Úřad FAA pracoval na dokončení startovní licence se SpaceX přes 500 dní a v pátek 14. dubna 2023 konečně došlo k jejímu udělení. Jak však prozradila
doprovodná dokumentace, licence se zatím vztahuje pouze na první start Super Heavy Starship ze Starbase a platí na 5 let. Povolení pro každý další start budou prozatím udělovány zvlášť kvůli případným úpravám, které bude potřeba provést na základě dat z prvního testovacího letu případně změnám v trajektorii letu apod. I když však SpaceX časem získá nějaké plošné povolení, nejspíš bude platit maximální roční limit pěti startů Super Heavy Starship ze Starbase, jak to bylo uvedeno v dřívějších ekologických studiích. SpaceX ale
buduje další startovní rampy pro Starship na Floridě a zdejší mise budou spadat pod jiný schvalovací proces, kde
budou vyšší roční limity. Proto je pochopitelné, že SpaceX výhledově plánuje využívat Starbase spíše jako vývojové středisko, kde budou probíhat pouze občasné testovací lety, zatímco většina běžných misí bude startovat z Floridy.
SpaceX v rámci vyřizování startovní licence poskytlo podrobné informace ohledně plánovaného průběhu prvních tří testovacích letů Starship ze Starbase, které byly od roku 2021 trochu upraveny. Oficiální harmonogram jednotlivých fází první mise jsme si představili už
v minulém článku, a tak se dnes zaměřím jen na nové či upřesňující informace. Nejasnosti se doposud týkaly především toho, co se se Super Heavy a Starship stane na konci mise. SpaceX v dokumentaci pro FAA popsalo podrobný plán toho, jak s prototypy naloží po jejich dopadu do oceánu.
Nosič Super Heavy se po startu oddělení od lodi Starship ve výšce 64 km a poté provede zpětný zážeh a po návratu do atmosféry provede už pouze finální přistávací zážeh (oproti tomu Falcon 9 vždy provádí ještě vstupní zážeh, který jej zpomalí před vstupem do atmosféry). Plán pak je dokončit přistávací zážeh Super Heavy zhruba 8 minut po startu těsně nad hladinou Mexického zálivu v přibližné vzdálenosti 31 km od pobřeží Texasu. Půjde tedy o plnohodnotné simulované přistání a dobrý test pro budoucí zachytávání raket pomocí Mechazilly na startovní rampě. SpaceX očekává, že po dokončení přistávacího manévru raketa dosedne do oceánu rychlostí 8,5 metrů za sekundu a zůstane v jednom kuse, ale poté začne nabírat vodu a nakonec se potopí. Pokud by k samovolnému potopení nedošlo, SpaceX popsalo několik různých metod, jak může potopení napomoci. Nejdříve zkusí vyslat příkaz k otevření ventilů na nádržích, což by mělo způsobit vniknutí vody do nádrží a potopení. Pokud to z nějakého důvodu nezabere, další možností je raketu lanem zapřáhnout za loď a pohnout s ní tak, aby začala nabírat vodu. Finálním řešením pak je proražení nádrží například pomocí střelné zbraně.
Loď Starship se odpojí od Super Heavy necelé 3 minuty po startu a následně zažehne všechny své motory Raptor na více než 6 minut. Po jejich vypnutí loď čeká více než 80minutový volný let, při kterém vystoupá do maximální výšky
235 km, avšak nedosáhne stabilní orbity, takže postupně začne samovolně klesat zpět do atmosféry. Ve výšce 120 kilometrů budou z hlavních nádrží vypuštěny pohonné látky a očekává se, že v lodi zůstane jen asi 10 tun kyslíku a 4 tuny metanu. To je 1,1 % objemu látek v plně natankované lodi a představuje to minimum potřebné pro aerodynamickou stabilitu a schopnost udržet se na plánované trajektorii. Následující návrat atmosférou je pak hlavním účelem celého testovacího letu, jelikož SpaceX potřebuje ověřit fungování tepelného štítu z keramických destiček a také schopnost softwaru a aerodynamických klapek udržet kontrolu nad lodí během žhavého návratu.
Pokud Starship přečká průlet atmosférou v jednom kuse, dopadne do Tichého oceánu v oblasti vzdálené přibližně 235 km severně od Havajského ostrova Oahu. SpaceX očekává, že loď po dopadu okamžitě exploduje. Firma bude mít u dopadové oblasti připravenou loď, která bude během následujících 24–48 hodin hledat případné trosky Starship. SpaceX očekává, že většina trosek se potopí, ale pokud loď nějaké kusy objeví, tak je buď vyloví, nebo potopí. Zároveň se loď pokusí najít černou skříňku, která je vybavena GPS lokátorem. Pro tuto operaci mohou být využiti potápěči.
Kdy tedy SpaceX začne se záchranou Super Heavy a Starship pro účely dalšího použití? Bude to nějakou dobu trvat, protože v dokumentaci FAA je uvedeno, že během prvních tří testovacích misí zatím není v plánu zachraňovat nosič ani loď. Super Heavy bude nadále přistávat v Mexickém zálivu a lodě Starship se při druhém a třetím testu rozpadnou už v atmosféře a jejich trosky dopadnou do severní části Tichého oceánu. Důvodem rozpadu lodí je to, že podle dokumentace budou během druhé a třetí testovací mise použity prototypy bez tepelné ochrany. To nepřímo potvrzuje, že SpaceX plánuje při těchto misích použít Starship
S26 a S27, což jsou jediné známé prototypy, které nejsou vybaveny aerodynamickými klapkami ani tepelným štítem. Zároveň už SpaceX připravuje prototypy
Super Heavy B9 a B10. Lze tedy předpokládat, že S26 a B9 poletí na druhé testovací misi a S27 poletí s B10 na třetí.
To zároveň znamená, že již dokončený prototyp Starship S25 zřejmě bude přeskočen. Vysvětluje to, proč tento exemplář nikdy nepostoupil do fáze testování motorů, i když už je má nainstalované a čas na to rozhodně byl. Plány se ale v případě SpaceX často mění, takže se klidně může stát, že nakonec na budoucích misích poletí úplně jiné prototypy. Hodně může ovlivnit především výsledek prvního testovacího letu. Pokud zkouška odhalí nějaký velký konstrukční nedostatek nebo nedejbože dojde k poškození startovní rampy, jistě by to mělo velký dopad na další plány SpaceX.
První integrovaný let Super Heavy Starship je zatím stále v plánu na pondělí 17. dubna mezi 14:00 a 16:30 SELČ, ale je pravděpodobné, že start proběhne spíše až o pár dnů později. Bavíme se totiž o prvním startu největší a nejsilnější rakety v historii lidstva, takže by nebylo překvapivé, kdyby SpaceX nakonec potřebovalo víc než jeden pokus o start nebo se objevily nějaké drobnější problémy, jejichž řešení povede k menším odkladům. Sledujte náš
podrobný profil mise, kde najdete živé přenosy a ty nejaktuálnější informace z probíhajících příprav na start. V posledních dnech například proběhlo odjištění náloží destrukčního systému na nosiči i lodi a v sobotu byla Starship S24 pravděpodobně naposledy připojena k Super Heavy B7. Raketa s celkovou výškou 120 metrů a 39 motory Raptor je tedy kompletně připravená na start. Jaký výsledek testovacího letu očekáváte vy? Vybuchne raketa už na rampě? Překoná okamžik Max Q? Podaří se Super Heavy provést přistávací manévr? Přečká Starship návrat do atmosféry v jednom kuse? Podělte se o názor
v komentářích nebo v anketě na profilu mise!