Tatra 813 Kolos 8x8 / vystrihovanky.cz / 1:25

Moderátor: Oliver

Užívateľov profilový obrázok
Steve | --
Príspevky: 460
Meno: Štefan

Tatra 813 Kolos 8x8 / vystrihovanky.cz / 1:25

Príspevokod užívateľa Steve » 06 Feb 2022 22:28

Privet
Pozdravujem Vás dámy a páni modelári.

Rozhodol som sa, že popri domčekoch skúsim trošku šťastia aj v sekcii zelených mašinistov.
Model mám už v stave pokročilej rozrábky, ale stále som si nebol istý, že sa mi ho podarí dokončiť.
Dcéra (moja editorka/korektorka) s manželkou (moja konštruktívna kritička) mi hovoria, "ocko, ale už keď to začneš prezentovať, tak to musíš určite dokončiť, inak nám urobíš HANBU.
Tak totok je fakticky silná motivácia. :P
Takže, v súčasnosti (21.storočie) máme k dispozícií tri vydania KOLOSu.
1. ModelEX č.3 (2006) , autor Jaroslav Kučera. Odporúčam iba skutočným expertom a masochistom s bezodnou trpezlivosťou a fakt veľkými skúsenosťami.
2. Vystrihovánky.cz č.8 (2011) , p. František Sochor prepracoval a upravil pôvodný model od p. Kučeru. Toto už je ináá bááseň.
3. Ripper Works RW-83 , ten ešte nemám, takže ho nemôžem hodnotiť, ale verím, že to bude tzv. Very High Voltage.

Povedal som si, že začnem tým jednoduchším, od ModelExu. :beat plaster:
Už som zistil kde sú moje hranice trpezlivosti, a že aj od McGyvera mám ďaleko.
V kľude som ho rozrobený zbalil do čiernej krabice kde bude čakať na moje lepšie "dni ???". Možno - raz - niekedy.

Tak som vytiahol zošit č.8 z Vystrihovánky.cz, a idem skúšať plniť si detský sen na ňom.



Zatiaľ.
Steve
Naposledy upravil/-a Steve v 08 Feb 2022 17:19, upravené celkom 2 krát.
Modelujeme pre radosť.

S pozdravom
Steve

Užívateľov profilový obrázok
Steve | --
Príspevky: 460
Meno: Štefan

Tatra 813 Kolos 8x8 / vystrihovanky.cz / 1:25

Príspevokod užívateľa Steve » 06 Feb 2022 22:49

Zdravím Vás.
Skúsim trošku predstaviť toto úžasné monštrum, ktoré som sa rozhodol postaviť.

Tatra 813 8x8 KOLOS.

Trochu TTD.
Tatra 813 (1967 – 1982) je česko-slovenský špeciálny ťažký terénny nákladný automobil. Základným predstaviteľom tohoto typového radu bola predovšetkým vojenská verzia T813 "KOLOS" 8x8, ktorá bola schopná ťahať prívesy až do celkovej hmotnosti 100 ton.

Vyrobené 11 751 kusů (všetky modifikácie T813)
Miesto výroby Bánovce nad Bebravou (Slovakia)
Predchodca Tatra 141
Nástupce Tatra 815
Spotreba od 44/100 (l/km)
Dĺžka 8 800 mm
Šírka 2 500 mm
Výška 2 780 mm

Základ vozidla tvorí (pre Tatru typický) rámový podvozek s centrálnou nosnou rúrou a výkyvnými polonápravami. Tvoria ho dve predné (riaditelné) a dve zadné nápravy. 8x8 KOLOS mala trvalý pohon všetkých náprav, aj vďaka čomu bolo vozidlo schopné prekonať priekopu širokú až 1,5 m, mohlo zdolávať kolmé výškové prekážky do 60 cm a jazdiť s bočným náklonom 30°. Tieto parametre sú dodnes svetovo unikátne a neprekonala ich ani žiadna z modifikácií následujúceho radu T815. Každé vozidlo vyrobené pre armádu bolo vybavené centrálnym dofukovaním pneumatík. Dofukovať sa mohlo aj za jazdy, kompresor bol schopný dotlakovať aj pneumatiku s dvanástimi priestrelmi, alebo pre potrebnú zmenu tlaku v rôznych terénných podmienkach. Aby bolo možné motor naštartovať aj pri veľmi nízkych teplotách, bol vybavený dvoma štartérmi a motor bolo možné pred štartom nahrievať aj nezávislým naftovým kúrením (bufík). Ľudkovia, toto dokázalo vozidlo z ČeskoSlovenska už pred skoro 60 rokmi. Neuveriteľné. :)
Okrem podvozku se vozidlo od ostatnej produkcie Tatry odlišoval aj použitím jednoduchej montáže širokoprofilových pneumatík na všetkých nápravach, a celkovo hranatými tvarmi vozidla. Priestorná predsunutá kabína bola u všetkých modifikácií výhradne trambusového typu - buď krátka, alebo dlhá dvojkabína. Do dvojkabíny sa bez problémov vošlo sedem osôb vrátane vodiča. Medzi prednými sedadlami bol umiestnený motor, ktorý bol tepelne a hlukovo izolovaný. Kabína bola vybavená nezávislým naftovým kúrením (bufík). V streche boli jeden alebo dva kruhové otvory.


Trochu History.
Prvú funkčnú vzorku podvozku T 813 postavili vývojoví pracovníci z konštrukčnej kancelárie pobočného závodu Bánovce nad Bebravou v roku 1960. Táto vzorka bola postavená v maximálnej možnej miere z agregátov a dielov pre model Tatra 138, ktorého výroba se v tej dobe rozbiehala. Nešlo však o plnohodnotný automobil, ale iba o nekarosovaný osemkolesový podvozok so štyrmi nechránenými sedadlami umiestnenými na blatníkoch prvých dvoch náprav. Bizardný vzhľad tejto konštrukcie zvýrazňovalo použitie motocyklového plexisklového štítu pred sedadlom vodiča. https://www.youtube.com/watch?v=Tclscd2MWTM
Funkčná vzorka poslúžila k zbieraniu skúseností s prvým štvornápravovým československým automobilom.
Ďalší vývoj byl utlmený, pretože závod Bánovce se sústredil na výrobu všetkých modifikácií typu Tatra 111 a ťažkého ťahača Tatra 141. Napriek tomu sa na osemkolesový podvozok nezabudlo a prebiehali na ňom aspoň občasné jazdné skúšky.

Začiatkom roku 1964 bol vývoj osmekolesového vojenského ťahača oficiálne obnovený, tentokrát sa s konštrukciou začalo „na čistom stole“ a prototyp Tatry 813, predstavený v Bánovciach n/B. na meetingu hospodárských pracovníkov Tatry v 08/1964, tak mal so sériovými dielmi T138 spoločné iba základné konštrukčné diely vidlicového dvanásťválcového motoru T930 o objeme 17.640 cm³ a výkone 250 k (u T 138 išlo o vidlicový osemvalec T928 o objeme 11 762 cm³ a výkone 180 k).
Do konca roku 1964 vznikli celkom 4 prototypy a začala se pripravovať sériová výroba. Prvý podvozok z overovacej 50 kusovej série opustil montážnu linku v piatok 24.03.1967.

Typy prevedení Tatra 813

Civilné

TP 4×4 – ťahač prívesov;
NT 4×4 – ťahač návesov; podvozok pre autožeriav AD 125 (AD=AutoDopravník)
TP 6×6 – ťahač prívesov; niekoľko prototypov vzniklo ako sklápač s jednou riaditeľnou nápravou
TP 8×8 – ťahač prívesov; sklápače, podvozok pre ťažkotonážne autožeriavy AD 350; hasičské nástavby
V spolupráci so západonemeckou spoločnosťou SEMEX vznikol tiež výkonný lietadlový ťahač (T813 6x6) schopný manipulovať lietadlami o hmotnosti až 300 ton.

Vojenské
8x8 – ťahače prívesov, vozidlá s mostovými konštrukciami, pontónové vozidlá, GRAD, vozidlá so špeciálnymi bojovými nadstavbami, ...

Tatra 813 sa exportovali, napr. do bývalej NDR, Rumunska, Grécka a Indie. Celkovo sa vyrobilo 11 751 kusov. T813 sa zapísala do povedomia vodičov ako vozidlo, ktoré odtiahlo aj nemožné náklady po ceste, aj mimo nej.
Pre svoje výnimočné vlastnosti v teréne je T 813 obľúbená na X3M trucktrialoch.
Zdroj: wikipédia.

To je na začiatok trošku teórie.

Teším sa a pozdravujem.
Steve
Naposledy upravil/-a Steve v 08 Feb 2022 17:19, upravené celkom 1 krát.
Modelujeme pre radosť.

S pozdravom
Steve

Užívateľov profilový obrázok
Steve | --
Príspevky: 460
Meno: Štefan

Tatra 813 Kolos 8x8 / vystrihovanky.cz / 1:25

Príspevokod užívateľa Steve » 08 Feb 2022 17:10

Zdravím Vás.

Už pár dní špekulujem ako začať.
Najprv vznikol sen. Keď som dávno-dávno začínal ako vojak-bažant a uvidel som v kasárňach túto obludu, vtedy sa naštartoval môj SEN.
Keď sme sa na tom jašili na tankodrome, ( to je stokrát lepšie ako horská dráha v disneylande ) začínalo vznikať niečo ako rozhodnutie - TY KOKOS, toto tak mať doma. (jasné že aj s tým tankodromom). :wink:
Ako čas bežal ..........
Dnes som rád, že môžem mať Kolos aspoň ako model. :victory:

Tak a ideme stavať. Pardón, najprv príprava.
Model som si prekopíroval na 160g lasercolorcopy, ale zväčšil som to na 1:25, aby mi to pasovalo k ostatnej technike.
Potom som to strekol matným Purlakom.
Kým to schlo, prezeral som si návody, a študoval fotky a reporty iných staviteľov.

Rozhodol som sa pre trošku odlišný koncept podvozku. Už sa mi stalo na jednom stroji, že nie všetky kolesá sedia na teréne.
Takže --- výkyvné nápravy, a sedieť to bude určite.

Začínam centrálnou rúrou. Drevená guľatina - v modeláry dostať rôzne priemery , ja som mal doma iba vrúbkovanú stolársku tyčku 8mm.
Tak som zbytok domotal papierom na potrebný priemer 10mm.
Podľa nosného rámu vymeriavam kde budú vsunuté poloosy.


Diery sú o máličko väčšie ako poloosy aby tam bola vôla na pruženie. Poloosy sú iba navoľno vložené.

Na rad prichádzajú držiaky náprav.

Ďalej prevodovka.

Pre zvýraznenie som pridal pár detailov, matice a obruče.


Zatiaľ.
Steve
Modelujeme pre radosť.

S pozdravom
Steve

Užívateľov profilový obrázok
Steve | --
Príspevky: 460
Meno: Štefan

Tatra 813 Kolos 8x8 / vystrihovanky.cz / 1:25

Príspevokod užívateľa Steve » 08 Feb 2022 18:53

Zdravím.

Komponenty sú pripravené, ideme montovať.
Ako prvú dávam obruč, ktorú som prilepil napevno.

ÁÁÁÁÁ :beaten:
To sa mi zas niečo podarilo. Obruč som musel odlepiť, a novú nalepiť o 2milimetríky ďalej.



Obidve obruče sú prilepené a slúžia ako "vymedzováky" pre držiak a diferenciál, ktoré sa môžu voľne otáčať iba okolo rúry.
Rovnako, len v opačnom poradí som urobil aj prednú časť prednej nápravy.


Pridávam prevodovku - iba nasunutá/neprilepená.


Zadné nápravy urobené rovnakým postupom.



Toto som mal urobiť na začiatku, lepilo a upravovalo by sa mi to ľahšie.

Majte sa.
Steve
Modelujeme pre radosť.

S pozdravom
Steve

Užívateľov profilový obrázok
martin1807 | 29
2K+
Príspevky: 2538
Meno: Martin Bilý
Bydlisko: Medzilaborce/ Praha

Re: Tatra 813 Kolos 8x8 / vystrihovanky.cz / 1:25

Príspevokod užívateľa martin1807 » 10 Feb 2022 14:19

Tak na túto stavbu s takýmto detailným popisom sa teda teším.:) Z fotiek dedukujem, že to budeš prefarbovať? :wink:

Držím palce pri stavbe.:)
Na stole: Tatra 815 Dakar 86, Tatra 148 AM-368
Naposledy dokončené: Praga S5T-2 3S + Praga S5T-3 3S, Tatra 815 Agro + Tatra 148 Agro, Praga V3S AD 080

Martin1807

Užívateľov profilový obrázok
Roman | 50
4K+
Príspevky: 4050
Meno: Roman
Bydlisko: doma

Re: Tatra 813 Kolos 8x8 / vystrihovanky.cz / 1:25

Príspevokod užívateľa Roman » 10 Feb 2022 16:00

dofukovanie pneumatik mal aj sovietsky nakladak ural 375

Užívateľov profilový obrázok
Steve | --
Príspevky: 460
Meno: Štefan

Tatra 813 Kolos 8x8 / vystrihovanky.cz / 1:25

Príspevokod užívateľa Steve » 13 Feb 2022 15:05

Zdravím Vás.

Caw Martin, ďakujem a som rád, že sa stavba páči. Áno, budem to prefarbovať, aj keď možno nie celé a všetko, ale budem.
U mňa čistostavba takto rozsiahleho modelu je "nonsense". A zopár dielov bude prerábaných a zopár takých DIY.
Celá táto moja stavba bude taký experiment (pokus-omyl-oprava), že či to dokážem, a hlavne či až dokonca.

Centrálna nosná rúra a držiaky, diferenciály a prevodovka sú hotové. Zatiaľ to vyzerá takto.


Ďalej sa idem pohrať s držiakmi listových pružín.
Tu som natrafil na malý "defekt". Hore na držiaku mi ostáva medzera. Má to tak byť???
Neviem ako sa s tým pohrali iný modelári, ja som tam prirobil takýto mini-medzikus.


A tu som si uvedomil akú som urobil kravinu. Ja som to mal z vnútra celé vystužiť pevnou lepenkou.
Už je neskoro, rozobratím by som to celé zničil. Tak som si vystačil aspoň s týmto.


Pokračujem držiakom riadiaceho mechanizmu.
Tu som si výdatne pomáhal sekunďákom a pilníčkom na nechty.


Lepeniu zdar.
Steve
Modelujeme pre radosť.

S pozdravom
Steve

Užívateľov profilový obrázok
Steve | --
Príspevky: 460
Meno: Štefan

Tatra 813 Kolos 8x8 / vystrihovanky.cz / 1:25

Príspevokod užívateľa Steve » 13 Feb 2022 15:41

Zdravím Vás.

Držiaky sú zatiaľ odložené, púšťam sa do listových pružín.
Toto bol skutočný experiment, asi tri sety pružín skončili v koši, kým som dosiahol potrebnú hrúbku jednotlivých listov.


V strede tých pružín je už vyvŕtaná diera na osku. Keďže poloosy sú výkyvné, logicky musia byť výkyvné aj pružiny.
Pravítko, ceruzka, nožničky, ....skrátka DIY.


Zatiaľ sa mi to páči, všetko fachčííí ako má. :victory:


Iba na skúšku priložené.

Pokračujem zatáčacím mechanizmom.

Použil som kanc.spinku, a ako "štuplíky" som použil minikúsok bužírky.

Zatiaľ všetko, pozdravujem.
Steve
Modelujeme pre radosť.

S pozdravom
Steve

Užívateľov profilový obrázok
LuPa | 48
Príspevky: 1075
Meno: Lubo
Bydlisko: Bratislava

Re: Tatra 813 Kolos 8x8 / vystrihovanky.cz / 1:25

Príspevokod užívateľa LuPa » 15 Feb 2022 20:26

Paradne "auticko", pekne si ju predstavil na uvod, tak nech sa dari az do uplneho dokoncenia :wink:

Užívateľov profilový obrázok
Steve | --
Príspevky: 460
Meno: Štefan

Tatra 813 Kolos 8x8 / vystrihovanky.cz / 1:25

Príspevokod užívateľa Steve » 15 Feb 2022 20:33

Zdravím Vás.

Predný držiak s pružinami a zatačacím mechanizmom, aj zadný držiak sú pripravené na prilepenie.





Ďalej nasúvam poloosy na svoje miesto, ...

... ale éééjha, zisťujem, že gumové manžety tam už cez pružiny nedám,
tak poloosy vyťahujem a znovu ich nasúvam spoločne s manžetami.


Cawte
Steve
Modelujeme pre radosť.

S pozdravom
Steve

Návrat na "Vojenská technika // Military Vehicles"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Bing [Bot] a 4 neregistrovaní