Nevieš kam dať 2% dane?. A čo tak prispieť na chod našej najväčšej súťaže v Nitre?
Nevieš ako? Napíš správu Radkovi ( RKK) , on ti povie ako na to. Ďakujeme.
Nevieš ako? Napíš správu Radkovi ( RKK) , on ti povie ako na to. Ďakujeme.
Zasklievanie
Moderátor: iconmaster
Re: Zasklievanie
Chlapci.. ja by som bol za "tému mesiaca" keby ešte napríklad Martin dal foto popis ako to robí, myslím zasklievanie a čo v prípade "nehody" myslím že táto téma by si asi zaujala viac ľudí.. a mňa prvého..
Momentálne: STAR 12.185 Moja galéria
- iconmaster | 35
- Last man standing
- Príspevky: 7433
- Meno: Peter Jankovič
- Bydlisko: Želiezovce
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Zasklievanie
Vilo - OK, som za! Aj som o tom začal špekulovať, ale potvrdil si mi, že by o to bol záujem.
Ďalší mesiac teda bude v duchu "popular demand" a dáme zasklievanie. Dovtedy si pozbierajte nápady a kľudne pripravte aj dáky fotopostup
Ďalší mesiac teda bude v duchu "popular demand" a dáme zasklievanie. Dovtedy si pozbierajte nápady a kľudne pripravte aj dáky fotopostup
Re: Zasklievanie
Okena ma nenapadla. Dobrý tip!. Ináč ten celý postup by nebol na zahodenie. Návod ako robiť kabíny by prišiel vhod.
- iconmaster | 35
- Last man standing
- Príspevky: 7433
- Meno: Peter Jankovič
- Bydlisko: Želiezovce
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Zasklievanie
Téma mesiaca september 2022 - ZASKLIEVANIE
Ako sme sa dohodli, na september otvárame tému mesiaca postup zasklievania modelov. Uvítame každý postreh, postup a dobrú radu na túto tému
Ako sme sa dohodli, na september otvárame tému mesiaca postup zasklievania modelov. Uvítame každý postreh, postup a dobrú radu na túto tému
- martin1807 | 29
- 2K+
- Príspevky: 2543
- Meno: Martin Bilý
- Bydlisko: Medzilaborce/ Praha
Re: Zasklievanie
Ahoj ahoj.
tak ja prispejem svojimi postrehmi k zasklievaniu.
Pri svojich modelárskych začiatkoch som experimentoval kde s čím. Či to boli rôzne lepidlá, pásky, možno dokonca aj tmely.
Mne sa na zasklievanie najviac osvedčila obojstranná lepiaca páska a už niekoľko rokov ju používam na všetko zasklievanie. Ale pozor, aj tu je treba dbať na výber. Niektoré pásky sú príliš mastné a potom sa môže ľahko stať, že mastnota presiakne papier. Tu je príklad, aj keď nie pri zasklievaní.
Mne sa už dlhoročne osvedčila táto a používam ju.
No a teraz k samotnému procesu ako zasklievať.
Základom podľa mňa je nezabudnúť zaretušovať okenné rámy pred nalepením okna. Videl som hromadu modelov, kde to niekto neurobil a inak peknému modelu to kazilo dojem.
Ja to robím následovným spôsobom.
1. Diel okna si nahrubo vystrihnem. Z rubovej strany zatriem stĺpiky a obvod okna, kde by mi teoreticky mohla presvitať biela z rubového dielu (to isté urobím aj na rubovom diely).
2. Z rubu nalepím obojstrannú pásku.
3. Potom opatrne vyrežem okná. Po ich vyrezaní zaretušujem hrany okna, aby nesvietili na bielo.
4. Predpripravenú foliu potrebného tvaru, si v prípade, že ide o oblúkovú kabínu trochu natvarujem, pre zjednodušenie. V prípade, že je kabína hranatejšia, je to o to jednoduchšie.
5. Z obojstrannej pásky odlepím druhú stranu a na diel nalepím fóliu.
6. Takto pripravený diel je pripravený na ďalší postup. Pri rubových dieloch postupujem rovnako, akurát najprv priložím vnútorný diela keď vidím, že tam niečo nebude sedieť tak to upravím ešte pred odlepením pásky.
Ospravedlňujem sa, že nemám nafotené všetky kroky, nerobil som kabínu kvôli tomuto postu, skôr som vytiahol fotky z iných stavieb, kde som čo mal nafotené.
Potom je dôležité nezabudnúť si pred uzatvorením kabíny umyť okná od otlačkov prstov. Mne sa na to osvedčila alpa, a vatové tyčinky. Rovnako tak po dokončení kabíny umytie z vonku.
Minule sa mi ale stala taká nepríjemnosť, že som si zašpinil okno sekundovým lepidlom. Chcel som to umyť rozpúšťadlom sekundového lepidla no nedopadlo to. Na foliu to zareagovalo tak, že ju naleptalo.
Potom pekné postupy na zlepenie Ripperackých kabín tatier 148 a 815 sú na stránkach Ripper Works (RipperWorks / Tipy+triky) Tieto postupy svojho času spracoval Zollo.
Takže k tomu, ako očistiť lepidlo z fólie si netrúfnem povedať nič, nakoľko to neviem.
Dúfam, že tento postup niekomu pomôže a keby niekoho napadla nejaká doplňujúca otázka, rád ju zodpoviem.
tak ja prispejem svojimi postrehmi k zasklievaniu.
Pri svojich modelárskych začiatkoch som experimentoval kde s čím. Či to boli rôzne lepidlá, pásky, možno dokonca aj tmely.
Mne sa na zasklievanie najviac osvedčila obojstranná lepiaca páska a už niekoľko rokov ju používam na všetko zasklievanie. Ale pozor, aj tu je treba dbať na výber. Niektoré pásky sú príliš mastné a potom sa môže ľahko stať, že mastnota presiakne papier. Tu je príklad, aj keď nie pri zasklievaní.
Mne sa už dlhoročne osvedčila táto a používam ju.
No a teraz k samotnému procesu ako zasklievať.
Základom podľa mňa je nezabudnúť zaretušovať okenné rámy pred nalepením okna. Videl som hromadu modelov, kde to niekto neurobil a inak peknému modelu to kazilo dojem.
Ja to robím následovným spôsobom.
1. Diel okna si nahrubo vystrihnem. Z rubovej strany zatriem stĺpiky a obvod okna, kde by mi teoreticky mohla presvitať biela z rubového dielu (to isté urobím aj na rubovom diely).
2. Z rubu nalepím obojstrannú pásku.
3. Potom opatrne vyrežem okná. Po ich vyrezaní zaretušujem hrany okna, aby nesvietili na bielo.
4. Predpripravenú foliu potrebného tvaru, si v prípade, že ide o oblúkovú kabínu trochu natvarujem, pre zjednodušenie. V prípade, že je kabína hranatejšia, je to o to jednoduchšie.
5. Z obojstrannej pásky odlepím druhú stranu a na diel nalepím fóliu.
6. Takto pripravený diel je pripravený na ďalší postup. Pri rubových dieloch postupujem rovnako, akurát najprv priložím vnútorný diela keď vidím, že tam niečo nebude sedieť tak to upravím ešte pred odlepením pásky.
Ospravedlňujem sa, že nemám nafotené všetky kroky, nerobil som kabínu kvôli tomuto postu, skôr som vytiahol fotky z iných stavieb, kde som čo mal nafotené.
Potom je dôležité nezabudnúť si pred uzatvorením kabíny umyť okná od otlačkov prstov. Mne sa na to osvedčila alpa, a vatové tyčinky. Rovnako tak po dokončení kabíny umytie z vonku.
Minule sa mi ale stala taká nepríjemnosť, že som si zašpinil okno sekundovým lepidlom. Chcel som to umyť rozpúšťadlom sekundového lepidla no nedopadlo to. Na foliu to zareagovalo tak, že ju naleptalo.
Potom pekné postupy na zlepenie Ripperackých kabín tatier 148 a 815 sú na stránkach Ripper Works (RipperWorks / Tipy+triky) Tieto postupy svojho času spracoval Zollo.
Takže k tomu, ako očistiť lepidlo z fólie si netrúfnem povedať nič, nakoľko to neviem.
Dúfam, že tento postup niekomu pomôže a keby niekoho napadla nejaká doplňujúca otázka, rád ju zodpoviem.
Na stole: Tatra 815 Dakar 86, Tatra 148 AM-368
Naposledy dokončené: Praga S5T-2 3S + Praga S5T-3 3S, Tatra 815 Agro + Tatra 148 Agro, Praga V3S AD 080
Martin1807
Naposledy dokončené: Praga S5T-2 3S + Praga S5T-3 3S, Tatra 815 Agro + Tatra 148 Agro, Praga V3S AD 080
Martin1807
- iconmaster | 35
- Last man standing
- Príspevky: 7433
- Meno: Peter Jankovič
- Bydlisko: Želiezovce
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Zasklievanie
Maťo - vďaka, že si načal tému mesiaca a pridal si svoj detailný postup aj s fotkami
Skúsim teda niečo pridať aj zo svojich skúseností a postupov. Pravda, už je to celkom dávno, čo som naposledy lepil sklo do papieráku
Fólie
Ako materiál na zasklievanie používam predovšetkým fóliu, ktorá je určená ako obálka pre hrebeňovú väzbu. Hrúbka je zvyčajne 200 mikrónov (0,2 mm) - na čelné a bočné sklá nákladiakov je to podľa mňa ideálny kompromis medzi tvárniteľnosťou a pevnosťou. Výhoda toho materiálu je, že sú to veľké A4-kové kusy fólie, číre a bez poškodenia.
Tenšie fólie sú tie do premietačky (asi si pamätáte Meotary zo škôl). Voľakedy to boli rolky, dnes sa predávajú po A4 listoch určené na tlač v laserovkách. Hrúbka týchto fólií je okolo 100 mikrónov (0,1 mm).
Okrem toho sa dajú použiť samozrejme aj iné zdroje - napr. fólie z rôznych balení, ktoré bývajú niekedy aj hrubšie a sú vhodnejšie na tvárnenie vákuovaním. Nevýhodou fólí z balenia tovarov môže byť, že už môžu obsahovať čmuhy a škrabance..
Lepidlá
Najväčšou výzvou je asi lepenie fólí o papier. Keďže ide o kombináciu rôznych materiálov, máme obmedzené možnosti pri výbere vhodného lepidla.
Ja som kedysi používal sekunďák a na poslednom modeli som sa k nemu vrátil. Fóliu lepí o papier veľmi spoľahlivo, jediným nedostatkom sú možné biele fľaky po výparoch z lepidla. Ale zistil som, že nie všetky sekundové lepidlá robia silné výpary. Resp. niektoré robia iba veľmi mierne, len v úzkej oblasti okolo miesta lepenia. Ak teda nechám dostatočne veľké okraje, kde bude sklo prilepené, tie výpary nebudú viditeľné. Tiež, opatrným dávkovaním lepidla redukujeme šancu tvorby fľakov - kúsok fólie dobre udrží aj zopár kvapiek lepidla, nemusíme všetko lepiť po celom obvode. A takisto môžeme aj pomocou maskovacej pásky oblepiť kritické miesta, kde sa lepí, aby sme zabránili znečisteniu nielen výparmi, ale aj možným pretečením lepidla.
Okrem sekundového lepidla som nejaký čas používal aj číre dvojzložkové lepidlo (napr. Pattex). Jej výhodou je, že je pevné, nerobí fľaky a relatívne rýchlo schne (za pár minút už drží). Ako možnú nevýhodu vidím, že sa s ním ľahko zašpiní sklo, keď sa začína tuhnúť a my to ešte dávkujeme - potom sa to ťahá a tie nitky a drobné kvapky môžu dopadnúť a prischnúť na fólii. Preto som radšej zamiešaval viac krát malé množstvá a takto aplikoval dvojzložkové lepidlo.
Disperzné lepidlá môžu slúžiť ako dodatočné zaistenie - napr. sklo prilepím zopár kvapkami sekunďáku a po uschnutí disperzným leidlom oblepím celý obvod skla - síce disperzné lepidlo nedrží dobre na fólii, ale mechanicky stále môže dobre držať zaliate okraje dielu z fólie.
Postup
Lepeniu skla treba venovať dostatočné množstvo času a pozornosti. Pekne nalepené a vytvarované sklo zlepší celkový vzhľad modelu a platí to samozrejme aj naopak. Preto postupujem veľmi pomaly a po viacerých skúškach "na sucho", keď som presvedčený, že všetko dobre sadne.
Kabínu zasklievam keď je už vo farbe, pred osadením interiéru. Po sklách potom nalepím vnútorné panely (tapacírung, vnútorné častí dverí, atď.) a vložím podlahu s interiérom a tým vlastne uzatvorím celú kabínu.
Pre potrebný rozmer skla urobím najprv šablónu. Ak kreslíme model v 3D, tá sa dá rozložiť podobne, ako papierové diely. Ale šablónu môžeme zhotoviť aj ručne, vložením papiera do priestoru skla a obkreslením obrysov.
Kus fólie vyrežem podľa šablóny aj s presahmi - tie budú slúžiť na lepenie a budú skryté.
Čelné sklá sú väčšinou zaoblené - po celej šírke iba mierne, kraje viac. Veľké zaoblenie fólia dovolí urobiť pri lepení, bez predtvarovania, tie bočné sa niekedy oplatí trochu zakružiť ešte pred lepením - napr. pomocu tyčky alebo pera. Takto znížime pnutie vo fólii a tendenciu sa narovnávať počas schnutia lepidla.
Pred lepením skúsim dopasovať sklo na miesto a overiť, či niekde nie je potrebné z nej odrezať, či sa niekde netvoria vlny a pod. Na provizórne zafixovanie môžeme použiť kúsky maskovacej pásky.
Pri lepení začínam tým najviac komplikovaným dielom, ktorým je zvyčajne čelné sklo. Bočné ploché kúsky lepím až potom, aby sa zbytočne nezašpinili a nezavadzali pri osadzovaní čelného.
Sklo lepím postupne, začínam od stredu hore, smerom ku krajom a potom dole po stĺpikoch. Kontrolu, či všetko dobre sedí je možné vykonať aj priebežne, keď je sklo prilepené iba čiasotčne (napr. horná línia). Prípadné korekcie potom bolia menej, ako keď je už celé sklo pevne zalepené do kabíny.
Stále kontrolujem, či sklo ostáva pekne plynulo zaoblené, prípadné skoky a vlny sa dajú kompenzovať vsunutím alebo podlepením páskov papiera pod fóliu.
Ak sú sklá na mieste, očistím ich uchošťúrom alebo servítkou namočenou do okeny. Potom osadím interiér a ďalšie vonkajšie detaily okolo skla (lišty, kryty, tesnenia, defklektory..).
Na ilustáricu prikladám fotky zo stavby Volva FM12 8x4 Westdijk. Žiaľ, nemám fotky pred prilepením interiérových panelov, tesne po zasklení. Ako vidíte, spodná hrana skla nebola prilepená o kabínu, ale sa opierala o prístrojovku a vložením kúskov papiera som dosiahol rovnomerné zaoblenie skla. Následne bola prekrytá panelom, na ktorom sú stierače, madlá a vetráky kúrenia.
Vákuovanie
Z fólie sa robím nielen presklenie kabín, ale napr. aj menšie detaily, ako sklá na svetlometoch a podobne. Tie ale bývajú rôzneho tvaru so zaobleniami v dvoch smeroch. Pre výrobu takýchto dielov sa využíva vákuovanie. Ide o tvárnenie fólie za tepla, kedy pomocou podtlaku sa natiahne zmäknutá fólia na kopyto - čo je model s tvarom požadovaného dielu z fólie.
Kopyto sa zhotoví zlepením a vystužením z papiera (často na jeho výrobu máme dostupný diel z modelu), alebo vybrúsením z kartónu, dreva či aj 3D tlačou a pod. Dôležité je mať plochy hladké, nakoľko fólia skopíruje všetky vady povrchu. Kopyto je možné aj streknúť základnou farbou alebo surfacerom, ktorý zvýrazní nedostatky a je možné ho potom vybrúsiť alebo vyleštiť do hladka.
Samotný vákuovač je vlastne nádoba, na ktorý sa pripojí zdroj podtlaku (napr. vysávač), upne sa kopyto a ten podtlak sa rozloží po obvode, aby sa fólia natiahla na kopyto.
Ja som ešte dávnejšie zhotovil takýto ozaj jednoduchý vákuovač na drobné diely z fólie. Kartónová trubka tvorí základ, cez ktorý ju môžeme pripojiť na vysávač. Na jej vrchu je kus kartónu s dierkami, pre rozloženie podtlaku na ploche. Fóliu drží rámik, na ktorý ku pripnem pomocou štipcov. Kopyto je prilepené o špajlu a tú zapichnem do perforovaného kartónu. Fóliu som ohrieval nad sporákom a keď som zbadal, že zmäkla, zapol som vysávač a priložil na kopyto.
Zjenodušenou verziou tejto techniky je vytiahnutie fólie na kopyto bez podtlaku, iba mechanicky. Niekedy to používam na výrobu drobných dielov ako sú majáky alebo drobné svetlá (smerovky, obrysovky, atď.).
Farbenie okrajov
O pár strán dozadu nájdete postup na výrobu čiernych okrajov skla.
Skúsim teda niečo pridať aj zo svojich skúseností a postupov. Pravda, už je to celkom dávno, čo som naposledy lepil sklo do papieráku
Fólie
Ako materiál na zasklievanie používam predovšetkým fóliu, ktorá je určená ako obálka pre hrebeňovú väzbu. Hrúbka je zvyčajne 200 mikrónov (0,2 mm) - na čelné a bočné sklá nákladiakov je to podľa mňa ideálny kompromis medzi tvárniteľnosťou a pevnosťou. Výhoda toho materiálu je, že sú to veľké A4-kové kusy fólie, číre a bez poškodenia.
Tenšie fólie sú tie do premietačky (asi si pamätáte Meotary zo škôl). Voľakedy to boli rolky, dnes sa predávajú po A4 listoch určené na tlač v laserovkách. Hrúbka týchto fólií je okolo 100 mikrónov (0,1 mm).
Okrem toho sa dajú použiť samozrejme aj iné zdroje - napr. fólie z rôznych balení, ktoré bývajú niekedy aj hrubšie a sú vhodnejšie na tvárnenie vákuovaním. Nevýhodou fólí z balenia tovarov môže byť, že už môžu obsahovať čmuhy a škrabance..
Lepidlá
Najväčšou výzvou je asi lepenie fólí o papier. Keďže ide o kombináciu rôznych materiálov, máme obmedzené možnosti pri výbere vhodného lepidla.
Ja som kedysi používal sekunďák a na poslednom modeli som sa k nemu vrátil. Fóliu lepí o papier veľmi spoľahlivo, jediným nedostatkom sú možné biele fľaky po výparoch z lepidla. Ale zistil som, že nie všetky sekundové lepidlá robia silné výpary. Resp. niektoré robia iba veľmi mierne, len v úzkej oblasti okolo miesta lepenia. Ak teda nechám dostatočne veľké okraje, kde bude sklo prilepené, tie výpary nebudú viditeľné. Tiež, opatrným dávkovaním lepidla redukujeme šancu tvorby fľakov - kúsok fólie dobre udrží aj zopár kvapiek lepidla, nemusíme všetko lepiť po celom obvode. A takisto môžeme aj pomocou maskovacej pásky oblepiť kritické miesta, kde sa lepí, aby sme zabránili znečisteniu nielen výparmi, ale aj možným pretečením lepidla.
Okrem sekundového lepidla som nejaký čas používal aj číre dvojzložkové lepidlo (napr. Pattex). Jej výhodou je, že je pevné, nerobí fľaky a relatívne rýchlo schne (za pár minút už drží). Ako možnú nevýhodu vidím, že sa s ním ľahko zašpiní sklo, keď sa začína tuhnúť a my to ešte dávkujeme - potom sa to ťahá a tie nitky a drobné kvapky môžu dopadnúť a prischnúť na fólii. Preto som radšej zamiešaval viac krát malé množstvá a takto aplikoval dvojzložkové lepidlo.
Disperzné lepidlá môžu slúžiť ako dodatočné zaistenie - napr. sklo prilepím zopár kvapkami sekunďáku a po uschnutí disperzným leidlom oblepím celý obvod skla - síce disperzné lepidlo nedrží dobre na fólii, ale mechanicky stále môže dobre držať zaliate okraje dielu z fólie.
Postup
Lepeniu skla treba venovať dostatočné množstvo času a pozornosti. Pekne nalepené a vytvarované sklo zlepší celkový vzhľad modelu a platí to samozrejme aj naopak. Preto postupujem veľmi pomaly a po viacerých skúškach "na sucho", keď som presvedčený, že všetko dobre sadne.
Kabínu zasklievam keď je už vo farbe, pred osadením interiéru. Po sklách potom nalepím vnútorné panely (tapacírung, vnútorné častí dverí, atď.) a vložím podlahu s interiérom a tým vlastne uzatvorím celú kabínu.
Pre potrebný rozmer skla urobím najprv šablónu. Ak kreslíme model v 3D, tá sa dá rozložiť podobne, ako papierové diely. Ale šablónu môžeme zhotoviť aj ručne, vložením papiera do priestoru skla a obkreslením obrysov.
Kus fólie vyrežem podľa šablóny aj s presahmi - tie budú slúžiť na lepenie a budú skryté.
Čelné sklá sú väčšinou zaoblené - po celej šírke iba mierne, kraje viac. Veľké zaoblenie fólia dovolí urobiť pri lepení, bez predtvarovania, tie bočné sa niekedy oplatí trochu zakružiť ešte pred lepením - napr. pomocu tyčky alebo pera. Takto znížime pnutie vo fólii a tendenciu sa narovnávať počas schnutia lepidla.
Pred lepením skúsim dopasovať sklo na miesto a overiť, či niekde nie je potrebné z nej odrezať, či sa niekde netvoria vlny a pod. Na provizórne zafixovanie môžeme použiť kúsky maskovacej pásky.
Pri lepení začínam tým najviac komplikovaným dielom, ktorým je zvyčajne čelné sklo. Bočné ploché kúsky lepím až potom, aby sa zbytočne nezašpinili a nezavadzali pri osadzovaní čelného.
Sklo lepím postupne, začínam od stredu hore, smerom ku krajom a potom dole po stĺpikoch. Kontrolu, či všetko dobre sedí je možné vykonať aj priebežne, keď je sklo prilepené iba čiasotčne (napr. horná línia). Prípadné korekcie potom bolia menej, ako keď je už celé sklo pevne zalepené do kabíny.
Stále kontrolujem, či sklo ostáva pekne plynulo zaoblené, prípadné skoky a vlny sa dajú kompenzovať vsunutím alebo podlepením páskov papiera pod fóliu.
Ak sú sklá na mieste, očistím ich uchošťúrom alebo servítkou namočenou do okeny. Potom osadím interiér a ďalšie vonkajšie detaily okolo skla (lišty, kryty, tesnenia, defklektory..).
Na ilustáricu prikladám fotky zo stavby Volva FM12 8x4 Westdijk. Žiaľ, nemám fotky pred prilepením interiérových panelov, tesne po zasklení. Ako vidíte, spodná hrana skla nebola prilepená o kabínu, ale sa opierala o prístrojovku a vložením kúskov papiera som dosiahol rovnomerné zaoblenie skla. Následne bola prekrytá panelom, na ktorom sú stierače, madlá a vetráky kúrenia.
Vákuovanie
Z fólie sa robím nielen presklenie kabín, ale napr. aj menšie detaily, ako sklá na svetlometoch a podobne. Tie ale bývajú rôzneho tvaru so zaobleniami v dvoch smeroch. Pre výrobu takýchto dielov sa využíva vákuovanie. Ide o tvárnenie fólie za tepla, kedy pomocou podtlaku sa natiahne zmäknutá fólia na kopyto - čo je model s tvarom požadovaného dielu z fólie.
Kopyto sa zhotoví zlepením a vystužením z papiera (často na jeho výrobu máme dostupný diel z modelu), alebo vybrúsením z kartónu, dreva či aj 3D tlačou a pod. Dôležité je mať plochy hladké, nakoľko fólia skopíruje všetky vady povrchu. Kopyto je možné aj streknúť základnou farbou alebo surfacerom, ktorý zvýrazní nedostatky a je možné ho potom vybrúsiť alebo vyleštiť do hladka.
Samotný vákuovač je vlastne nádoba, na ktorý sa pripojí zdroj podtlaku (napr. vysávač), upne sa kopyto a ten podtlak sa rozloží po obvode, aby sa fólia natiahla na kopyto.
Ja som ešte dávnejšie zhotovil takýto ozaj jednoduchý vákuovač na drobné diely z fólie. Kartónová trubka tvorí základ, cez ktorý ju môžeme pripojiť na vysávač. Na jej vrchu je kus kartónu s dierkami, pre rozloženie podtlaku na ploche. Fóliu drží rámik, na ktorý ku pripnem pomocou štipcov. Kopyto je prilepené o špajlu a tú zapichnem do perforovaného kartónu. Fóliu som ohrieval nad sporákom a keď som zbadal, že zmäkla, zapol som vysávač a priložil na kopyto.
Zjenodušenou verziou tejto techniky je vytiahnutie fólie na kopyto bez podtlaku, iba mechanicky. Niekedy to používam na výrobu drobných dielov ako sú majáky alebo drobné svetlá (smerovky, obrysovky, atď.).
Farbenie okrajov
O pár strán dozadu nájdete postup na výrobu čiernych okrajov skla.
- toudi_sk | 53
- Krotiteľ textúr
- Príspevky: 12910
- Meno: Milan
- Bydlisko: u susedky
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Zasklievanie
Formulkári vraj lepia veterné štítky tuhým lepidlom Kores a drží to.
Výpary od sekunďáku sa myslím dajú odstrániť odlakovačom na nechty, zotrú sa vatovou tyčinkou namočenou v odlakovači.
Výpary od sekunďáku sa myslím dajú odstrániť odlakovačom na nechty, zotrú sa vatovou tyčinkou namočenou v odlakovači.
žasnem, už sa ničomu nedivím, len tíško žasnem (som zrelý na antidepresíva)
na mierku sa nestažuje, mierka sa mení a radšej napchám prachy do modelov pod postel, ako potom niekomu na aukre do krku |
Re: Zasklievanie
dá sa vyčistenie použiť aj technický lieh ?? stále je to len na báze alkoholu.. predpokladám že to nenahlodá fóliu... čítal som, že niekto používa okenu..
Momentálne: STAR 12.185 Moja galéria
- iconmaster | 35
- Last man standing
- Príspevky: 7433
- Meno: Peter Jankovič
- Bydlisko: Želiezovce
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Zasklievanie
Podľa mňa hej, lieh by nemal naleptať fóliu, ale ideálne je to otestovať na nejakom odrezku pre istotu..
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 5 neregistrovaných