Strana 1 z 2

Zaujímavé kamióny, nákladiaky, trucky a pod.

Napísané: 15 Máj 2019 20:05
od užívateľa iconmaster
Podobnú tému som pred nejakým časom založil na dopravné lietadlá a keďže často nachádzam rôzne zaujímavé podklady nákladiakov, rozhodol som sa ich tu pozbierať do kopy ako inšpiráciu - nielen pre seba samozrejme.

Uvítam každú reakciu a tiež som zvedavý, ktoré sú tie námety, čo vedia zaujať širšiu skupinu modelárov. Rovnako uvítam aj podobné návrhy z vašej strany :wink:

Re: Zaujímavé kamióny, nákladiaky, trucky a pod.

Napísané: 15 Máj 2019 20:05
od užívateľa iconmaster
Volvo FH12-500 6x4 Doprastav + podvalník Goldhofer STZ-L5

Odkedy som prvý krát videl v časopise fotku tej súpravy v roku tuším 2003, mám nutkanie raz postaviť ako model. Páči sa mi farebná kombinácia áut doprastavu a je to celkom zrealizovateľné v domácich podmienkach (t.j. netreba tlačiť biele vodolepky a pod. srandy).
V podstate veľa vecí aj mám nakreslených na ten ťahač z projektu Westdijk, chcelo by to akurát skresliť zavesenie zadnej dvojnápravy (tento ťahač to má na vzduchových pružinách) a nejaké ďalšie detaily.
Na veľmi podobný podvalník zas mám podklady ešte z autosalónu 2007 z Nitry (asi posledný ročník, kedy to stálo za návštevu) a tiež som raz nafotil jeden rozhnitý trojosý podval, mimochodom pôvodom z Doprastavu.

Žiaľ naživo som ten ťahač nemal možnosť nafotiť a na nete som našiel iba minimum fotiek. Už aj tá posledná fotka hore je novší typ ťahača (Euro 4). Ale počas hľadania som natrafil na články z roku 2012, kedy takotou súpravou zobrali lokomotívu U34 do centra Bratislavy:
https://www.railpage.net/prve-zapiskanie-rusna-u34-joy/
http://www.veterany.eu/2012/11/16/navra ... ratislave/
https://m.imhd.sk/ba/galeria/vyhladavan ... H.L.D.%202
Nevydali poliaci tento typ lokomotívy? Bol by celkom pekný náklad :)

A ešte som našiel video o renovácii podvalníka firmou Zrust Chrudim - sú tam vidieť pekné detaily:
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... E_fc-5R1EY

Re: Zaujímavé kamióny, nákladiaky, trucky a pod.

Napísané: 22 Máj 2019 20:44
od užívateľa iconmaster
Scania R620 8x4 Mammoet

Asi pred dvoma týždňami v nedeľu večer išiel dokument na Spektre o presúvaní domov vo Švédsku v dôsledku rozširovania ťažby železnej rudy. No a práve tam som zbadal tento pekný ťahač vo farbách holandského gigantu na špeciálne transporty a dvíhanie, Mammoet. Toto konkrétne auto pochádza z nórskej pobočky, preto aj tie ŠPZ.
Žial nevedel som zatiaľ nájsť príliš veľa podkladov ani špecifikáciu na to konkrétne auto. No celkovo mám rád štvornápravové ťahače s dlším rázvorom a nápravami na spôsob "2+2". Tie hliníkové blatníky moc nemusím, no na tomto sa mi to ľúbi. Takisto farebná kombinácia čierna s červenou tomu ladí a navyše osobne sa mi viac páčil tento posledný facelift R-kovej série od Scanie, ako ten súčasný dizajn.
Takže zatiaľ to zaraďujem do zoznamu, uvidím, či časom nájdem aj ďalšie fotky tohto kúsku. Na základný ťahač by som nejaké materiály aj našiel, no je tam toho dorobeného viac za kabínou a na podvozku.

Tu je o tom presune článok aj s videom so zaujímavými zábermy:
https://www.scania.com/group/en/moving- ... th-scania/

Re: Zaujímavé kamióny, nákladiaky, trucky a pod.

Napísané: 22 Máj 2019 21:50
od užívateľa Štefan Húska
Taká otázka sa mi natíska. Tento mamut má špeciálnu prevodovku aby išiel pomalšie? Či klasická, jednotka a ideš?

Re: Zaujímavé kamióny, nákladiaky, trucky a pod.

Napísané: 22 Máj 2019 22:18
od užívateľa iconmaster
Môže ale nemusí. Záleží hlavne na tom, do akej celkovej hmotnoti súpravy je certifikovaný.
Do 60-80 ton to unesie štandardný pohonný reťazec vrátane manuálnej prevodovky (trebárs škandinávske súpravy bežne jazdia s 60t celkovou), prípadne je tam dvojlamelová sériová spojka. Niektoré prevodovky do ťažkých nákladiakov mávajú aj tzv. "crawler" (aj na páke sa to označuje C-čkom), čo je akýsi plazivý prevod a teda ešte pomalšie ako jednotka. V tomto a tomto videu je aj pekná demonštrácia.

Pre väčšie zaťaženie už môže byť vybavený hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu, čo je vlastne viskózna hydrospojka, ktorá sa bežne používa v kombinácii s automatickou (planétovou) prevodovkou aj na osobákoch či mestkých autobusoch. Táto umožní plynulý rozbeh aj pri vysokom zaťažení a nehrozí spálenie spojky. Má ale vyššu spotrebu, keďže pri tomto type spojky je efekt preklzu, čo uberá na účinnosti.

Re: Zaujímavé kamióny, nákladiaky, trucky a pod.

Napísané: 25 Máj 2019 23:36
od užívateľa iconmaster
Scania G450 8x4 Oosterhof Holman

Aby som ostal pri Scaniách, tak zaujal ma aj tento kúsok (resp. firma ich má aj viac, podľa ŠPZ) hlavne "kamuflážou" a tiež nadstavbou. Tá je vymeniteľná, aj keď na prvý pohľad sa to nezdá. No posledná fotka to dokazuje, kde namiesto korby je tam akási platforma. Trochu som hľadal na internete a našiel som nadstavbársku firmu Vossbelt, ktorá medzi inými ponúka aj sklápače ako tzv. abroll kontajnery a na stránkach tiež je možné nájsť ponuku vymeniteľných valníkových nadstavieb. Celkovo sa mi páčia tie holandské veľkoobjemové sklápače s pevnou strechou (pri otvorení sa tá sklopí k bočným stenám korby).
Ako aj na fotke vidieť firma ich používa na cestné stavby, nielen že zásobuje finišér asfaltom, ale na zapriahnutom podvalníkovom prívese aj nosí tieto stroje. Zatiaľ veľa podkladov nemám, no skúšam ich zatiaľ zbierať. Možno by niečo sa dalo vyžobrať aj od nadstavbárskej firmy, hlavne by pomohol nejaký výkres podvozku a nadstavby.

Na stránkach firmy sú celkom pekné reportáže z projektov, kde sa objavujú aj tieto autá:
https://www.oosterhof-holman.nl

Re: Zaujímavé kamióny, nákladiaky, trucky a pod.

Napísané: 10 Jan 2023 22:41
od užívateľa iconmaster
Cez víkend som trochu sortoval podklady a materiály na disku a napadlo ma, že som tu dávno nič nepridal. Pritom inšpirácií je viac než dosť, tak skúsim častejšie niečo dať do tohto vlákna, možno zaujme aj ostatných..

Volvo FH16 6x4 Torben Rafn




Ide o ťahače dánskej firmy, ktorá sa špecializuje na nadrozmerné dopravy vyše 50 rokov. Keďže v Dánsku veterné elektrárne nielen používajú, ale aj vyrábajú, najčastejšie vídať tieto kamióny naložené práve časťami veterných turbín, ako sú segmenty veže ("tubusy"), listy vrtule či gondoly.
Z trojosých ťahačov majú asi najviac, keďže sú celkom univerzálne nasaditeľné pre väčšinu nákladov. Majú pohon 6x4, zadná hnaná dvojnáprava má redukcie v nábojoch kolies a celý podvozok (vrátane prednej nápravy) mávajú na vzduchových pružinách. Zaujímavosťou je možnosť pridania pomocnej nápravy(viď. nižšie). Podvozok majú zakrytý hliníkovými rebrovanými plechmi a majú namiesto sériových, na mieru robené hranaté nádrže paliva na maximalizáciu objemu nafty (na dánskych nákladiakoch celkom obľúbené) a tiež kastlíky na náradie, španiféry a pod.
Mne sa naviac páčia ťahače 2. generácie rady FH, ako na fotkách hore a potom ešte ich novšia facelift verzia:


Asi všetky autá tejto firmy sú vybavené adaptérom na možnosť nasadenia pomocnej nápravy. Tú vyrába tiež dánsky výrobca prípojných vozidiel HFR. Je to kus podvozku so vzduchom odpruženou dvíhacou nápravou BPW, s dvojmontážou kolies na ráfikoch R17,5".


Návesy sa používajú rôzne špeciály, od teleskopických, cez podvalníky až po modulárne kombinácie, vrátane adaptérov na tubusy, väčšinou od výrobcu Goldhofer. Mne sa z nich najviac pozdávajú kombinácie z týchto adpatérov, doplnené o predné "dolly" a vzadu kolesový modul THP. Niekedy dokonca aj na to dolly prdajú jednu pomocnú nápravu, ak by to malo málo kolies :)


Samotný ťahač je veľmi podobnej špecifikácie, než ten od Doprastavu, až na motor a prednú nápravu na vzduchu. Keďže je podvozok zakrytý, možno by to bol dobrý adept na skúšku takej "odľačenej stavby" modelu, s pevnou kabínou, bez detailne spracovaného motora a niektorých neviditeľných detailov. Náves je iné kafe, k tomu navyše ani nemám úplne podrobné podklady.
Tak možno raz sa k takejto súpravy dostanem, no v tejto zbierke má určite zaslúžené miesto.

Re: Zaujímavé kamióny, nákladiaky, trucky a pod.

Napísané: 25 Jan 2023 00:35
od užívateľa iconmaster
Scania R... 6x2/4 + príves, DHL Švédsko



Dlhšie špekulujem aj nad stavbou ďalšej zaujímavej súpravy zo Škandinávie - toto konrétne zo Švédska, kde sú už pár desaťročí povolené kombinácie súprav nákladiakov 25,25 metrov dlhé a vyše 60-ton celkovej hmotnosti súpravy. To je 1,5-násobok bežných návesových súprav, ktoré jazdia u nás (16,5 m/40 ton). Je to možné chápať, ako jeden sólo nákladiak + jeden štandardný európsky náves. Výhody sú pochopiteľne väčšia efektivita, keďže dve takéto dlhšie súpravy odnesú rovnaké množstvo nákladu, ako tri klasické európske návesové súpravy. Samozrejme chce to aj vhodnú infraštruktúru.

História za logistickou pobočkou DHL vo Švédsku je taká, že DHL, ako dcéra nemeckej pošty (Deutsche Post) v roku 2003 kúpila spoločnosť Danzas, ktorá niečo predtým získala švédsku "národnú" dopravnú firmu ASG (niečo ako u nás bolo ČSAD), vzniknutú ešte v 1935.

Nákladiak by to mal byť klasické šasi 6x2/4 so spacou kabínou a skriňovou nadstavbou. Zaujímavosťou je, že najčastejšie používajú skriňové nadstavby aj na prepravu bežného nákladu. Preto veľa z nich nie sú ani izotermy (teda nemajú možnosť regulácie teploty), ale tovar je aj tak lepšie chránený pred snehom a vodou a zrejme rýchlejšie sa manipuluje s dvierkami než s plachtou. Niektoré nákladiaky bývajú vybavené hydralickým čelom, iné iba vrátami na zadnej časti nadstavby:


Prívesy existujú v rôznych vyhotoveniach, buď kombinácia dvoj- alebo trojosého návesu s predným dvojosým "dolly" (vozík s točňou) a líšia sa aj typom kolies - niekedy sú to jednomontáže R19,5"/R22,5" a niekedy menšie kolesá, R17,5" v dvojmontáži. Nadstavba je podobná tým na nákladiaku. Prípojné vozidlá sú väčšinou regionálnych značiek, ja by som pre stavbu modelu zvolil medzi dvomi fínskymi výrobcami buď Ekeri alebo Limetec.


Okrem dlhšej súpravy majú vo Švédsku dovlené aj väčšiu výšku nákladiakov, čím je možné zvýšiť aj prepravovaný objem. Podľa niektorých zdrojov to mávajú do 4,50 m (u nás bežne 4,0 m). Neznamená to ale, že to aj všade prejde :P


Tieto dlhšie súpravy kamiónov inak už testujú aj v iných krajinách Európy, dokonca nejaké pokusy prebehli už aj u nás. V Holandsku sú už celkom rozšírené a majú na to spracovanú aj legislatívu. Nasadenie dlhších súprav súvisí to nielen s emisiami ale aj s celkovou hustotou premávky - takto dva kamióny nahradia tri, čo je na frekventovaných úsekoch značná úspora a často sa skloňuje aj problém s nedostatkom vodičov, ako jeden z argumentov.

No a škandinávci medzitým experimentujú s ešte dlhšími súpravami "cestných vlakov", ktoré sú 31,5 metrov dlhé a 80 ton celkovej hmotnosti a pozostávajú z ťahača a dvoch klasických 13,5 m návesov!

https://news.cision.com/scania/r/major- ... s,c9609164
https://www.youtube.com/watch?v=oO8PPFXoQNA
https://www.facebook.com/scaniagroup/vi ... 8887388888

Dokonca niečo podobné skúšali aj pre logistiku SEAT v Španielsku:
https://www.greencarcongress.com/2018/0 ... -seat.html
https://www.youtube.com/watch?v=VhPJbvRNago

Re: Zaujímavé kamióny, nákladiaky, trucky a pod.

Napísané: 25 Jan 2023 09:29
od užívateľa developer10
Áno, áno, áno!!!! Toto chcem! :D :dribble: :eyes droped:
Máš moju plnú podporu, motivačnú, technickú, akú len chceš, len sľúb že to začneš aj dokončíš!

Trim še!

Re: Zaujímavé kamióny, nákladiaky, trucky a pod.

Napísané: 25 Jan 2023 09:39
od užívateľa spider
Super, už sa teším ako sa budú tie 30-metrové súpravy obiehať u nás na diaľnici 89 vs 90 km/h :haha:
Ale ako model fajn, ak spravíš, kupujem a beriem si tú diorámku "veziem most a došla nafta"