Hohenzollern Tramlok (Modelik; 1:25)

Moderátori: Fito, Oliver

Užívateľov profilový obrázok
Saskardin | 47
Príspevky: 202
Bydlisko: Bratislava

Hohenzollern Tramlok (Modelik; 1:25)

Príspevokod užívateľa Saskardin » 26 Apr 2021 17:50

Keďže Chi-ri vo mne zanechal určitú nechuť k pásovým vozidlám, môj pohľad sa stočil k strojom jazdiacim po koľajniciach. Z archívu som vylovil tento neobvyklý kúsok parnej električky od nemeckej firmy Hohenzollern a keďže sa jedná, podobne ako u "čiriho", o u nás zatiaľ vzácne stavaný model, prečo nepokračovať v tradícii? :P Takže, začíname!

Report
Nemecký parný rušeň/"električka" Hohenzollern Tramlok (1894)

V Hornom Sliezsku na konci 19. storočia vyvstala potreba zlepšiť sieť osobnej dopravy, pričom sa dospelo k rozhodnutiu využiť na to železnicu. Počítalo sa s vybudovaním trate s rozchodom 1 000 mm. Nakoniec bolo rozhodnuté využiť už existujúcu úzkorozchodnú 785 mm trať. Dva roky po začatí prác, 27. mája 1894, bol uvedený do prevádzky prvý úsek trate Piekary Śląskie - Szarlej - Rozbark - Bytom. 30. decembra 1894 boli úseky v Bytome a Zabrze spojené s tretím a posledným úsekom od Zabrze cez Chebzie, Królewsku Hutu a Łagiewniki do Bytomu. Celá trať z Piekary Śląskie - Gliwice mala dĺžku 34,5 km a dopravu po nej zabezpečovala spoločnosť „Oberschlesische DampfstraBenbahn GmbH“.  K tomuto účelu bolo bolo objednaných 30 parných lokomotív špeciálnej konštrukcie, upravených na premávku po uliciach mesta od firmy Hohenzollern AG Lokomotivbau z Düsseldorfu. Niektoré z nich boli vybavené  špeciálnymi kondenzátormi umiestnenými na streche, ktoré pozostávali zo sústavy potrubí, v ktorých sa spätne získavala voda z "výfukových" pár. K dodatočnému vybaveniu patrili aj pneumatické brzdy.

Zaujímavosťou je, že potom, ako sa obyvatelia Bytomu  sťažovali na dym a hluk, boli z mesta tieto lokomotívy pomerne rýchlo stiahnuté a nahradili ich vozy ťahané koňmi.
Vyraďovanie parných rušňov z prevádzky v rámci celej trasy začalo v roku 1898, kedy sa postupne začala elektrifikovať. Všetky boli presunuté na trasu Gliwice - Racibórz, kde pracovali až do roku 1904. Tieto parné električkové lokomotívy prepravili počas štyroch rokov svojej prevádzky až 10 miliónov pasažierov. Najznámejšia (a asi aj jediná tak dobrá) fotka lokomotívy pochádza z 20-tich rokov 20. storočia. Zobrazuje z prevádzky vyradený, ale ešte stále dobre zachovaný rušeň číslo 17.

Firma Hohenzollern vyrábala takmer identické parné lokomotívy vo veľkom množstve a exportovala ich napríklad do Indonézie.
Technické údaje: dĺžka: 6,08 m; šírka: max 2,2 m; výška: max 3,46 m; váha: 11 ton, s kompletnou výbavou a naložením 15 ton; rázvor náprav: 1,6 m;
priemer kolies: 0,85 m; tlak pary v kotli: 12 atm; výkon motora: 80 koní; objem nádrže: 1500 l; zásobník na uhlie: 400 kg

*******
Samotný model predstavuje mierne zjednodušený električkový rušeň v mierke 1:25. Zjednodušenie spočíva v nestvárnení motora a pohonu. Keďže tieto časti nie sú viditeľné, nemá to vplyv na konečný vzhľad modelu. Dôvodom bola nedostupnosť akejkoľvek dokumentácie a snaha umožniť zlepenie modelu aj menej skúsenejším modelárom.

Vystrihovačka má jednostranový písaný návod v poľštine, 4 strany návodných kresieb a 10 strán dielov. Mám k nej aj laserovú sadu, ktorá obsahuje kostru, kolesá a nejaké ďalšie podlepované časti.
"Celý problém ľudstva je v tom, že hlupáci a fanatici sú si vždy istí sami sebou, a múdri ľudia plní pochybností." - Bertrand Russell

Na stole: London L.C.C. 106 (Occre), Chi Ri Type 5 (Modelik)

Užívateľov profilový obrázok
Saskardin | 47
Príspevky: 202
Bydlisko: Bratislava

Re: Hohenzollern Tramlok (Modelik; 1:25)

Príspevokod užívateľa Saskardin » 02 Máj 2021 09:34

Report
Zostavený rám podvozku. Lasery sedia presne, paradoxne komplikujú stavbu; je potrebné na jednotlivé diely presne napasovať šablóny, ktoré okrem určenia tvaru pri tomto modeli slúžia aj ako farebné stvárnenie dna podvozkovej časti.



Počítačka dielov: 18
"Celý problém ľudstva je v tom, že hlupáci a fanatici sú si vždy istí sami sebou, a múdri ľudia plní pochybností." - Bertrand Russell

Na stole: London L.C.C. 106 (Occre), Chi Ri Type 5 (Modelik)

Užívateľov profilový obrázok
Saskardin | 47
Príspevky: 202
Bydlisko: Bratislava

Re: Hohenzollern Tramlok (Modelik; 1:25)

Príspevokod užívateľa Saskardin » 10 Máj 2021 19:51

Report
Ďalším hotovým celkom sú kolesá; konštrukcia bez problémov, len zdĺhavejšia, lepené presne podľa návodu. Ak by si to niekto chcel výrazne zjednodušiť, stačí zlepiť laserové časti mierne prebrúsiť obruč a prestriekať čiernou farbou - na výslednom modeli totiž nebudú prakticky vidieť. Ale zas sa nič nenaučí, že :P



Počítačka dielov: 62
"Celý problém ľudstva je v tom, že hlupáci a fanatici sú si vždy istí sami sebou, a múdri ľudia plní pochybností." - Bertrand Russell

Na stole: London L.C.C. 106 (Occre), Chi Ri Type 5 (Modelik)

Návrat na "Železničná technika // Railway"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 3 neregistrovaní