Nevieš kam dať 2% dane?. A čo tak prispieť na chod našej najväčšej súťaže v Nitre?
Nevieš ako? Napíš správu Radkovi ( RKK) , on ti povie ako na to. Ďakujeme.

Kawasaki Ninja ZX-RR /Tamiya/ 1:12

Moderátori: Oliver, sony

Pravidlá fóra
Vyhradené pre plastikové modely. Zatiaľ bez triedenia do jednotlivých kategórii.
Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 35
Last man standing
Príspevky: 7433
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Kawasaki Ninja ZX-RR /Tamiya/ 1:12

Príspevokod užívateľa iconmaster » 05 Nov 2022 00:33

Wow, vyzerá to veľmi dobre! Najviac sa mi páčia tie výfuky, veľmi pekne si ich "natónoval" :wink: Ale aj tá imitácia eloxovania tlmičov je pekná!

Ten oživovač na gumy je zrejme niečo na báze silikónu. Natierajú sa niečím takým aj gumy áut aj na autosalónoch a tiež vypadajú ako mokré. Ale má to aj ten efekt, že sa do nej lepí prach, ako píšeš. Snáď to neurobí šarapatu ak budeš dávať vodolepky na boky.

Oliver napísal:A aby som nebol len pozitívny, na záver ukážka ako to nemá vyzerať. Nepodarilo sa mi totiž na prvý pokus nastriekať kolieska na stojan. Majú moc malé rozmery a moja home made šablóna nesplnila účel, takže ich budem musieť potom na záver prerobiť.

No ani ja nechápem, ako sa dajú takéto malé kolieska dokonale vymaskovať. Mne na lietadlách príde stále ako najlepší spôsob opatrné maľovanie tenkým štetcom tak, že koliesko je zafixované na špáratku a viem ňou otáčať. Takto by si možno aj vedel vyretušovať tú zelenú gumu..

Držím palce do pokračovania!

Užívateľov profilový obrázok
tatra813 | 28
Príspevky: 445
Meno: Peter
Bydlisko: Banská Bystrica

Re: Kawasaki Ninja ZX-RR /Tamiya/ 1:12

Príspevokod užívateľa tatra813 » 05 Nov 2022 12:55

Vyzerá to super , to nieje o čom :haha:

ale ešte k tým gumám -> nemusel si sa vôbec báť toho šmirgľu, keďže na okruh používajú pneu "slick" a keď si všimneš tak veľa okruhových ale aj neokruhových motoriek ma boky pneumatík zodraté ,,doslova vytrhane kúsky gumy, dôsledku klopenia do zátačiek a veľkej priľnavosti. dole dám obrázok pre lepšiu predstavu ale asi si chcel fungelku tak potom chápem :P :bad smile:

Jeden musí robiť vždy,to čo sa páči ostatným .. V suchom doku -> SCHARNHORST 1/150 ..... áno, mám doma laser

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 29
2K+
Príspevky: 2179
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Re: Kawasaki Ninja ZX-RR /Tamiya/ 1:12

Príspevokod užívateľa Oliver » 06 Nov 2022 00:11

iconmaster napísal:Snáď to neurobí šarapatu ak budeš dávať vodolepky na boky.

Bude to nejaký mastný maglajz, a preto mám už teraz trochu obavy ako na ňom zareagujú dekály. To sú tie dekály, čo sa na pneumatiku lepia aj s podkladovým papierom, na ktorý sa nanesie voda, opatrne pritlačí a ešte opatrnejšie sa podkladový papier odstraňuje. Dekály by mali ostať na pneumatike, ale na takomto mastnejšom povrchu to asi nebude jednoduché.

iconmaster napísal:No ani ja nechápem, ako sa dajú takéto malé kolieska dokonale vymaskovať. Mne na lietadlách príde stále ako najlepší spôsob opatrné maľovanie tenkým štetcom tak, že koliesko je zafixované na špáratku a viem ňou otáčať. Takto by si možno aj vedel vyretušovať tú zelenú gumu..

Nejak si s tým poradím. Len nesedel mi na ne rozmer ani jedného dierovača, ani jednej kruhovej šablóny v pravítku .. Najbližšie asi skúsim použiť maskol a zoberiem to z opačnej strany, zamaskujem stredy.

tatra813 napísal:Nemusel si sa vôbec báť toho šmirgľu, keďže na okruh používajú pneu "slick" a keď si všimneš tak veľa okruhových ale aj neokruhových motoriek ma boky pneumatík zodraté ,,doslova vytrhane kúsky gumy, dôsledku klopenia do zátačiek a veľkej priľnavosti. dole dám obrázok pre lepšiu predstavu ale asi si chcel fungelku tak potom chápem :P :bad smile:

Googlil som veľa obrázkov, ale ani jedna pneumatika nevyzerala ako tá moja pred použitím oživovača. Nebol cieľ mať funglovku. :haha:
Oliver

Na stole: STURMTIGER
Naposledy dokončené: Kawasaki Ninja ZX-RR (PLAST)

GALLERY

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 29
2K+
Príspevky: 2179
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Re: Kawasaki Ninja ZX-RR /Tamiya/ 1:12

Príspevokod užívateľa Oliver » 27 Nov 2022 13:52

Report
Posledný a tentokrát drobný update v stavbe. Spracoval som a na motorku nalepil všetky detaily, ktoré sú, resp. budú ukryté pod zelenými krytmi.
Niektoré diely z fotky nižšie na motorke nenájdete, budú sa totiž umiestňovať až navrch, typicky napríklad sedadlo. Najkomplikovanejšie boli riadidlá, ktoré som pri skladaní dal dohromady ako prvé.


No a včera večer som všetko nalepil na svoje miesta a dnes, pri krásnom počasí, nafotil. Na čiernej je opäť vidieť prach, ale naň si pokúsim dať pozor pri finálnom fotení.


Ostáva mi už len to najviditeľnejšie - zelené kryty. Niektoré z nich už mám rozrobené, takže najbližšie snáď finálna galéria.
Taký môj malý cieľ je dokončiť model do Vianoc.
:victory:
Oliver

Na stole: STURMTIGER
Naposledy dokončené: Kawasaki Ninja ZX-RR (PLAST)

GALLERY

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
Fito | 49
Admin
Príspevky: 5506
Meno: Fito
Bydlisko: Na východ od Blavy
Kontaktovať užívateľa:

Re: Kawasaki Ninja ZX-RR /Tamiya/ 1:12

Príspevokod užívateľa Fito » 28 Nov 2022 09:14

Ja málokedy komentujem plasťáky, lebo sú to "iba" plasťáky, ale táto tvoja motorečka, to je teda pekný kúsok.

Tak trošku si mi zbúral moju predstavu, že plasťák sa zloží za jeden večer a prípadne druhý večer sa to nastrieka. :P
...The one who finished the Kriegslok.....................|Blog||Gallery

Užívateľov profilový obrázok
Saskardin | 49
Príspevky: 448
Meno: Martin
Bydlisko: Bratislava

Re: Kawasaki Ninja ZX-RR /Tamiya/ 1:12

Príspevokod užívateľa Saskardin » 06 Dec 2022 11:18

Fito napísal:Ja málokedy komentujem plasťáky, lebo sú to "iba" plasťáky, ale táto tvoja motorečka, to je teda pekný kúsok.

Tak trošku si mi zbúral moju predstavu, že plasťák sa zloží za jeden večer a prípadne druhý večer sa to nastrieka. :P



To záleží. Tiež nie som fanúšik, ale videl som niektoré japonské (ako inak) vylepšovacie kity na vojnové lode a mali hafo dielov - na 5 rokov ako tie naše to asi nie je, ale mesiace sa s tým crckať dá :haha: Hlavne je to fakt všetko už extrémne mrňavé...

napríklad http://pontosmodel.com/index.htm
"Celý problém ľudstva je v tom, že hlupáci a fanatici sú si vždy istí sami sebou, a múdri ľudia plní pochybností." - Bertrand Russell

Na stole: London L.C.C. 106 (Occre), Kafemlejnek (A.Cupák)

Užívateľov profilový obrázok
omron22 | --
Príspevky: 689
Meno: Lubo

Re: Kawasaki Ninja ZX-RR /Tamiya/ 1:12

Príspevokod užívateľa omron22 » 12 Dec 2022 20:56

Ahoj ,to je nádhera a krásna robota...jazdil som Z1000....budem sledovať až do zdarného konca....

Užívateľov profilový obrázok
paluso | 48
Príspevky: 570
Meno: Pavol
Bydlisko: Hlohovec

Re: Kawasaki Ninja ZX-RR /Tamiya/ 1:12

Príspevokod užívateľa paluso » 13 Dec 2022 20:11

Výborná prácička. Toto ma zaujalo. Neopozeraný/netradičný model a v takomto prevedení. To "tónovanie" tu už bolo spomenuté, ale mne to nedá a musím to zmieniť aj ja. Sú to detajly, ktoré dávajú tomu modelu "iskru". Tie rukoväte. Ty sa s tým normálne mazlíš!

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 29
2K+
Príspevky: 2179
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Re: Kawasaki Ninja ZX-RR /Tamiya/ 1:12

Príspevokod užívateľa Oliver » 28 Jan 2023 23:21

Vďaka páni. Možno sa to nezdá, ale je to dosť náročné. V poslednej dobe som nič iné nerobil len striekal farby, lak, maskoval, zas striekal farby, lak, maskoval, prípadne niečo vyleštil, dal dekály a stále to isté. Dospelo to do štádia, kedy mám týchto činností už dosť a fakt veľmi, veľmi pravdepodobne sa do ďalšieho plastu nepustím. Pôvodne som chcel robiť slovenský Mig29 v 1/48, ale s najväčšou pravdepodobnosťou ho odsuniem na neskôr. Ale späť k meritu veci.

Report
Mojou poslednou úlohou bolo dať dohromady všetky ostatné vonkajšie diely. Niektoré z nich sa skladajú z dvoch alebo troch dielov, pričom bolo potrebné spoje vytmeliť a dôkladne prebrúsiť, aby výsledok pôsobil ako jeden kus. To sa týka predovšetkým nádrže a spodného krytu, viď fotka nižšie. Tmel som brúsil mokrou cestou za použitia rôzne hrubých brúsnych papierov, pričom som skončil až pri zrnitosti 7 000. Nasledoval biely surfacer, oprava chýb (+ prípadné dotmelenie), opätovné prebrúsenie do hladka a na záver umývanie v jarovej vode ako posledný krok prípravy pred striekaním zelenej farby.


Zelená je Tamiya X-15 Light Green. Obrúsený biely surfacer sa mi na miestach, kde pretŕčala pôvodná zelená farba plastu nepodarilo X-15kou prestriekať tak, aby tieto prebrúsené miesta nebolo vidieť. Tak som sa rozhodol už nastriekanú zelenú zas obrúsiť (resp. vyleštiť) a ako podkladovú farbu pod zelenú X-15 použiť lesklú bielu X-2. Po jej nastriekaní som ju opäť vyleštil leštiacimi handričkami od Gunze (zrnitosť 6000/8000) a keď bol povrch hladučký, nasledovala aplikácia viacerých vrstiev svetlej zelenej X-15, do ktorej som pridal Tamiya Retarder a trochu lesklého laku X-22, až do jej úplného prekrytia povrchu a nabratia vyhovujúcej sýtosti farby. Následne som všetky diely zalakoval vrstvou lesklého laku GX-100 Super Clear III a po jeho vyschnutí povrch vyleštil opäť handričkou Gunze. Takto opatrený, už nie tak lesklý, ale za to hladký povrch bol ideálnym podkladom pre nanášanie dekálov.


A tých veru bolo na mnoho večerov. Niektoré, hlavne tie po bokoch motorky, boli plochou dosť veľké a keďže som s tak veľkými dekálmi nemal zatiaľ skúsenosti, mal som pred nimi patričný rešpekt. Používam vodičky Micro SET & SOL. Jednu na zlepšenie adhézie povrchu a dekálov, druhú na ich zmäkčenie a lepšie okopírovanie povrchu + získanie vzhľadu "Painted on". Dekály museli byť dlho vo vode, až po cca 2 minútach išli bez problémov sňať z podkladového aršíka. Neviem či to bolo tým, že toto je moja prvá motorka, ale podľa mňa mohli byť niektoré dekály aj väčšie, aby človek mal istotu, že mu s rezervou presiahnu plochu, ktorú majú zakryť. Tým narážam najmä na spodnú stranu (nad zadným kolesom), kde mi po bokoch ostali dva "pásy" podkladovej zelenej medzi dekálmi imitujúcimi karbón. Našťastie Tamiya na aršík s nálepkami pridala aj jeden náhradný obdĺžniček (doslova, bol fakt malý), z ktorého sa mi podarilo akoby zázrakom presne tieto chýbajúce karbónové plochy "zaplátať". Tu je BTW vidieť poškodený dekál, na ktorý som upozorňoval v jednom z predchádzajúcich príspevkov. Ináč to šlo celkom dobre. Začal som používať fén, ktorý mi prácu výrazne urýchlil. Po nanesení vodičky č. 2 na umiestnený dekál som začal dekál ohrievať fénom na vlasy. Vodička sa rýchlejšie vstrebala do nálepky, ktorá sa tak rýchlejšie stala mäkšia a rýchlejšie okopírovala povrch.


Ale pozor! Mäkšia nálepka = náchylnejšia na roztrhanie a vytláčanie bublín vzduchu z pod dekálov, resp. ich "valkanie" je pri zmäkčených nálepkách dosť náročné. Ja som jeden z dekálov totálne pohnojil, až som sa ho rozhodol v jednom mieste odtrhnúť a zbytok dostriekať pištoľou. Ostal mi tam totiž taký nerozlepiteľný zlepenec, kde som už nevidel lepšieho východiska. Po zalakovaní som hrany prebrúsil mokrou cestou mnohými brúsnymi papiermi až po zrnitosť 7 000 a začal som striekať. Najprv podkladovú lesklú čiernu X-1, potom striebornú X-32 a na záver bielu X-2. Zelenú som dofarbil štetcom s +/- namiešanými farbami Vallejo. Nepodarilo sa mi ju trafiť úplne presne, tak som tam dorobil biele časti šípok, ako na zbytku dekálov. Takto tam nepresná zelená moc nesvieti. Tiež som si všimol, že dekály sa správajú trochu inak na už nalepených dekláchoch. Majú tendenciu akoby rýchlejšie priľnúť k povrchu a stať sa jeho súčasťou. Mnohé nálepky sú totiž robené tak, že najprv je podkladový dekál zelenej farby alebo imitácie karbónu, na ktorý sa dáva dekál s logami sponzorov. No a jeden z nich som pohnojil tiež, našťastie v menšej miere a hlavne na mieste, kde to moc nebude vidieť (logo MAN a písmeno "B" v logu BRIDGESTONE).


Ináč si myslím, že to dopadlo celkom dobre. Na niektorých miestach, najmä v miestach ohybov (ako ste si už možno na fotkách vyššie všimli), sa dekály roztrhali a presvitá z nich zelená farba. Inde zas boli krátke, resp. asi nie najlepšie umiestnené. Preto som všetky tieto presvitajúce časti zamaľoval štetcom lesklou čiernou farbou Vallejo. Následne, všetky dekály boli zalakované 2 vrstvami laku GX-100 Super Clear III a po jeho vytvrdnutí som ich obrusoval mokrou cestou brúsnym papierom zrnitosti 5 000 a 7000, pričom som na niektorých na oder náchylnejších miestach použil handričky od Gunze (6 000 + 8 000). Mojim cieľom bolo nálepky prebrúsiť tak, aby sa po vyleštení stratila viditeľná hrana dekálu (ten schod, ktorý tam zákonite vznikne, keďže dekál je na povrchu). Ešte nikdy som dekály tak radikálne nebrúsil ako teraz, ale aj tak to nestačilo. Nevedel som kedy prestať bez toho, aby som ich nepoškodil, tak som si povedal, že radšej menej ako viac.


Po takomto prebrúsení som celý povrch začal leštiť. Tentokrát som začal od úplného začiatku - červenou leštiacou pastou Tamiya COARSE. Nasledovala modrá FINE, biela FINISH a na záver vosk. Aby som nedoškriabal povrch, dávnejšie som si kúpil špeciálne textílie na nanášanie týchto prípravkov. Textílie sú v balení tri - červená/ružová, modrá a biela. Ich farebná odlišnosť koreluje s farbami leštiacich pást, takže je veľmi jednoduché uhádnuť, ktorá textília je na akú pastu. Každú vrstvu som po vyleštení z rôznych zákutí vymýval vodou z pištole za pomoci vysokého tlaku. Pištoľou som následne diely od vody aj sušil, resp. asi skôr ofukoval. Po vyleštení voskom sa mi povrch náramne páči a zatiaľ predstavuje asi moju najlepšiu leštenku.


Niektoré plochy, ktorými sa tieto vonkajšie časti spájajú k sebe alebo k motorke mali byť nastriekané pololesklou čiernou X-18. Priznám sa, že maskovať sa mi ich nechcelo, tak som ich štetcom natrel matnou čiernou Vallejo. Ide aj tak len o to, aby spoza spojov nebolo vidieť zelenú farbu. Navyše, omnoho jednoduchšie zotriem z povrchu farbu Vallejo ako nastriekanú X-35 (v prípade nedobrého maskovania). Okrem toho všetky tieto vonkajšie časti sa mali zo svojich vnútorných strán natrieť matnou čiernou, tak som to vzal jedným vrzom. Diel s nádržou má byť zhruba z polovice v hliníkovej farbe, ale ani toto sa mi nechcelo maskovať, nakoľko nemám kryciu pásku na oblúky. Tak som zobral štetec a opäť farbu Vallejo. Koniec koncov, nebude z toho nič vidieť a všetko bude zakryté. Preto som si nelámal hlavu s nejakým poriadnym maskovaním a vzal som to len tak od ruky. No a na záver ako jedna z posledných dorábaných vecí bolo čelné sklo, na ktoré sa lepili tri dekály, ktoré som nezalakovával. Perfektné na čelnom skle je, že je do prednej masky vložené bez použitia lepidla. Boli v nej totiž 3 presne predpripravené otvory, ktoré ho nehybne držia v jeho správnej polohe.


No a tak prišla na rad úplne posledná úloha, dať všetko dohromady. Najprv sa ku motorke pripevnil "chvost". Ten na nej drží pomocou dvoch výstupkov a dvoch skrutiek, ktoré sa upevňovali do otvorov základného rámu. Nasledovalo pridanie nádrže a dielu s budúcim sedadlom, ako inak, bez použitia lepidla a tentokrát aj šróbov. Ďalej prednej masky nasadenej na plastový kolík trčiaci zo základného rámu, pričom jej finálnu pozíciu som korigoval priskrutkovaním bočných krytov. A úplne na záver som to celé zospodu uzavrel spodným krytom, ktorý krásne zapadol svojimi 4 výbežkami do 2 otvorov (na každej strane) zo spodku bočných krytov. Z toho vyplýva, že motorka sa v prípade potreby dá aj rozobrať, napr. ukázať "vnútornosti" demontovaním bočného krytu.


Dotiahol som všetky skrutky, skontroloval geometriu, finálne doleštil čo sa dalo a pridal posledné detaily ako sedadlo, bedrovú opierku (?) a dva zelené skosené trojuholníčky na air box. Originál mali na kolesá ísť aj dekály, ale nepáčili sa mi, tak som ich tam radšej nedával. Pozornému oku tiež neunikne, že na všetkých fotkách mi chýbajú kolieska na stojane, bez ktorých je motorka nestabilná, a preto som si pri fotení vypomáhal fľaškou čističa na pištoľ. Long story short, raz neskoro večer som v umývadle pri čistení koliesok jedno stratil v odtoku, tak som musel zohnať nové. Podarilo sa mi objednať originál rámček s priehľadnými dielmi na tento model, akurát, že jeho dodanie je plánované na apríl/máj 2023. Okrem toho mám aj sadu koliesok z inej motorky (od jedného českého kolegu modelára, za ktorého ochotu som veľmi vďačný), ale tieto majú iný spôsob uchytenia, takže ich zrejme nepoužijem a počkám na tie originálne. Do tej doby bude model vo vitríne bez koliesok na stojane, ktoré dorobím ASAP ako sa k nim dostanem.

Nateraz teda považujem model za dokončený:





Keď som model začal robiť, nečakal som, že sa s ním budem hrať pol roka. Ako som avizoval v úvodných vetách tohto príspevku, ku koncu som už musel často hľadať chuť na jeho dokončenie, nakoľko neustále opakujúce sa činnosti zapríčinili dočasné vyprchanie nadšenia z plastových modelov. Preto som sa rozhodol, že ďalší model bude papier. Tiež sa ospravedlňujem za fotky. Fotil som len na rýchlo od stola, pretože spolu so stratou zápalu prišla aj nechuť hrať sa s fotkami, ktoré som aj tak rozbil zväčša neskoro večer alebo v noci. Záležať som si dal až potom pri finálnych fotkách.

Vo všeobecnosti vo mne ale prevláda veľmi pozitívny pocit z výsledku. Tamiya opäť raz nesklamala a model bol naozaj špičkový. Ninja rozhodne nebude jediná motorka vo vitríne, nateraz ale ďalšiu rozhodne nemám v pláne. Hoci model nie je rozmerovo nijak veľký, práce na ňom bolo viac ako na kostole. Dobudúcna by som sám sebe navrhoval urobiť všetky tieto vonkajšie diely ako prvé, aby sa nestalo, že prípadná strata chuti sa odzrkadlí na mojom prístupe na tak viditeľných miestach. Toto by som si navrhoval aj pri autách, kde by som mal skúsiť začať karosériou. Ako najzložitejšiu vec z môjho pohľadu hodnotím, paradoxne, kolieska na stojane. Ako druhú najzložitejšiu vec vidím jednoznačne dekály. Okrem už spomenutých nedostatkov sa musím priznať, že jeden som zabudol dať ešte na základný rám a druhý (nálepka 2D nad zadným kolesom) som protikus zničil, takže je na motorke len jedna. Schválne, kto si to všimol?

Na záver postrehy ako poučenie do ďalších pokusov:
  • Dve vrstvy laku na dekáloch pomohli a pri ich obrusovaní som nepoškodil žiaden z nich. Avšak druhú treba aplikovať až po preschnutí predchádzajúcej. Tu mi na niektorých veľkých plochách striebornej farby (bočné kryty) popraskala farba dekálov, pretože predchádzajúca vrstva nebola dostatočne preschnutá, resp. laku bolo na povrchu veľmi veľa.
  • V brúsení zalakovaných nálepiek by som mal nabudúce ešte pokračovať, nakoľko sa mi nepodarilo úplne eliminovať schod medzi dekálom a ostatným povrchom.
  • Štyri vrstvy leštenia, aj keď prácne, ale pomohli a s výsledkom som spokojný.
  • Vinylová hadička, ktorá je súčasťou balenia pôsobí príliš robustne a nemodelovo. Dobudúcna by som ju mal asi nahradiť niečím tenším a možno ohybnejším.
  • Na ďalšiu motorku by som zvážil kúpu nejakých doplnkov - napr. kovových brzdových kotúčov alebo prednej vidlice či reťaze.
Oliver

Na stole: STURMTIGER
Naposledy dokončené: Kawasaki Ninja ZX-RR (PLAST)

GALLERY

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
majos | 48
Príspevky: 847
Meno: Marian
Bydlisko: Modra

Re: Kawasaki Ninja ZX-RR /Tamiya/ 1:12

Príspevokod užívateľa majos » 28 Jan 2023 23:28

Mas to pekne. Hod to na normalne forum. Tam ti poradia s vychytavkami co pises v zavere. Kazdopadne mas talent aj na plast.
Zilinsky primat(or) v starej forme. Aj Anicka z Cadecky:)
https://www.youtube.com/watch?v=MaR3eZJEQIs
A dalsi Janko:
https://www.youtube.com/watch?v=BBbQbMWQF1o

Návrat na "Plastové modely // Plastic models"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 4 neregistrovaní