Trošku trvalo rozhodnúť sa čo bude ďalšie. Voľba nakoniec padla na GTCčku.
Predloha: Tatra kolem světa byla expedice Tatry 815 GTC (Grand Tourist Caravan) kolem světa, která na své cestě propagovala Tatru a československé výrobky. Výprava vyrazila 18. března 1987 z tehdejší ČSSR a vrátila se za 37 měsíců v dubnu 1990 do ČSFR. Nástavbu vozu postavili v tehdejší Vagónce Studénka. Dnes se s ním můžete setkat v Technickém muzeu v Kopřivnici.
Iniciátorem výpravy byl kameraman Jiří Stöhr, účastník studentské Expedice Lambaréné s Tatrou 138, který ve spolupráci s vedením Tatry Kopřivnice připravoval výpravu celé tři roky. Dalšími členy výpravy se stali jaderný fyzik Stanislav Synek (tlumočník výpravy, zvukař), publicista Petr Bárta (propagace, klapka), geolog Dr. František Jeniš (pilot motorového rogala), technik Dalibor Petr (řidič, kuchař) a mistr zkušebny motorů podniku Tatra Karel Valchař (druhý řidič). V Číně se k výpravě připojil i Ing. Aleš Novák, v té době vedoucí zkušebny motorů Tatra.
Výprava vyrazila 18. března 1987 a vrátila se za 37 měsíců v dubnu 1990. Expedice vedla přes šest kontinentů a měřila 139 860 km. V Guatemale byla celá posádka uvězněna, propuštěni byli až po několika dnech, z vozu byla zabavena část nashromážděného materiálu. V roce 1989 při sjíždění řeky Hunza v Pákistánu tragicky zahynul František Jeniš, poté co se s ním a A. Novákem převrátil člun.
Výprava se domů vrátila brzy po sametové revoluci a o její výsledky nebyl tehdy velký zájem. Navázané obchodní kontakty ztratily smysl a členové byli i doma některými podezříváni z vyzvědačství. Výsledky cesty nebyly uveřejněny v plánovaném rozsahu. Sešlo ze sestavení 56 dílného seriálu z natočeného materiálu a k divákům se nedostal ani dvoudílný celovečerní dokument. Zájemci tak mohou čerpat pouze z otištěného seriálu reportáží v tehdejším "armádním" čtrnáctideníku Zápisník a vydané knižní podoby.
Úpravou valníkového podvozku TATRA 815 VE 25 208 6X6.1 a montáží speciální víceúčelové nástavby k. p. Vagónka Studénka, vznikl nový typ nákladního obytného vozidla TATRA 815 GTC pro expedici "TATRA KOLEM SVĚTA".
Jedná se o třínápravové vozidlo s páteřovým rámem a centrální nosnou rourou s nezávislým zavěšením kol na výkyvných polonápravách, desetiválcovým vznětovým motorem o výkonu 208 kW s automatickou regulací chlazení. Vhodně voleným rozsahem převodových stupňů, systémem převodu točivého momentu a posilovými prvky umožňujícími dosáhnout potřebných jízdních vlastností je dosaženo snadného ovládání vozidla i v těch nejobtížnějších terénních podmínkách.
Čtyřmístná sklopná trambusová kabina řidiče s lůžkem je vybavena klimatizací, která v kombinaci s vytápěcím systémem kabiny zabezpečí potřebné teplotní klima.
Report
A teraz k samotnému modelu. Jedná sa o model, ktorý vydal Ripper Works v mierke 1:32. Model je rozsiahli a rozložený na 14 stranách. Diely kabíny a nadstavby sú tlačené striebornou farbou. Po (snaď úspešnom) dokončení bude mať model úctyhodných 313 mm. Stavbu som začal nárazníkom. Nárazník je rovnaký ako na ostatných 815tkach so 4 svetlami. Uvažoval som, ako upraviť svetlomety. Paraboly boli samozrejmosťou, no kolegovci ( Dody a Paly) ma vyprovokovali, aby som skúsil vytvarovať aj zasklenie do oblúka. Hmmm bol som trochu skeptický a aj som, keďže som to robil prvý krát a príliš sa mi to podľa mňa nepodarilo.. Postup bol taký, že narýhovanú fóliu som po zahriatí natiahol na tvarovku a následne vyrazil kruhový rozmer pomocou vybíjaku. Vo finále to teda znamená, že mám vypuklé svetlá..
Nasledoval základ rámu a prilepenie nárazníku.
Pokračovať budem podvozkom. Uvažoval som, že vzduchové mechy nahradím gumovými tesneniami. Bohužial nemám potrebný rozmer a teraz toho veľa nenakúpim, tak ešte uvidím...