Nevieš kam dať 2% dane?. A čo tak prispieť na chod našej najväčšej súťaže v Nitre?
Nevieš ako? Napíš správu Radkovi ( RKK) , on ti povie ako na to. Ďakujeme.

Messerschmitt Bf 109E-4 /Halinski/ 1:33

Moderátori: Jolaus, Trak-Tor

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 29
2K+
Príspevky: 2179
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Messerschmitt Bf 109E-4 /Halinski/ 1:33

Príspevokod užívateľa Oliver » 31 Dec 2019 15:47

Ahoj,

po dlhšom čase som sa zas pustil do ďalšieho poliaka. Tentokrát som sa rozhodol z vojenskej techniky, resp. železnice presunúť do oblakov. Modelárov, ktorí to tu s lietadlami naozaj vedia je viacero. Ich práca ma natoľko fascinovala, že som sa pred zhruba 2 rokmi rozhodol zaobstarať si prvý (vlastne už druhý) model lietadla. Aktuálne sa mi v archíve povaľujú 4 modely lietadiel, takže ak sa tento podarí, určite neostane len pri ňom.

Model som kúpil spolu s kabínkou ešte v roku 2017 od Marmata. Z tých, ktoré mám doma mi príde najjednoduchší a z toho dôvodu padla voľba zrovna naň.
Prečo ide o môj druhý model lietadla? Keď som začínal s modelmi, tak som si kúpil Zero od Orliku, ale nanešťastie bol na kriedovom papieri a s tým sa mi veľmi zle pracovalo. V kombinácii s vtedy nešikovnými rukami (nie, že by teraz boli plne zručné!) a prakticky nulovými skúsenosťami to dopadlo, resp. nedopadlo. Model som po nejakom čase rozpracovaný odložil na neurčito do krabice a po pár rokoch úplne zahodil. Nepoužité diely som daroval kuratkooovi, ktorý v tom čase pracoval na rovnakom projekte. Do dnešných dní to bol jediný model, ktorý som nedokončil.

Samotný model má pár múch, takže nebude to bezproblémová jazda. A ako sa poznám, určite si pár nepríjemností zapríčiním aj sám. Ale ide o môjho prvého Halinského, takže sa aj dosť teším.

Ešte pridám dva odkazy na stavby skúsenejších, ktoré mám neustále po ruke:
Jolaus: http://papermodelers.sk/viewtopic.php?f ... &hilit=E+4
Brzdič: http://papermodelers.sk/viewtopic.php?f ... E+4#p11546


Úvodom:
  • Pravdepodobne neexistuje iný stroj Luftwaffe, ktorý je tak výrazne spojený so vstupom Nemecka a jeho pádom v druhej svetovej vojne, ako stíhačka Messerschmitt Bf 109. Lietadlo, ktoré v tom čase výrazne predbehlo dobu.
  • História začína v období rokov 1934 - 1935, kedy sa v nacistickom Nemecku formuluje zákazka na vývoj jednomotorovej a jednoplošnej stíhačky. Projektu sa zúčastnilo viacero firiem, najmä však Bayerische Flugzeugwerke, kde pracoval ako technický riaditeľ profesor Willy Messerschmitt, ktorý nedávno zažil úspech s dokončením kuriérskeho Bf 108. Jeho novým cieľom bolo vytvoriť lietadlo s čo najväčším pomerom výkonu k celkovej hmotnosti, veľkosti a aerodynamickým vlastnostiam.
  • Aj napriek počiatočným problémom s motorom, ktorý sa vyriešili až zástavbou motora DB 601, sa táto stíhačka uchytila. K prvým bojovým nasadeniam došlo pri 3 kusoch Bf 109 počas občianskej vojny v Španielsku, kam boli poslané v roku 1936. O rok neskôr, v roku 1937 na leteckom mítingu v Zürichu triumfoval Messerschmitt a ustanovil rýchlostný rekord na necelých 611 km/h. Netrvalo dlho a začalo sa s výrobou ďalších verzií C, D, E. Na konci vojny sa do bojov zapájali verzie G a v posledných mesiacoch verzie K. Ani po skončení vojny sa nebo nezatvorilo pred týmito stíhačkami a svoje uplatnenie našli napr. vo Švajčiarsku, kde sa používali zhruba do roku 1949. Veľa z nich lietalo v službách balkánskych krajín, v Československu, dokonca Fínsko a Španielsko zrušili tieto stroje v polovici päťdesiatych, resp. šesťdesiatych rokoch 20. storočia.

    Verzia E-4:
  • Ide o vývoj z predchádzajúcich typov ako E-1 a predovšetkým silnejšieho typu E-3. Keďže v západnej Európe boli kladené vyššie a vyššie nároky na výzbroj (najmä kanónov) verzia E-4 prinášala pilotom výrazné zvýšenie palebnej sily najmä vďaka dvom kanónom MG-FF/M umiestneným v krídlách a dvojici kanónov MG17 v nose.
  • Došlo k tiež niekoľkým zmenám draku lietadla a najmä zlepšeniu pancierovania v oblasti za hlavou pilota. Neskôr tiež boli inštalované nové motory, ktoré dávali stroju vyšší výkon vo väčších nadmorských výškach a v konečnom dôsledku viedli k zavedeniu novej verzie E-4/N.
.

Report
Model som začal stavať na Štedrý deň. Tentokrát (prvýkrát pri poliakoch) som reálne začal postupovať podľa návodu a ako inak kokpitom. Keďže k modelu mám okrem kabínky a kolies aj laserom pálené rebrá, zloženie základných dielov kokpitu bola otázka niekoľkých desiatok minút.
Ako prvé som začal prístrojovou doskou, zatiaľ bez úprav. Následne som diel č. 2 (podlaha kokpitu) rozrezal na tri časti (dúfam, že nie na úkor nepevnosti celého kokpitu) a každú samostatne nalepil.


Pokračoval som ako návod prikazuje drobnosťami vo vnútri kokpitu. Nie všetko je lepené napevno. Napríklad tie dve výstuže kokpitu, ktoré vedú do vrchnej časti prístrojovej dosky som zatiaľ nelepil.


Samostatnou kapitolou bola sedačka. Osobne nemám rád lepenie kuželových dielov a tiež takéto obojstranné diely, ktoré sa ešte navyše musia tvarovať do špecifických tvarov. Čo ma tiež trošku sklamalo bola čistota práce. Neviem či som sa neprecenil s výberom modelu, ale nejde to podľa mojich predstáv. Asi za to môže rok dlhá pauza od čistostavby a to mám za sebou betatest podvozku pre pána B. Aspoň sa naplno ukazuje, že sa mám ešte hodneeeeee čo učiť. Keďže si uvedomujem čo všetko bude, resp. nebude vidieť pri náhľade do kokpitu, snažím sa lepiť tak, aby časti, na ktoré oko dovidí boli spravené čo najlepšie, niekedy na úkor tých iných (príklad sedačka).


No a to je aktuálny stav. Trošku postrádam presnosť a vôbec, musím sa viac snažiť. Ja sa polepším!

Okrem toho som našiel aj niekoľko chybičiek:
  • V návode je písané, že mám lepiť diely 3 - 3h, ale zatiaľ som našiel len diely 3 - 3e. Ani návodné kresby nevykresľujú diely 3f,g,h, takže predpokladám, že ide o tlačovú chybu.
  • Na rebre W2 sú zlé označené naokolo lepené rebrá W2c + W23t. Ak tomu dobre rozumiem, rebro W23t je len jedno a je oblé. Správne (aj v návodnej kresbe je tak zakreslené) by tam mali ísť diely W23uL a W23uP. Tak isto na miesto zakresleného rebra W2c ide rebro W2a. V každom prípade návodovky nepustia a nedá sa spraviť chybu. Len som si to zaznačil a upozorňujem na chybičku.
  • Diely 7aL a 7aP mi na oboch stranách prišli o 0,5mm kratšie, ale možno som len diely, ktoré sú nimi oblepené vyrezal o chlp väčšie.
  • Čo ma ale najviac prekvapilo je to, že sa mi zdá, akoby obojstranne vytlačené diely neboli dobre obojstranne vytlačené. Vyrezal som ich už viacero a zatiaľ ani jeden nebol na 100% zrkadlový obraz.

Takže zatiaľ toľko. :big smile:
Naposledy upravil/-a Oliver v 31 Máj 2020 21:04, upravené celkom 2 krát.
Oliver

Na stole: STURMTIGER
Naposledy dokončené: Kawasaki Ninja ZX-RR (PLAST)

GALLERY

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
Brzdič | 38
2K+
Príspevky: 2952
Meno: Ondra
Bydlisko: Brno

Re: Messerschmitt Bf 109E-4 /Halinski/ 1:33

Príspevokod užívateľa Brzdič » 31 Dec 2019 15:54

Ta moje stavba už je hodně fousatá. :haha:

Jinak začal jsi moc pěkně, držím palce. :wink:

Užívateľov profilový obrázok
Trak-Tor | 51
2K+
Príspevky: 3659
Meno: Juraj
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať užívateľa:

Re: Messerschmitt Bf 109E-4 /Halinski/ 1:33

Príspevokod užívateľa Trak-Tor » 31 Dec 2019 17:00

Super! Držím palce, nech sa darí!
:)
-- Ani budúcnosť už nie je to, čo bývala... --
Moja galéria

Užívateľov profilový obrázok
sony | 39
2K+
Príspevky: 2789
Meno: Martin Seemann
Bydlisko: Banská Bystrica

Re: Messerschmitt Bf 109E-4 /Halinski/ 1:33

Príspevokod užívateľa sony » 01 Jan 2020 19:56

pekný úvodný príspevok a zatiaľ ideš na parádu.
teším sa na postup, nech sa darí! :wink:
Papierový člen plastikového klubu

Užívateľov profilový obrázok
Marmat | 36
Príspevky: 857
Meno: Martin
Bydlisko: Stará Bystrica

Re: Messerschmitt Bf 109E-4 /Halinski/ 1:33

Príspevokod užívateľa Marmat » 02 Jan 2020 13:24

Som rád, že si sa pustil do modelu tohto ikonického lietadla, ktoré som ti prenechal. Pri pohľade na prvé zlepené diely, keď to porovnám so Zerom, je vidieť výrazný posun vpred, čo sa kvality týka. Tak len pekne pokračuj ďalej a ja si sadnem do prvého radu, aby som ťa mohol pozorne sledovať. :wink:

Užívateľov profilový obrázok
Jolaus | 45
Príspevky: 1456
Meno: Martin
Bydlisko: Bratislava-Petržalka

Re: Messerschmitt Bf 109E-4 /Halinski/ 1:33

Príspevokod užívateľa Jolaus » 02 Jan 2020 21:09

Ahoj.
Predloha pekná a začal si veľmi dobre.
:wink:
Pracujem tak dokonale,že každé jedno zlepšenie by znamenalo krok späť.

Užívateľov profilový obrázok
Štefan Húska | 42
2K+
Príspevky: 2624
Meno: Štefan Húska
Bydlisko: Saalbach Österreich

Re: Messerschmitt Bf 109E-4 /Halinski/ 1:33

Príspevokod užívateľa Štefan Húska » 02 Jan 2020 22:50

Ako píše Jolaus, začal si dobre, len si trošku "zosvetli" retuš, príde mi o chlp tmavšia :wink: ináč super.
Keď je model hotový, môžete ho postúpať :#)
Musím lepiť kým mám slinu

Užívateľov profilový obrázok
Mele | 31
Príspevky: 37
Meno: Michal Pidík
Bydlisko: Novoť

Re: Messerschmitt Bf 109E-4 /Halinski/ 1:33

Príspevokod užívateľa Mele » 04 Jan 2020 00:06

Pekne to vyzerá a report super :) Budem sledovať :)

Užívateľov profilový obrázok
Oliver | 29
2K+
Príspevky: 2179
Bydlisko: Trenčín/Nová Dedinka
Kontaktovať užívateľa:

Re: Messerschmitt Bf 109E-4 /Halinski/ 1:33

Príspevokod užívateľa Oliver » 05 Jan 2020 21:04

Štefan Húska napísal:Ako píše Jolaus, začal si dobre, len si trošku "zosvetli" retuš, príde mi o chlp tmavšia :wink: ináč super.

Máš pravdu. Mám namiešanú zelenú farbu, ktorú musím vždy prispôsobiť pridaním šedej, ktorej množstvo (ako sa zdá) nie vždy odhadnem. Pod tým umelým svetlom sa mi to veľakrát zdá byť OK, ale na druhý deň, za denného svetla, zisťujem opak. No už sa polepšujem a dávam si na to väčší pozor.

Report
Od založenia tejto témy som sa malinko posunul vpred. Podarilo sa mi spracovať a nalepiť na svoje miesta všetky časti tejto základnej "vane" kokpitu. Čím ďalej tým viac sa to začína podobať na niečo ako kokpit lietadla. Ja zas čím ďalej tým viac mám otáznikov, ako sa to celé bude zliepať dohromady, ako to bude sedieť ..


Začínam tomu Halinskému pomaly prichádzať na chuť.
Čo ma ale zatiaľ najviac dostalo, sú rozmery (hrúbka) drôtov, ktoré odporúča použiť návod - napr. 0,6mm, 0,8mm alebo 1,2mm).
:haha:

Narazil som tiež na pár nezrovnalostí:
  • Obvodový diel 10a (knipel) bol užší a neobtočil som ho okolo šablóny G. A vôbec celá návodná kresba kniplu nie je zhodná s výsledkom, ktorý pri použití dielov vystrihovačky modelár docieli.

Aktuálne mám pripravené oba boky kokpitu, jeden z nich je už na kompletný. Druhý dorobím zajtra a snáď tento týždeň kokpit uzavriem.
Oliver

Na stole: STURMTIGER
Naposledy dokončené: Kawasaki Ninja ZX-RR (PLAST)

GALLERY

"The master derives from his art."
https://www.youtube.com/channel/UC_SxcjiHlDsTQJ1yC951EKA

Užívateľov profilový obrázok
Kečup | --
Príspevky: 390
Meno: Jožo
Bydlisko: Horná Poruba

Re: Messerschmitt Bf 109E-4 /Halinski/ 1:33

Príspevokod užívateľa Kečup » 05 Jan 2020 22:53

Perfektná drobotina :)
Jedného dňa pripláva moja loď,no pri mojom šťastí budem práve na letisku..
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Dokončené:Pz III,Jagdpanzer IV,Jagdtiger,Jagdpanther, Pz IV, Pz V Panther, Pz I, T-34/76, Sdkfz 251
Pracujem: Pz VI Tiger

Návrat na "Letecká technika // Aircrafts"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 5 neregistrovaných