jedná o relatívne nové formy, oproti stavebnici Revell je prepracovanejší. Ponúka možnosť otvorených predných dverí (má teda aj spracovanú prednú časť paluby z vnútra). Klapky a nábežné hrany má oddelené a je ich možné zložiť v rôznych letových konfiguráciach. Model obsahuje obidva typy motorov používaných na tomto lietadle, teda CFM aj IAE. Súčasťou stavebnice sú aj bočné okienka a stojan na model.
Diely sú celkom pekne spracované, vrátane jemných detailov. Nájde sa však pár miest, kde je povrch prepadnutý (typicky pri spojovacích detailoch kolík-otvor). Povrch trupu má sem-tam dosť drsnú štruktúru, čo sa ale dá upraviť šmirglom. Kvalita tlače vodolepiek od Zvezdy je na dnešnú dobu dosť nízka, ale aj tak mám kúpený aršík od BOA decals pre livery Wizz Air (viď. posledná fotka). Akurát tam chýbali nápisy na konce krídiel, ktoré mi ale dal vyrobiť Maťo/Pisho66, keď si dával tlačiť biele vodolepky, za čo mu aj touto cestou ďakujem.



Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 34
Last man standing
Príspevky: 6896
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Airbus A321-231 Wizz Air / Zvezda / 1:144

Príspevokod užívateľa iconmaster » 23 Máj 2021 02:11

Stavbu som začal zostavením krídiel, na ktorých som predtým trošku prebehol panelové linky. Keďže voľnou rukou sa mi to nedarilo, pre eliptické dekle palivových nádrží som vpripravil šablónu pomocou 3D tlačiarne. Pripravil som aj diely kokpitu, ktoré boli nastriekané a štetcom domaľované:


A po dlhšej "konzervácii" som minulý víkend pokračoval od tohto kroku. Žiaľ stavebnica neobsahuje tzv. sharklety, teda ohnuté konce krídiel, iba pôvodný typ wingletu. Špekuloval som, či to urobiť z plastu, ale keďže som nemal vhodný materiál a keďže sme na papieráckom fóre, takéto drobnosti nás predsa nemôžu obmedziť. Urobil som teda najprv šablónu z kancelárskeho papiera, ktorú som dovtedy strihal a pasoval, kým som neodhadol správne rozmery pre rozvinutý diel. Potom som ich skreslil, vytlačil a podlepil vrstvami 160g/m2 papiera. Po vyrezaní tvarovanie išlo jedna radosť. Nahrubo som ich vybrúsil a potom napustil sekundovým lepidlom. Niekoľko kol brúsenia a nanášania sekunďáku a sharklety boli na svete. Hotové a vybrúsené diely som nalepil na konce krídiel pomocou sekundového lepidla. Drží to parádne, mám pocit, že aj lepšie ako z plastu, dokonca aj pekne pružia ako na skutočnom :)



Do polovíc trupu som nalepil okienka, na ktoré som ešte predtým naniesol maskol. Hoci to návod nepíše, pri Revelláckych vždy odporúčajú dať nejaké závažie do nosa lietadla, aby nesadal na zadok. Tak som nalepil svoju osvedčenú maticu, po prvotných skúsenostiach niekoľko krát zaistenú :P


Po vlepení bočných okien, kokpitu a šachty predného podvozka som zlepil polovice trupu. Na prvých dvoch lietadlách som trupy lepil tekutým Revelláckym lepidlom, to sa však dosť dlho schlo a po príliš skorom prebrúsení ten spoj by ďalej pracoval. Celkom sa mi zapáčilo lepidlo Tamiya extra thin Quick set a hoci som sa najprv bál, či ten spoj bude dostatočne pevný a nepopraská, dal som tomu šancu. Viackrát som videl, že plasťáci s tým bežne lepia aj trupy, tak hádam to vydrží. Na fixáciu polovíc trupu som využil XXL štipce, na ktoré som natrafil len náhodou v jednom obchode v Číne z čias, kým sa ešte dalo cestovať. Po zlepení trupu som nalepil sklo kabínky pilotov. S týmto riešením, kedy sklo zakrýva celý kokpit ešte nemám skúsenosti, dúfam, že tie spoje nebudú robiť problémy. Drobné špáry som zatmelil rozriedeným tmelom a prebrúsil, ako aj oblasti trupu s drsnou štruktúrou a prebehol panelové linky. Nakoniec som zlepil podzostavy krídiel a trupu.


Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 28
Príspevky: 1856
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Re: Airbus A321-231 Wizz Air / Zvezda / 1:144

Príspevokod užívateľa Oliver » 23 Máj 2021 08:00

Máš to veľmi pekne spracované, toto si rád pozriem. Budem ti držať palce.

Ružovú by som dal tú od Valleja a modrú by som skúsil tiež nejaké Vallejo. Máš dve rôzne X-4 ako vidím, ešte by za skúšku stála tá tmavšia.
Ak budú príliš tmavé, stále ich vieš zosvetliť.

Maticu si tam teda pripevnil ale že ozaj na fest. Videl som tiež, že sa používa dvojzložkový tmel. Matica sa do neho vtlačí a keď tmel zaschne, zrejme sa už nepohne. Ale odskúšané to nemám a sám by som to robil podobne ako ty.

Ináč už pomaly rozmýšľam čo budem lepiť ďalej a tiež ma to veľmi ťahá do tejto sekcie. :big smile:
Naposledy upravil/-a Oliver v 23 Máj 2021 18:26, upravené celkom 1 krát.
Oliver

Na stole: Kawasaki Ninja ZX-RR (áno, zas plast)
Naposledy dokončené: Fw 190A-8 (znovu plast)

GALLERY

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 34
Last man standing
Príspevky: 6896
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Airbus A321-231 Wizz Air / Zvezda / 1:144

Príspevokod užívateľa iconmaster » 23 Máj 2021 15:07

Vďaka Oliver!

Oliver napísal:Ružovú by som dal tú od Valleja a modrú by som skúsil tiež nejaké Valejjo. Máš dve rôzne X-4 ako vidím, ešte by za skúšku stála tá tmavšia.
Ak budú príliš tmavé, stále ich vieš zosvetliť.

Farby už mám medzitým tiež zaobstarané. V tom príspevku to ešte neboli moje fotky, to som ešte len pokúkával po vhodných odtieňoch, no cez obrazovku to nie je stopercentné.
Na ružovú pôjde Vallejo, ako píšeš. Kupoval som ich ešte na akcii v BB, kde som mal objednané aj vodolepky a tak som mal aj prirovnávací vzor pre odtieň farby. Keďže žiadny odtieň presne nepasoval, kúpil som tú spomínanú ružovú 70.945 (magenta) a ešte bielu RAL9016 na zosvetlenie. Pre modrú farbu mám Revellky aqua 51 (ultramarínová) a 54 (nočná modrá), z ktorých už hádam nejako trafím ten odtieň.

Oliver napísal:Maticu si tam teda pripevnil ale že ozaj na fest. Videl som tiež, že sa používa dvojzložkový tmel. Matica sa do neho vtlačí a keď tmel zaschne, zrejme sa už nepohne. Ale odskúšané to nemám a sám by som to robil podobne ako ty.

Vieš, v leteckom priemysle musí byť všetko viacnásobne poistené :P Ale skutočný dôvod je ten, že pri stavbe A320-ky som na to doplatil - možno som to aj písal. Matica bola prilepená o prednú šachtu, a pekne držala až do fázy dokončovania (teda keď už trup bol dávno uzavretý), kedy sa uvoľnila asi vplyvom manipulácie s modelom počas brúsenia a leštenia.. V mojej zúfalej snahe to nejako zafixovať, som tam natlačil lepidlo, ktoré ale spôsobilo zapadnutie v jednej oblasti trupu :death:
Tým tmelom som to videl aj ja a tomu by som aj dôveroval. Len tu je "nos" lietadla dosť úzky a nezmestí sa tam závažie. Milliput mám, vyskúšam to nabudúce pre nejaký väčší typ dopraváku!

Oliver napísal:Ináč už pomaly rozmýšľam čo budem lepiť ďalej a tiež ma to veľmi ťahá do tejto sekcie.

Určite sa pridaj :victory:

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 28
Príspevky: 1856
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Re: Airbus A321-231 Wizz Air / Zvezda / 1:144

Príspevokod užívateľa Oliver » 23 Máj 2021 18:28

Takže už to máš predpripravené všetko, takže držím palce.
Na farbenie som teda zvedavý, tá ružová lietadlu celkom svedčí.
Oliver

Na stole: Kawasaki Ninja ZX-RR (áno, zas plast)
Naposledy dokončené: Fw 190A-8 (znovu plast)

GALLERY

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
Roman | 48
2K+
Príspevky: 3960
Meno: Roman
Bydlisko: doma

Re: Airbus A321-231 Wizz Air / Zvezda / 1:144

Príspevokod užívateľa Roman » 23 Máj 2021 19:55

na lepenie kovovych zavazi o umelu hmotu je dobra epoxidova plastelina / dostat v drogerii / na utesnenie prasknutych radiatorov, ked uschne nikto ju neodtrhne

Užívateľov profilový obrázok
Potkan | --
Príspevky: 1096
Meno: Martin Frcka
Bydlisko: Martin
Kontaktovať užívateľa:

Re: Airbus A321-231 Wizz Air / Zvezda / 1:144

Príspevokod užívateľa Potkan » 09 Aug 2021 09:29

Pekny progress. Zvezdacke dopravaky su podla mna asi najlepsie kity na trhu. Ked som daval dokopy svoju 737-800 ku tak som nenarazil na ziadne problemy. Akurat som mal lahsie striekanie - cisto biely povrch.

Co sa tyka cireho krytu kokpitu - ak si to lepil extra thinom tak sa nemusis bat. drzat to bude v pohode aj keby si to zrovna lepil herkulesom (odskusane - drzi to celkom dobre).

ja zavazie zvyknem najprv prilepit sekundakom a potom zliat herkulesom. zatial som nemal este problem s uvolnenim.

tesim sa na fukaciu cast stavby :)
Rozrobene: 1/32 SHKH Dana; 1.72 DKM Bismarck Turret Bruno
Naposledy dokoncene: 1/48 Mirage IIICZ SAAF;
V priprave: 1/48 He-111H3 a 1/25 SM30+401R

"When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace."
Jimi Hendrix

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 34
Last man standing
Príspevky: 6896
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Airbus A321-231 Wizz Air / Zvezda / 1:144

Príspevokod užívateľa iconmaster » 05 Jún 2022 00:54

Ahojte plasťáci. Po roku by sa hádam patrilo trochu oživiť tento report. Žiaľ, príliš veľa toho sa neudialo na tejto stavbe a niektoré postrehy som už možno aj zabudol, ale skúsim to zhrnúť.

Potkan - ani som nevedel, že sa seriózne venuješ plastu :victory: Snáď prispeješ aj sem nejakou tou stavbou! Jo, a 737-ku si zmákol velice dobre! Zaujímalo by ma, prečo si strekol čiernou celé lietadlo pred ďalším farbením?

Na krídla som nalepil nábežné hrany, klapky a pylóny. Použil som "základné" verzie, teda konfiguráciu pre lietadlo v letovej výške alebo tiež v parkovacej polohe. Vytmelil som ďalšie problematické miesta na trupe a krídlach, hlavne rôzne prepadnuté oblasti:


Keďže motory budú mať ružovú farbu, ako stredná časť trupu, začal som aj s ich prípravou, aby sa dali farbiť naraz. Najprv som nahrubo vytmelil stopy po vyhadzovačoch a nastriekal stredy, teda "horúcu sekciu" a tiež ventilátory pred zlepením vonkajších častí. Následne som skompletizoval motory zlepením dvoch polovíc a potom nasávaciu časť a krídelka "vortex generator". Ono síce je pekný nápad mať tie objímky ako jeden kus a nie je vidieť žiadnu deliacu rovinu, ale dosť som sa potrápil s tmelením a brúsením na vnútorných spojoch. Následne som papierovým krúžkom zakryl ventilátor a nastriekal motory surfacerom.
Na posledných dvoch fotkách je vidieť, ako som vymaskoval sklá kokpitu pomocou maskovacej pásky - nalepil som ju po kúskoch, špáradlom "zažehlil" do okrajov a potom podľa zvýraznených hrán som ich obrezal:



Keď už bolo všetko vytmelené a panelové linky vyrité, strekol som lietadlo do surfaceru (1200). Samozrejme našli sa nejaké nedostatky, ktoré som poopravil a zopakoval surfacer. Vrásky na čele mi robili spoje medzi trupom a čírym dielom kokpitu - ani na viacero pokusov sa mi to nepodarilo dokonale vytmeliť. Mám pocit, že aj pri brúsení sa ináč chová číry diel a šedý plast a tá hrana vždy vystupovala. Podarilo sa mi ten efekt znížiť, ale už ďalej sa s tým trápiť nemienim. Celkovo nie som nadšený z tohto riešenia presklenia a na moje "potešenie" už aj Revell to začal takto riešiť na nových kitoch rodiny A320neo :death: :


Ešte miestami jemne prebrúsim ten surfacer a teoreticky môžem ísť na farbenie - teda aspoň tú bielu na prednú časť trupu by som mal streknúť. Dúfam, že pôjde odmaskovať ten kokpit, lebo to tam hnije už dobrých pár mesiacov :bad smile:

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 28
Príspevky: 1856
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Re: Airbus A321-231 Wizz Air / Zvezda / 1:144

Príspevokod užívateľa Oliver » 05 Jún 2022 07:25

Aké farby použiješ? Ak nejaké modelárske, tak by som sa asi nebál bielou nastriekať celé lietadlo. Tej ružovej a možno aj modrej by to mohlo pomôcť.
Oliver

Na stole: Kawasaki Ninja ZX-RR (áno, zas plast)
Naposledy dokončené: Fw 190A-8 (znovu plast)

GALLERY

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 34
Last man standing
Príspevky: 6896
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Airbus A321-231 Wizz Air / Zvezda / 1:144

Príspevokod užívateľa iconmaster » 22 Aug 2022 21:28

Oliver - použijem kombináciu autolaku (biela báza) a modelárskych farieb (ďalšie farby).

Prínášam report z prvej fázy farbenia.
V poslednom príspevku ste mohli vidieť lietado v surfaceri. Ako som spomínal, mal som obavy, či pôjde dobre odmaskovať kokpit, nakoľko bola oblepená už pred viac ako pol rokom. Aby nesvietili šedé okraje po odmaskovaní a zároveň aby som znížil riziko strhnutia okolitej farby, opatrne som narezal vrstvu surfaceru oklo masiek na kokpite a dúfal, že do tej ryhy natečie trochu bielej farby.
Keďže farbenie som začínal bielou a okienka a kokpit boli vymaskované, predná šachta vyplnená molitanom, išiel som na to. Ako som uviedol vyššie, bielu farbu som použil autolak - bázu Standox RAL9003 (ostalo mi z predošlých dvoch projektov).
Celkom dobre sa stratili tie nešťastné prechody okolo dielu kokpitu, akurát som si všimol, že v strede trupu miestami tá farba dostala mierne drsnú štruktúru. Pri bližšom pohľade to vyzeralo, ako keby tá báza mierne naleptala ten plast. Ale čo je zvláštne, že iba v určitej časti. Možno to nejako súvisí so štruktúrou samotného plastu (tam boli vidieť rôzne povrchy už na surovom dieli). Surfacer som dával celkom dosť a rovnomerne na celý trup, neverím, že sa to stalo kvôli tenšej vrstve. Ale nerobím z toho veľkú tragédiu, ak sa to nejako nezvýrazni po lakovaní, možno to nebude ani vidieť vo finále.
Čo ma ale potešilo, že masky kokpitu išli dávať dole bez problémov a nezanechávali žiadne stopy po lepidle! Ďalší dobrý bod pre Tamiya pásku, tá je fakt kvalitná.


Ďalej som sa rozhodol nastriekať krídla ešte pred ružovou farbou. Spodná časť krídiel a vrchné funkčné plochy sú šedo-biele, takisto výškovky a časť pylónov motorov, použil som na ne Revell aqua 371. Trup som nechal "zabalený" a na druhý deň som vymaskoval aj vrchné strany krídiel. Pevné plochy dostali šedú farbu, ktorú som namiešal z revelláckych odtieňov 371 + trochu sivej 47.




A aby to nebolo len o tom, že vždy sa všetko podarí na prvý pokus, tak tu je jeden príklad: Výsledok po nastriekaní krídiel ma celkom potešil. Ale už pri maskovaní som videl, že čaká ma úloha navyše. Maskovacia páska totiž strhla kus tmelu presne zo spoja medzi dielom trupu a krídiel. Prečo tam ten tmel nedržal, nechápem. Žeby nebol dostatočne čistý povrch plastu? Okrem tohto miesta mi páska strhla taký mierny kus aj nad krídlom na opačnej strane. Ten spoj spom vytmelil a začisťoval uchošťúrom namočeným v riedidle, možno preto nedržal..
Tieto miesta som vytmelil (predtým som ich mierne zdrsnil šmirglom, nech to tam už poriadne drží) a vybrúsil. Aby som surfacerom nezastriekal zase všetko, prednú časť trupu som vymaskoval okolo panelov. Po nastriekaní a vyschnutí surfaceru som to dnes strekol bielou. A keď som už musel striekať bielu druhý krát, aspoň som trochu potiahol hranicu rozhrania bielej, lebo to bolo dosť "na knap".



Teraz by mali prichádzať tie zaujímavejšie farby. Na ružovú-magentu použijem mix z Valleja a modrú z Revelliek. Snáď nebude prúser so strhávaním farby.

Návrat na "Plastové modely // Plastic models"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní