Nevieš kam dať 2% dane?. A čo tak prispieť na chod našej najväčšej súťaže v Nitre?
Nevieš ako? Napíš správu Radkovi ( RKK) , on ti povie ako na to. Ďakujeme.

Bombírované pneumatiky

Moderátor: iconmaster

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 35
Last man standing
Príspevky: 7433
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Bombírování

Príspevokod užívateľa iconmaster » 26 Feb 2011 16:56

Asi kazdy ma na to svoju techniku aj nazor. Napisem ako to robim ja:
Bombirujem to len prstami, ak treba olizem to :look down: ale casom sa mi zacnu potit prsty, co prispieva k tomu. Ohybam to na spicke prsta a postupujem pekne dookola. Ak treba robim to na viac razov. Inac vyhoda bombirovania navlhko je prave v tom, ze vies vytvorit ten obluk aj na mensich dlzkach - kedze papier je plastickejsi ked ho navlhcis. Dalsia skusenost je, ze treba spravit aspon 4-5 kusov, aby si to clovek zatrenoval, tie prve kusky este nie su velmi dobre, ale na vnutorne strany postacia.

Užívateľov profilový obrázok
serpens | 40
a.k.a. hado
Príspevky: 8850
Meno: Miro
Bydlisko: Žilina
Kontaktovať užívateľa:

Re: Výroba bombírovaných pneumatík

Príspevokod užívateľa serpens » 07 Mar 2011 20:14

Dneska sme si nahodou kupili taky maly ultrazvukovy zvlhcovac vzduchu. Robi to celkom solidny prud vodnej "pary", tak som to hned zneuzil a skusil s tym "navlhcit" papier a je to parada. Uz netreba slintat.

EDIT:

Je to tento - solac hu 1050, nic extra, ale tak na tu izbu staci.
"Art without engineering is dreaming. Engineering without art is calculating." Steven K. Roberts

Užívateľov profilový obrázok
toudi_sk | 53
Krotiteľ textúr
Príspevky: 12909
Meno: Milan
Bydlisko: u susedky
Kontaktovať užívateľa:

Re: Výroba bombírovaných pneumatík

Príspevokod užívateľa toudi_sk » 07 Mar 2011 20:28

a čo, suchý vzduch a sústavne choré horné cesty dýchacie?
dobrý tip :vicotry:
žasnem, už sa ničomu nedivím, len tíško žasnem (som zrelý na antidepresíva)
na mierku sa nestažuje, mierka sa mení a radšej napchám prachy do modelov pod postel, ako potom niekomu na aukre do krku

Užívateľov profilový obrázok
serpens | 40
a.k.a. hado
Príspevky: 8850
Meno: Miro
Bydlisko: Žilina
Kontaktovať užívateľa:

Re: Výroba bombírovaných pneumatík

Príspevokod užívateľa serpens » 07 Mar 2011 20:38

No hej suchy vzduch hej, ale to nebol dovod, boli sme len tak v datarte (chcel som si kupit sluchadla ku PC) a ked sme isli prec tak sme si vsimli ten zvlhcovac, je taky malinky sikovny, tak som hned cez Desire chcecko cenu v internetovom obchoda rozhodol som sa ze mi to za ten 5,- € rozdiel nestoji a rovno som kupil.
"Art without engineering is dreaming. Engineering without art is calculating." Steven K. Roberts

Užívateľov profilový obrázok
braintech | 41
Kral Papiru (Brno '15)
Príspevky: 343
Meno: Miro
Bydlisko: Bratislava

Re: Bombírování

Príspevokod užívateľa braintech » 10 Feb 2015 21:23

Caute,

so suhlasom Petra Urbana (losllanos) pridavam video co natocil na moj podnet, pohlad z inej strany oceanu :)
trpezlivost pri prezerani, je to v HD

https://www.youtube.com/watch?v=MCB2juxfv0k&feature=youtu.be

Ak som prehliadol, Ico poprosim ta do spravneho suflika.

vdaka

Miro

Užívateľov profilový obrázok
terenkoza | --
2K+
Príspevky: 2305
Meno: marek

Re: Bombírování

Príspevokod užívateľa terenkoza » 25 Jan 2016 22:21

halo :victory:

na konraduse je zaujimavy komix :victory:

http://www.konradus.com/forum/read.php? ... r=0&page=1
T.E.R.E.N.K.O.Z.A. : Těžkotonážní Efektivní Rychlý Elektronický Náhodně Kráčející Obrovský Zabíjecí Automat

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 35
Last man standing
Príspevky: 7433
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Výroba bombírovaných pneumatík

Príspevokod užívateľa iconmaster » 01 Okt 2022 00:05

Téma mesiaca október 2022 - BOMBÍROVANIE PNEUMATÍK

Peťo/Developer10 mi znovu poskytol inšpiráciu pre výber témy mesiaca, ktorá verím, že bude užitočná aj ostatným.

Užívateľov profilový obrázok
Laco | --
Príspevky: 259
Meno: Ladislav

Re: Bombírované pneumatiky

Príspevokod užívateľa Laco » 02 Okt 2022 20:18

Srdečný pozdrav vospolok. Predchodcom tzv.bombírovania bolo tvarovanie výsečou kruhu boku pneumatiky a následným dotvarovaním cez lomovú hranu sústrednej kružnice. Tento vynález pochádza z Poľska, konkrétnym autorom bol nebohý Tadeusz Sawa z Wroclavi, ktorý tento systém použil pri stavbe autobusov pre nemeckú firmu Neoplan, kde niekoľko rokov pracoval. Neskôr sa to objavilo aj vo vystrihovačke Maly Modelarz, autožeriav Jelcz. My s Laďom sme to použili vo vystrihovačkách E+Z, neskôr i majster RV. Mám pocit, že tento princíp vlastne funguje dodnes, ale bez lomovej hrany.



Laco - BaJ

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 35
Last man standing
Príspevky: 7433
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Bombírované pneumatiky

Príspevokod užívateľa iconmaster » 23 Okt 2022 14:24

Laco - ďakujeme za prvý a zároveň velice zaujímavý príspevok o vzniku tohoto "štýlu" bombírovania kolies! :victory: Priznám sa, nevedel som, že tento vynález pochádza z Poľska. Je známe približne v ktorom roku prišla táto inovácia?


A keďže zatiaľ príliš veľa aktivity nemáme k aktuálnej téme mesiaca, Nitra je už za nami, tak skúsim to trochu naštartovať.

Konštrukcia bombírovaných pneumatík
Pre výpočet polomerov a výseku medzikružia bočnice v rozloženom tvare používam jednoduché aplikácie, ktoré sa dajú stiahnúť z prvého príspevku tohto vlákna.
Vonkajší rozmer (po natvarovaní) zadávam väčšinou vrátane hrúbky dezénu alebo tesne pod, aby bočnica pekne zakryla z boku celú gumu. Vypuknutie netreba robiť príliš veľké, mne na štandardné nákladné pneumatiky v mierke 1:25 vychádza výška vypuknutia cca. 1,5 mm.
Na bočnice dokreslím miesto na nalepenie nápisov a do stredu rozloženej bočnice naznačím stred kružníc, aby bolo možné ich jednoducho vyrezať aj pomocou rezacieho kružidla.
Bombírované boky robím z rovnakého papiera, ako model, teda 160g/m^2 a v jednej vrstve, bez podlepenia.


Výroba bombírovaných bokov
1. Rezanie
Bočnice vyrezávam pomocou rezacieho kružidla Olfa. Nakoľko sa nepodlepujú, rezanie ide ľahko a takto získané hrany sú presné a plynulé. Ak je výsek dostatočne veľký, vyrezaný kúsok môže poslúžiť ako chlopňa na spájanie koncov.

2. Tvarovanie
Bombírovanie bočnice robím bez akéhokoľvek vlhčenia, resp. vlhčím iba potom prstov :) Tvarujem jemným a postupným ohýbaním vyrezanej bočnice okolo bruška ukazováku alebo prostredníka pomocou palcov zo strán. Nerobím ohnutie naraz, aby som nepokrčil papier, ale prechádzam obvod postupne asi tak 3x a pritom stále viac ohýbam. Ak je diel dostatočne natvarovaný zistím tak, že hrany pri výseku sa dotýkajú, alebo sú veľmi blízko seba a dajú sa teda ľahko spojiť.

3. Zlepenie (spoj hrán pri výseku)
Hrany pri výseku spájam chlopňou z rubovej strany. Ako som spomenul pri bode 1., ten sa dá získať buď z "odpadu" pri rezaní výseku, alebo ak potrebujeme širší kus, tak ako samostatný diel (môžeme vyrezať o jedno medzikružie naviac, ktoré rozsekáme na "mesiačiky" a hneď máme niekoľko chlopní). Osobne si myslím, že je výhodnejšie používať chlopňu z kancelárskeho papiera, ktorý potom neurobí výrazný odskok po nalepení bočnice o pneumatiku.
Pri lepení tohto spoja dám na čo najdokonalejší spoj, bez medzery, ktorá by kazila celkový dojem po farbení. Síce sa to dá vytmeliť, ale je to dosť problematické, tak je výhodnejšia prevencia.

4. Nalepenie boku na pneumatiku
Ak spoj s chlopňou vyschne, pred nalepením bočnice zvyknem ešte raz prebehnúť a rovnakou technikou bombírovania ju ešte raz "skalibrujem", aby mala pekný, rovnomerný tvar. Bočnicu lepím kvázi na tupo, nanesením tenkého pruhu lepidla na vonkajšiu a vnútornú hranu, kde sa bude dotýkať kostry pneumatiky. Pri umiestňovaní treba dbať na správne vycentrovanie bočnice voči stredu pneumatiky. Po prilepení zvyknem prebehnúť a vhladiť hrany v miestne spojenia napr. tyčkou, ihlou alebo nechtom, aby sa všade dobre spojila bočnica s kostrou a prípadne dezénom.

5. Úpravy, doladenie
Keď sú bočnice nalepené a vyschnuté, v prípade potreby je možné šmirglom doladiť pretŕčajúce hrany (pri správnych rozmeroch pri kreslení však môžeme túto činnosť eliminovať). Vyskúšam, či ráfik je možné nasunúť do pneumatiky. Na záver nalepím nápisy a logá.

6. Farbenie
Pneumatiky farbím, až keď sú kompletné, ale bez ráfikov. Úprava pred farbením sa v ničom nelíši od ostatných dielov: impregnácia nitrolakom, surfacer/základ, vrchný náter (polo)matnou čiernou farbou.

Ak by ste mali záujem o fotopostup, môžem neskôr doplniť, každopádne v sekcii Tipy a triky sme vám už dávnejšie pripravili foto-návod v podkapitole 2.2c | Tvarovanie dielov bod č. 4|Bombirovanie a okrem toho je tam aj link na videonávod!

Tak aspoň nejaké fotky na ilustráciu. Prvá je natvarovaná a zlepená bočnica a druhá komplet koleso návesu Benalu. Spoj bočnice nie je ukážkový, je tam vidieť medzera (mal som po ruke iba zvyšnú bočnicu, ktorú som nepoužil hlavne pre tento nedostatok). Tretie a štvrté fotky sú kolesá nákladiaku DAF LF.

Užívateľov profilový obrázok
Marmat | 36
Príspevky: 857
Meno: Martin
Bydlisko: Stará Bystrica

Re: Bombírované pneumatiky

Príspevokod užívateľa Marmat » 24 Okt 2022 17:52

iconmaster napísal:Je známe približne v ktorom roku prišla táto inovácia?


V roku 1960, hneď prvé číslo Malého Modelára, model auta Fiat 1800
Tu je link: http://www.konradus.com/forum/read.php?f=104&i=13&t=13
A tu je konkrétna strana s kolesami (nájdené na warezovej stránke, link dávať z pochopiteľných príčin nebudem)

Návrat na "Tipy a triky - Diskusia // Tips & Tricks - Discusion"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný