Zlepenie veľkých plôch - obojstranne viditeľné plochy

Moderátor: iconmaster

Užívateľov profilový obrázok
Svo | 40
Príspevky: 82
Meno: Švo

Zlepenie veľkých plôch - obojstranne viditeľné plochy

Príspevokod užívateľa Svo » 31 Máj 2020 19:05

Ahojte.

Pozeral som typy a triky a aj diskusiu, ale nenašiel som nič na tému zlepenia veľkých plôch navzájom zadnou stranou. Takéto plochy sa typicky nachádzajú napríklad na vojnových lodiach, kde často vidno aj určité časti paluby na vežiach aj odspodu. Vtedy to je riešené tak, že jednotlivé plochy (horná a spodná) sú k sebe nalepené "chrbtom". Tu sa ale naskytá otázka, ako to čo najlepšie urobiť, aby hrany pekne lícovali, aby to bolo presné po celej ploche, keďže ide vlastne o podlepenie jednej plochy druhou.
Jedna z tých plôch je zvyčajne podlepená ešte napríklad na hrúbku 0,5 mm. Tu ma napadá, že by sa po presnom vyrezaní dala natrieť lepidlom plocha, ktorá je podlepená a teda hrubšia (paluba) a k nej by sa prilepila plocha, ktorá je bez podlepenia (spodok paluby). Tu sa ale naskytá hneď niekoľko otázok:
1) Je lepšie mať presne vystrihnuté oba diely a tým sa dajú hrany presne nastaviť? Ako ale dosiahnuť to, aby sa lepidlo nevytlačilo a "nezagebril" sa celý okraj lepidlom?
2) Aké lepidlo použiť, aby bola možná korekcia? Na podlepenie používam tyčinkové lepidlo, nebolo by ale v tomto prípade lepšie použiť herkules, aby sa dala korigovať jedna plocha na druhej?
3) Alebo nechať jeden diel nevystrihnutý, preniesť si okraje a k nemu nalepiť presne druhý vystrihnutý diel, a tým troška eliminovať "zasvinenie" okrajov dielov? Následne podla presne vystrihnutého dielu vystrihnúť nevystrihnutý diel, s tým rizikom, že v prípade, že sa netrafím, nebude druhý diel presne vystrihnutý?
4) Je vhodné vôbec pred zlepenín niektorý diel vystrihnúť, ak ide členitý diel ako je na fotke? Ja osobne si neviem predstaviť, ako by som k sebe zlepil presne tak členité diely.

Galéria Švo
Večný začiatočník...

Užívateľov profilový obrázok
Fito | 45
Admin
Príspevky: 4535
Meno: Fito
Bydlisko: Na východ od Blavy
Kontaktovať užívateľa:

Re: Zlepenie veľkých plôch - obojstranne viditeľné plochy

Príspevokod užívateľa Fito » 01 Jún 2020 07:42

Ta toto je veľmi dobrá a detailná otázka.
Ja by som šiel na to tak, že sa spýtam, čo z toho bude viac vidieť. Čiže asi vrchná paluba, to na obrázku je predpokladám jej spodná strana

1. podlepím si (tyčinkovým lepidlom) na hrubo vystrihnýtý diel paluby na 0,5mm ( to čo máš na fotke vyzerá ako spodná strana, takže by som začal tým horným dielom)
Ak pri podliepaní veľkých dielov používaš valček, tak je potrebné si dať pozor na natiahnutie dielov ( valcuje sa v priečnom (užšom) smere, nikdy nie po dľžke - diel by sa ti kľudne natiahol aj o pár mm- mám odskúšané, a je jedno aké lepidlo použiješ)

2. po riadnom preschnutí vyrezať podlepenú palubu.
3. Na spodnom dieli si vyrežem iba "orientačné" hrany, zvýraznené na obrázku
4. Natriem Koresom, osadím na podlepený diel, jemne na viac krát priečne zavalcujem a počkám kým to riadne zaschne.
5. Vyrežem podľa vrchnáho podlepeného dielu, tým dosiahnem že mám rezy zarovnané, a nemusím riešiť ani prebytočné lepidlo ( okrem toho čo mám na orientačných hranách)

Keby nebolo rozumieť tak zopakujem ,ale ešte som nemal ani čaj tak to je preto :wink:

Užívateľov profilový obrázok
iconmaster | 32
4K+
Príspevky: 6185
Meno: Peter Jankovič
Bydlisko: Želiezovce
Kontaktovať užívateľa:

Re: Zlepenie veľkých plôch - obojstranne viditeľné plochy

Príspevokod užívateľa iconmaster » 01 Jún 2020 17:16

Keďže prefarbujem, takéto obliepanie z rubovej strany nepouížvam. Ale ten princíp, čo popísal Fito používam aj ja pri vrstvení dielov na seba, kde potom vonkajšie kontúry vyrežem až po navrstvení.

Užívateľov profilový obrázok
braintech | 38
Kral Papiru (Brno '15)
Príspevky: 327
Meno: Miro
Bydlisko: Bratislava

Re: Zlepenie veľkých plôch - obojstranne viditeľné plochy

Príspevokod užívateľa braintech » 02 Jún 2020 10:00

Ahoj,

ked pozeram na tvoju dilemu/otazku, mam silne deja-vu.
Zo skusenosti na zaciatok takto - cim viac okolo toho budes spekulovat, tym je vyssia sanca, ze prespekulujes a nakoniec to odlozis do skrine/kosa/krbu.
Ak to nieje presne nakreslene, uz pre akykolvek dovod, mozes zvolit akukolvek metodu, nebudes spokojny s vysledkom a skonci to v skrini/kosi/krbe.

Navrh z mojej strany - hod ten diel/diely oboch stran do skeneru/kopirky a vytlac si aspon 5-7 kopii.
Skusaj co ti z navrhovanych postupov sadne, bude ta to menej mrziet ako ked domrvis original vytlacok a zaroven si odskusas navrhovane techniky.

Ja som pred par mesiacmi skusil prvy raz podliepat chemoprenom a samozrejme som sa popalil, na 'digi tlaci' originalu mi to rozmazalo sem tam farbu.
Ale uz to mam v ruke a cokolvek dalsie budem lepit, pre mna je riesenie tato moznost.

Ako tu spominaju niekt modelari "Lep!"

drzim palce

Miro

Užívateľov profilový obrázok
Svo | 40
Príspevky: 82
Meno: Švo

Re: Zlepenie veľkých plôch - obojstranne viditeľné plochy

Príspevokod užívateľa Svo » 02 Jún 2020 12:45

Ahojte, ďakujem za reakcie.

To Fito - tvoj postup je úplne jasný aj bez čaju a ďakujem za podrobnú odpoveď. Nejakým podobným smerom uvažujem aj ja, len som chcel vedieť viac názorov, postupov, ako by sa to ešte dalo. Valček vôbec nepoužívam. podlepovanie riešim tak, že natriem tuhým tyčinkovým lepidlom papier, ktorým podlepujem a nie diel, ktorý podlepujem. Podlepovaný diel, ktorý je nahrubo vystrihnutý aj s pol cm rezervou teda ukladám na natretý kartón, papier 160gr. a pod. Tým ten papier, ktorým podlepujem vsaje aj to málo vlhkosti vody z tyčinky. Na ten teda voľne položím podlepovaný diel a prikryjem kancelárskym papierom. Cez ten papier potom rukou dieľ zahľadím a pritlačím podlepovaný diel. Kancelársky papier odstránim ešte pred prilepením (niekedy to zopakujem dvakrát) a diel nahrubo obrežem. Následne diel putuje medzi dva kancelárske papiere na laminátovej podlahe pod kroniku ľudstva. Papiere na odsatie priebežne vymieňam a takto dosiahnem kvalitne podlepený diel. Problém teda vidím jedine v zlepovaní samotných dielov, ako som napísal na začiatku príspevku, aby to bolo presne a nezagebrené.

To Braintech - ano, nešpekulujem, ja priebežne stále lepím podľa časových možností, len neprezentujem (a žial ani moc nedokončujem). Akosi sa mi darí prezentované modely skaziť, možno preto, že to chcem urobiť moc dobre, keď sa niekto pozerá :haha: . A tiež by som pri mojom tempe prezentoval aj jednoduchšie modely asi roky. Radšej odprezentujem niečo až dodatočne, ak sa mi podarí niečo zlepiť k mojej spokojnosti :-), alebo, keď sa mi podarí aspoň dobre rozbehnúť.
Ale techniky skúšam ako čistolepič, preto aj moja otázka, akými spôsobmi by sa tento problém ešte dal riešiť.

Ďakujem Vám.
Naposledy upravil/-a Svo v 02 Jún 2020 14:24, upravené celkom 1 krát.
Galéria Švo
Večný začiatočník...

Užívateľov profilový obrázok
Matej | 32
Príspevky: 1002
Meno: parkourista
Bydlisko: Zariecie, okres PU

Re: Zlepenie veľkých plôch - obojstranne viditeľné plochy

Príspevokod užívateľa Matej » 02 Jún 2020 13:56

presne ako píše Fito..tiež to takto robím..ja podliepam Koresom..

keď tie diely spojíš a sedia ti len tie vyrezané hrany na Fitovom obrázku tak by ti mal sedieť po vyrezaní celý diel.. :big smile:
Aktuálne: Maz 537g
Hotovo: BAT-M

Užívateľov profilový obrázok
Fito | 45
Admin
Príspevky: 4535
Meno: Fito
Bydlisko: Na východ od Blavy
Kontaktovať užívateľa:

Re: Zlepenie veľkých plôch - obojstranne viditeľné plochy

Príspevokod užívateľa Fito » 02 Jún 2020 14:09

Matej napísal:...tak by ti mal sedieť po vyrezaní celý diel..


Toto sa mi v praxi ešte nikdy nepodarilo, ale tak sú tu aj šikovnejší modelári ako ja :victory:

Užívateľov profilový obrázok
hank | --
Príspevky: 147

Re: Zlepenie veľkých plôch - obojstranne viditeľné plochy

Príspevokod užívateľa hank » 03 Jún 2020 18:19

Jenom tři doplňující poznámky.
1. Knihaři a kartonážníci nanášejí lepidlo zásadně na spodní stranu potahu, tj. toho, čeho horní stranu bude vidět a co je ze slabšího papíru. Oni si ale nechávají rezervu na založení a proto až tak nevadí, když je třeba založená vnitřní strana potahu knižní desky trochu nepravidelná, protože se to pak schová pod předsádku, která samozřejmě musí být přesná. Jestli budou vidět obě strany, zase platí, že se nanáší lepidlo na ten díl ze slabšího papíru.
2. Správná připomínka se týká roztažnosti papíru, čím více je vody v lepidle a čím je papír sušší, tím se projevuje více, kolmo ke směru vláken až o jednotky procent. Proto se natírá potah a správný postup je tento: Nejdříve se od středu k okrajům nanese lepidlo, chvíli se počká, až se papír roztáhne a pak se nanese ještě jedna slabší vrstva lepidla. Při tom druhém nanášení se už musí pracovat opatrně a dbát toho, aby se lepidlem nepokecala vnější strana potahu. (Někteří nanášejí lepidlo dokonce natřikrát.) Lepidlo lze nanášet štětcem nebo válečkem; v kartonážkách mívali válcové mazací stroje (něco jako malé žehlicí mandly), které při správném seřízení zajistily, aby se lepidlo nedostalo na líc potahu.
Při ruční práci je dobře mít po ruce vlhký hadřík a pořád si do něj utírat prsty.
3. Užitečnou pomůckou i pro modeláře může být knihařská kostka (nevím, jak se tomu říká slovensky...). Vypadá takhle

Ta na obrázku má cca 16 cm a kostka se to jmenuje proto, že se to kdysi dělávalo ze sépiové kosti. Používá se k uhlazování potahů a k vytlačování lepidla mimo slepovanou plochu.

(Disclaimer: Jako papírenský inženýr jsem se živil mj. kartonážní výrobou a za mlada jsem dva roky vedl učňovské středisko oborů zpracování papíru, kde se učily i základy knihařiny. :D )
... i my dědci můžeme být ještě všelijak užiteční...

Užívateľov profilový obrázok
hank | --
Príspevky: 147

Re: Zlepenie veľkých plôch - obojstranne viditeľné plochy

Príspevokod užívateľa hank » 03 Jún 2020 18:28

Fito napísal:Ak pri podliepaní veľkých dielov používaš valček, tak je potrebné si dať pozor na natiahnutie dielov ( valcuje sa v priečnom (užšom) smere, nikdy nie po dľžke - diel by sa ti kľudne natiahol aj o pár mm- mám odskúšané, a je jedno aké lepidlo použiješ)


No ale tohle je potřeba trochu upřesnit. Roztažnost papíru je větší ve směru kolmo na směr vláken. Ne vždycky může tisk nebo orientace stran archu papíru respektovat směr vláken. Ten papír se natáhne vždycky, ve směru kolmo na vlákna víc, a toho, že roztažnost zvětšíš použitím válečku, bych se tolik nebál. Aspoň nemusíš tak dlouho čekat, než se papír roztáhne - a on se roztáhne vždycky, jenom mu to bude různě dlouho trvat. A roztáhne se tím víc, čím víc vody je v lepidle a čím je papír sušší.
... i my dědci můžeme být ještě všelijak užiteční...

Užívateľov profilový obrázok
toudi_sk | 50
.
Príspevky: 12447
Meno: Milan
Bydlisko: u susedky
Kontaktovať užívateľa:

Re: Zlepenie veľkých plôch - obojstranne viditeľné plochy

Príspevokod užívateľa toudi_sk » 03 Jún 2020 21:55

papier sa natiahne, OK a potom čo, keď vyschne, tak sa zasa stiahne a potom je to krivé, nie?
niekde som čítal, že keď sa podliepa, tak nepárny počet listov, napr. stredný sa nenatrie, iba krajné a tie keď schnú z oboch strán,
tak sa to neskriví, či fígeľ je v tom, naniesť lepidlo viac krát?

ja mám teraz podobnú dilemu, ako zlepiť mostovku na moste SNP, aby nebola skrútená :beat plaster:
žasnem, už sa ničomu nedivím, len tíško žasnem (som zrelý na antidepresíva)
na mierku sa nestažuje, mierka sa mení a radšej napchám prachy do modelov pod postel, ako potom niekomu na aukre do krku

Návrat na "Tipy a triky - Diskusia // Tips & Tricks - Discusion"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný